Ga naar inhoud

Schoonmaken Langspeel Platen.


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo forum, Bij de aldi heb ik een usb platenspeler gekocht. Erg leuk die oude LP's na tig jaar weer terug te zien. En dat worden dan weer leuke mp3 tjes /audio cd tjes Maar voor ik alles ga opnemen zal ik ze graag eerst even schoonmaken. Het 'kraken ' van de muziek klinkt vertrouwd ,maar als je luistert met de koptelefoon, hoor je ook dat er soms wat overspringt (stukje mist) Zijn er hier mensen die ervaring enof tips hebben om oude LP's op te schonen? Groeten.
Link naar reactie
Je had vroeger Lenco vloeistof. Dat ligt in een laagje op je plaat tijdens het draaien. Ik weet niet of dat nog bestaat maar dat is prima als je je platen wilt omzetten naar MP3 of CD. Het maakt de platen niet schoon, maar het maakt het vuil als het ware vloeibaar zodat de naald er geen hinder van ondervind tijdens het draaien. Maar ik denk dat je met deze vraag beter ergens kunt stellen waar men verstand heeft van DJ bezigheden (al zou ik zo gauw niet weten waar, mar die zijn er vast wel).
Link naar reactie
Als je water gebruikt dan gedestilleerd of gedemineraliseerd water. Kraanwater bevat kalk die kan neerslaan in de groeven. Vroeger heb ik me ook wel in schoonmaken en nat afspelen verdiept. Daar waren hele discussies over, "eens nat, altijd nat" bijvoorbeeld. Schoonmaken met wat afwasmidel en daarna afwassen met gedestilleerd water heb ik ook wel gedaan. Ik was niet onder de indruk van het resultaat. Wat ook belangrijk kan zijn, is voldoende naalddruk, niet alleen tegen overslaan van groeven. De theorie hierachter was dat bij onvoldoende naalddruk de naaldpunt de bodem van de groef niet volgt en zijdelings gaat bewegen met extra slijtage als gevolg. Er is veel te vinden op internet, googel eens met "cleaning vinyl records". Als je eenmaal een (wav) bestand hebt dan zijn er nog wel mogelijkheden digitaal klikken te verwijderen. Ik zie nogal eens lovende woorden over "clickrepair".
Link naar reactie
[quote:11a6922d0f="a.tip"]Als je eenmaal een (wav) bestand hebt dan zijn er nog wel mogelijkheden digitaal klikken te verwijderen. Ik zie nogal eens lovende woorden over "clickrepair".[/quote:11a6922d0f]Dat gaat altijd tenkosten van de kwaliteit. De beste die ik ken zit in adobe audition, en evengoed met de andere tal van mogelijkheden in dat programma krijg ik een LP tik er niet uit zonder dat het schade doet aan de rest van het muziekbestand. Het beste geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen :wink:
Link naar reactie
[quote:de28e3e611="a.tip"]Vroeger heb ik me ook wel in schoonmaken en nat afspelen verdiept. Daar waren hele discussies over, "eens nat, altijd nat" bijvoorbeeld.[/quote:de28e3e611] Klopt ja, "Lenco verslaafde platen" heette dat. Omdat met nat afspelen niks wordt schoongemaakt, je hebt alleen geen last van het vuil, maar dat blijft er dus wel gewoon op zitten. Die platen werden viezer en viezer en zodoende konden ze op een gegeven moment niet meer zonder Lenco behoorlijk worden afgespeeld.
Link naar reactie
"voorkomen is beter dan genezen" Je hebt gelijk maar als zo'n tik er dertig jaar geleden is ingekomen dan is het een voldongen feit. Er schoot me nog iets te binnen. Indertijd kon je een vloeistof krijgen die je op de plaat deed en liet opdrogen. Dan trok je het "vel" er af en het idee er achter was dat het vuil dan ook meekwam. Of het goed werkte weet ik niet.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik het eerst is probeer met een halfje gedestilleerd water, een halfje ethanol, drupje afwasmiddel er bij. Dan voorzichtig tegen de draairichting in uitborstelen. Ook gelezen dat je kunt uitborstelen met een zachte tandeborstel. Maar die haren zijn volgen mij toch te dik hier voor. Iemand nog een tip over een borsteltje ? En dan maar horen of er verschil is. Voor het opnemen gebruik ik Audacity1.3.6 de data hier van kun je in diverse bestanden exporteren (WAV, mp3 enz) Het gebruikt wel ruimte 5 LP's en 3 singletjes is 4,6GB.
Link naar reactie
De tip van reinigingsmiddel met zachte borstels lijkt me de beste oplossing voor het schoonmaken. Ik herinner me ineens dat ik vroeger iemand kende die had zo'n platenreinigingsset. [url=http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/product.php?productid=18829]Disco Antistat[/url] heette dat. Dan gingen die platen in een houder in een reservoir en dat werd dan gevuld met een of andere vloeistof (geen idee welke) en dan draaide je de plaat rond, die dan "onder water" tussen twee zachte borstels door ging.
Link naar reactie
Bij Conrad hebben ze ook zo iets die is 40 euro. [quote:0df4e3bb85] Disco-antistatisch LP-was apparaat De LP-wasinstallatie, die diep in de groeven reinigt en statisch opladen verhindert. Oude en sterk vervuilde platen kunnen moeiteloos worden gereinigd en behouden zo hun waarde. Zelfs "natgespeelde" platen kunnen weer droog worden afgespeeld.Geschikt voorLP´s, singles en schellak-platen. Omvang levering: * was apparaat met geiten haarborstels * Label-afdichtschalen met ophang as * 1 liter disco-antistatische mix (kan meerdere keren worden gebruikt) * Trechter met filtersysteem * Afdruiprekje [/quote:0df4e3bb85] Ik wil het eerst is met de hand proberen wat de resultaten zijn. Die tip van het foto lenzen borsteltje is ook een leuke .(bedankt) Volgende week is kijken of ik de boel bij elkaar kan scharrelen. Groeten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...