Ga naar inhoud

Home made plasma tweeter


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb dit projectje al op een paar fora gezet, maar ik denk dat dit hier ook wel leuk is om te melden. Een tijdje terug kwam ik op YouTube per ongeluk op het fonomeen plasma tweeter uit. Een plasma tweeter gebruikt elektrische ontlading om geluid te maken. Dit vond ik wel zo vet, dat ik er ook een moest maken. En al doende heb ik mijn eerste simpele plasma tweeter gebouwd! :) Ik heb er voor de gein is eens wat filmpjes van gemaakt. Een beetje om andere mensen ervan te overtuigen dat dit dus echt wel kan. (al is echt mooi geluid wel wat moeilijker). http://www.youtube.com/watch?v=LhpypaLy3cc&feature=channel_page http://www.youtube.com/watch?v=zF-TdOofEWs&feature=channel_page En nog 2 fotootjes van het vonkje van ongeveer 1 cm. Helaas niet zo groot, mijn hoogspanningsgeneratortje was sterker, maar die kon dan weer geen muziek maken. [img:45034365e8]http://94.100.113.13/429500001-429550000/429526101-429526200/429526126_6_layY.jpeg[/img:45034365e8] [img:45034365e8]http://85.17.59.39/429500001-429550000/429526101-429526200/429526160_6_Avk4.jpeg[/img:45034365e8] Voor meer foto's van mijn projectje kan je kijken op de volgende hyves. Hier zijn vooral foto's te vinden van de vonk van mijn hoogspanningsgenerator. Geweldig om daar foto's van te maken met lange sluitertijd 8) http://tataatje.hyves.nl/album/34681308/Plasma_speaker/CquZLNfd/ Ps: Als iemand in de buurt van Wageningen nog een flyback heeft liggen houd ik mij aanbevolen. Die bromfietsbobine waar die plasma speaker op draait trekt het niet. Raakt overvehit helaas :(
Link naar reactie
Hahaha :lol: Die vraag kan ik beantwoorden omdat het zowaar al is gebeurd. De vonk is een keer overgeslagen naar mijn vinger. De stroomsterkte is ontzettend laag dus je gaat er bij lange na niet aan dood en het zal je vlees inwendig niet verbranden. Echter, die plasma is gloeiendheet. En die plasma komt tegen je vinger aan, dus dat wordt een schroeiplek. Mooi zwarte plekje op mijn vinger dus, en de geur van verbrand vlees :P Anyway, ik kon het zwart zo weer van mijn vinger afvegen, dus alleen de allerbovenste laag van mij huid was weg gebrand. Overigens niet zo´n fijn gevoel, die stroom door je arm :roll: Als je die vonk maar vergenoeg opvoerd, dan kan je natuurlijk wel een dodelijk apparaat maken. iemand op school is daar mee bezig. Daar moet ik nog contact mee zien te krijgen. Die is bezig met audio modulated teslacoils :o Dan is het vonkje geen centimer meer, maar een meter 8) Ik ga er nog zeker mee door. Ik heb al een idee om de geluidskwaliteit te verbeteren. Het is nu namelijk een pulsweidte modulatie. Ik wil eigenlijk de spanning laten variëren en de pulsweidte constant houden. Maar daarvoor moet ik eerst meer vermogen hebben. Ik wil een vonk hebben van ergens rond de 5 cm. :)
Link naar reactie
Grappig, ja. Ik denk dat pulsduurmodulatie toch wel de enige kans is om een behoorlijk geluid te krijgen. Wat is de frequentie van de gebruikte draaggolf? Het lijkt net alsof er hoorbare interferentietonen ontstaan, wat zou kunnen betekenen dat de draaggolffrequentie te laag is; ik schat dat je minstens 40.000Hz draaggolf nodig hebt. Alleen, bij zulke hoge frequentie zal een motorvoertuigbobine niet geweldig meer werken (je noemde al hoge warmte-ontwikkeling) want krijgt in een voertuigmotor niet meer dan pakweg 250Hz te verwerken; wel weer een kansje dat een moderne bobine bestemd voor electronische aansturing (dus niet een voor ouderwetse "puntjes-"ontsteking) iets meer in de buurt komt omdat die gebouwd is op veel hogere flanksteilheid en dus ook in tamelijk veel hoger frequentiegebied wel enig rendement houdt. Transformator met gewoon blikpakket zal altijd te weinig opleveren; ferriet/ferroxcube lijkt me het aangewezen kernmateriaal. Let wel op of en hoeveel radio/tv-storing je in de omgeving veroorzaakt, ik denk dat zulke apparatuur nogal wat harmonischen produceert. Kijk ook niet in dat vlammetje, het kan oogschade opleveren.
Link naar reactie
Ik heb geen idee wat de draaggolf is. Hij ligt boven je gehoorberijk, dat is het enige wat ik weet. Ik kan dit soort dingen niet meer meten. De microfoon wordt verstoord door plasma speaker. Daardoor hoor je inderdaad gekke tonen/suizingen die er in het echt helemaal niet zijn. De mooiste plasma speaker die ik YouTube kon vinden had iets van 100kHz. inderdaad, die bobine voldoet al niet meer. ik vind het al een wonder dat die dit wil trekken. Mijn tweede bobine die ik hier heb liggen doet gewoon bijna niks als ik hem erop aan sluit. En hij is niet stuk. TV-storing was een enorm probleem toen die nog niet goed werkte (de super hoge frequentie kwam niet echt door). Ik heb hier in huis en bij de buren om mij heen alle (in ieder geval) beeldbuis tv's laten sneeuwen :o Ik heb geen idee hoe ver de storing is gekomen, maar kan best wel dat ik de halve straat hier heb laten sneeuwen. Schrok ik wel ff van. Maar nu gebeurt dat niet meer. :) ik let er ook wat meer op. Ik heb geen zin om weer langs de buren te gaan om ze te vertellen dat hun tv niet stuk is, maar dat ik dat ben geweest (wat keken die lui raar toen ik dat vertelde :lol: ) Waarom mag je niet in dat vlammetje kijken dan? Er komt niet zo veel licht vanaf dus mij leek dat helemaal niet gevaarlijk. Als de zon schijnt zie je de vonk al bijna niet meer. Dus ik snap het probleem niet helemaal. Tell me more :wink:
Link naar reactie
Magnat had ze vroeger in het assortiment. En er is ook nog wel wat over te vinden. [img:78e8d2d999]http://www.magnatmuseum.nl/Cliparts/Luidsprekers%20voor%20webpage/Plasma%20en%20Transpulsar/MPX088/plasma%20magnat.jpg[/img:78e8d2d999] http://www.magnat.de/index.php?id=2201&L=0 http://www.angelfire.com/electronic/cwillis/tweeter.html http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm Denkelijk wordt de UV straling bedoeld, die is slecht voor je netvlies, zoals bij lassen.
Link naar reactie
[quote:a30d04ad40="Lange Pier"]Magnat had ze vroeger in het assortiment. En er is ook nog wel wat over te vinden. http://www.magnat.de/index.php?id=2201&L=0 http://www.angelfire.com/electronic/cwillis/tweeter.html http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm [b:a30d04ad40]Denkelijk wordt de UV straling bedoeld, die is slecht voor je netvlies, zoals bij lassen.[/b:a30d04ad40][/quote:a30d04ad40]Juist; altijd zo veel mogelijk vermijden in electrische vonken/vlamboog te kijken; ook een heel klein vlammetje kan, vooral op korte afstand, inbranding in je ogen veroorzaken en een slijtageplekje, "dode pixels". Je ziet dat als je vlak na het zien van het vonkje/vlammetje even rustig je ogen sluit .... Boven een bepaalde blootstellingssterkte en de [b:a30d04ad40]duur[/b:a30d04ad40] daarvan is geen volledig herstel meer mogelijk. ===== [quote:a30d04ad40]Frankyie: ...... De mooiste plasma speaker die ik YouTube kon vinden had iets van 100kHz ..... [/quote:a30d04ad40] Die 100kHz als draaggolf komt aardig in de buurt van wat ik mij ervan voorstelde: minstens 40kHz (liefst hoger). Sommige mensen kunnen horen tot ongeveer 20kHz (veel dieren hoger) en die toonhoogten kunnen makkelijk ontstaan als boventonen in muziekopnamen. Bij modulatie van een electrische draaggolf ontstaan altijd zwevingstonen, waarvan schadelijk-sterke belangrijkste is de verschilfrequentie. In mijn voorbeeldje zou dat zijn 40-/-20=20kHz, weinig kans dat iemand die nog hoort. Zou je draaggolf maar 25kHz zijn dan heb je als tussentoon bij 10kHz al een voor de meeste, vooral jonge, mensen hoorbare en hinderlijke pieptoon te pakken van 15.000 Hz (bij zeer oude TV's hoor je steeds een fluittoontje van 15.625Hz afkomstig uit de sturingsapparatuur van de straal die het stipje op de beeldbuis schrijft en dat je 25x per seconde 625 beeldlijnen ziet schrijven). Nog iets: electrische vonken / vlamboog veroorzaken OZON in de lucht (3-atomige zuustof) en dat spulletje mag alleen in zeer kleine hoeveelheden in ademlucht voorkomen, want is al gauw giftig. Knutsel dus niet in kleine ruimten met dit soort dingen. [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Ozon_(zuurstof)[/url]
Link naar reactie
Dank je voor de UV waarschuwing. Dat wist ik nog niet. Ozon is mij al wel bekend. Is ook moeilijk om dat te missen als dit ding aan staat :lol: Als ik er mee aan het spelen ben dan staat de deur van mijn kamer ook altijd open ;) En langer dan 10 minuten kan die toch niet aan vanwege de overvehitting van de bobine :P ik weet dat er nogal wat over te vinden is. Anders had ik er ook nooit een kunnen bouwen :lol:
Link naar reactie
[quote:69c7868bad="Frankyie"] TV-storing was een enorm probleem toen die nog niet goed werkte (de super hoge frequentie kwam niet echt door). Ik heb hier in huis en bij de buren om mij heen alle (in ieder geval) beeldbuis tv's laten sneeuwen :o Ik heb geen idee hoe ver de storing is gekomen, maar kan best wel dat ik de halve straat hier heb laten sneeuwen. Schrok ik wel ff van. Maar nu gebeurt dat niet meer. :) ik let er ook wat meer op. Ik heb geen zin om weer langs de buren te gaan om ze te vertellen dat hun tv niet stuk is, maar dat ik dat ben geweest (wat keken die lui raar toen ik dat vertelde :lol: )[/quote:69c7868bad] dit lijkt mij dan weer heel handig voorals onze buren om 1 uur 's nachts besluiten de TV superhard aan te zetten erg leuk!
Link naar reactie
[quote:d41e21094f="Frankyie"][quote:d41e21094f="Lange Pier"] Denkelijk wordt de UV straling bedoeld, die is slecht voor je netvlies, zoals bij lassen.[/quote:d41e21094f] Hoe kan je dit probleempje eigenlijk oplossen. Er bestaan vast wel UV filters. Is een zonnebril hiervoor al geschikt? Of werkt dat niet?[/quote:d41e21094f]Onvoldoende; kijk maar naar de brillen/schermen die lassers gebruiken, echt een stuk donkerder.
Link naar reactie
[quote:cc7b1b5055="Repr"][quote:cc7b1b5055="Frankyie"] TV-storing was een enorm probleem toen die nog niet goed werkte (de super hoge frequentie kwam niet echt door). Ik heb hier in huis en bij de buren om mij heen alle (in ieder geval) beeldbuis tv's laten sneeuwen :o Ik heb geen idee hoe ver de storing is gekomen, maar kan best wel dat ik de halve straat hier heb laten sneeuwen. Schrok ik wel ff van. Maar nu gebeurt dat niet meer. :) ik let er ook wat meer op. Ik heb geen zin om weer langs de buren te gaan om ze te vertellen dat hun tv niet stuk is, maar dat ik dat ben geweest (wat keken die lui raar toen ik dat vertelde :lol: )[/quote:cc7b1b5055] dit lijkt mij dan weer heel handig voorals onze buren om 1 uur 's nachts besluiten de TV superhard aan te zetten erg leuk![/quote:cc7b1b5055]Dan pakken die buren jou wel terug met een aangifte bij Politie. Het veroorzaken van radio/tv-storing is strafbaar en daarbij wordt de apparatuur dan in beslag genomen.
Link naar reactie
Net of je buren daar ooit achter komen. mijn buren dachten dat de tv stuk was. Dit is wel zo onwaarschijnlijk vreemd, dat er geen mens ooit achter zal komen dat jij het bent geweest. Die dingen die ze voor lassen gebruiken zijn zo donker omdat het licht zelf ook zo fel is (het licht dat je kan zien). Er komt maar heel weinig zichtbaar licht van die vonk van mij af, en misschien best wel veel UV licht. Ik zou dan iets moeten hebben dat alleen UV licht filtert en de rest doorlaat. Het hoeft dus helemaal geen super donker ding te zijn. Want UV zie je toch niet.
Link naar reactie
[quote:5ea48cdb20="Frankyie"]Net of je buren daar ooit achter komen. mijn buren dachten dat de tv stuk was. Dit is wel zo onwaarschijnlijk vreemd, dat er geen mens ooit achter zal komen dat jij het bent geweest. Die dingen die ze voor lassen gebruiken zijn zo donker omdat het licht zelf ook zo fel is (het licht dat je kan zien). Er komt maar heel weinig zichtbaar licht van die vonk van mij af, en misschien best wel veel UV licht. Ik zou dan iets moeten hebben dat alleen UV licht filtert en de rest doorlaat. Het hoeft dus helemaal geen super donker ding te zijn. Want UV zie je toch niet.[/quote:5ea48cdb20]Gewoon glas laat erg weinig UV door; daarom zijn blacklight-lampen ook van kwartsglas dat je niet met huid mag aanraken. Kunststofglas laat juist wèl UV door (maar is minder helder dan glas, voor gewoon licht). Kunststof zonnebrillen zijn altijd bijzonder bewerkt, anders laten ze UV door. UV kun je niet zien maar er ontstaat wel ander licht als er iets van lichte tint mee wordt beschenen; daar wordt vaak mee geklierd in dancings, disco enzo maar daar blijf ik sowieso al graag uit weg. UV plus een luchtstroom maken dat je snel bruin wordt; achter gewoon glas word je van zonnebaden niet bruin maar wel achter plexiglas, acrylaatglas en polycarbonaatglas (lexan). [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet[/url]
Link naar reactie
[quote:22abe69a1d="JaFO"]Het gemene is daarbij vooral dat het voor je ogen lijkt alsof er weinig (zichtbaar) licht is , maar het onzichtbare deel is naar verhouding heel fel hierdoor krijgen je ogen relatief veel uv-licht te verwerken.[/quote:22abe69a1d] Kijk, en daar was ik al bang voor. Nu snap ik ook waarom ik soms een brandend gevoel in mijn ogen kreeg van dat plasma speaker gevalletje. Damn, in alle waarschuwingen die ik gelezen heb, kom deze niet voor. Stom. UV licht is naar, want Ozon en hoogspanning voel/ruik je wel. UV licht heb je helemaal niet door :? Alé, toch maar geen kunststof glazen in mijn bril meer hebben :P ik zal eens keer kijken in hoeverre een papiertje oplicht als je hem in de buurt van die vlam brengt (ik bedoel dus niet IN de vlam). Van blacklites weet ik dat papier licht lijkt te geven. Dit effect zou je dan hier ook moeten krijgen. Zou ik aan de hand van dat lichtgevende papier een goede inschatting kunnen maken van de sterkte van de UV licht sterkte? Ik vergelijk dan met blacklites in een disco (die, neem ik aan, niet zo schadelijk zijn).
Link naar reactie
Ach vroeger mocht in de horeca ook gerookt worden ondanks het feit dat er eeuwen geleden al was aangetoond dat het schadelijk was. En met de geluidsnormen neemt men het kennelijk ook niet nauw (waarom zouden er anders oordopjes voor disco-gangers bestaan ???). Dus van dat 'veilige' uv-licht zou ik maar niet te veel geloven, alhoewel dat natuurlijk wel 'speciale' uv-lampen zijn. Bovendien kun je in het Wiki-artikel zien dat er verschillende UV-varianten zijn. De vraag is dus niet alleen hoeveel uv-licht je genereert, maar of je de echt 'foute' varianten ook kado krijgt.
Link naar reactie
[quote:42c4a5247b="JaFO"]Ach vroeger mocht in de horeca ook gerookt worden ondanks het feit dat er eeuwen geleden al was aangetoond dat het schadelijk was. En met de geluidsnormen neemt men het kennelijk ook niet nauw (waarom zouden er anders oordopjes voor disco-gangers bestaan ???). Dus van dat 'veilige' uv-licht zou ik maar niet te veel geloven, alhoewel dat natuurlijk wel 'speciale' uv-lampen zijn. Bovendien kun je in het Wiki-artikel zien dat er verschillende UV-varianten zijn. De vraag is dus niet alleen hoeveel uv-licht je genereert, maar of je de echt 'foute' varianten ook kado krijgt.[/quote:42c4a5247b]Ha, net als koud vuur en pijnloze brandnetels.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...