Ga naar inhoud

Die goeie ouwe tijd...


anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn eerste stappen gezet op een Kaypro. Dat was een soort stalen doos met het toetsenbord als deksel. Draaide op CP/M. Lekker zo'n klein groen scherm wat in de laboratoria gebruikt werd als scoop. En dan zelf alles proberen te maken. Wat absoluut en voordeel van dat meegemaakt te hebben is het feit dat je snapt wat er achter al het slepen en klikken in windows gebeurd. Daardoor kun je ook soms nog dingen via de commandline oplossen.
Link naar reactie
Mijn ervaring met vroege computers is indirect, uit de tijd dat mijn zoons tieners waren. De een had zo'n dingetje van Sinclair, de ander een Commodore 64. De laatste had een heel bedrijf met spelletjes, die hij in het buitenland op de kop tikte. Ik werd eens gebeld en de persoon aan de lijn vroeg of hij met de 'ABC cracking service" sprak. Gelukkig begreep ik wat hij bedoelde. Jaren later had ik een student in mijn groep die eens verzuchtte dat vroeger alles zoveel leuker was. Toen had je nog de "ABC cracking service". "Ja", zei ik, "daar weet ik alles van". De andere zoon, die met de Sinclair, heeft daarna zijn eigen computer gebouwd. Op een gegeven moment werkte die. Na het intikken van het een en ander ging er een lampje branden. Ik heb maar gezegd dat dat fantastisch was. De grafische kaart, ook zelf gebouwd, heeft het nooit goed gedaan. Daarna kocht hij een oude motorfiets en is die gaan reviseren. De computer verdween daarna uit het beeld. Zelf ben ik begonnen met een Mac, het DOS tijdperk heb ik overgeslagen.
Link naar reactie
Zelf ben ik, als een knulletje van 6-7 jaar, begonnen op de oude Commodore 64 van mijn vader. Jongens hey wat was dat een brute game machine ! En makkelijk te bedienen. Niet lang daarna kreeg ik de oude Amiga van mijn vader. Een leuk dingetje, maar de C64 mistte ik, omdat daar meer games opzat. 1 jaar later kreeg ik een echte PC met Windows 95 !! Wauw wat een vooruitgang, iedereen had het erover. Zelf snapte ik er in het begin niets van, ik was 8-9 jaar en ik weet nog goed dat ik mijn schijf had "gecomprimeerd", omdat windows mij beloofde dat mijn hardeschijf, van een paar honderd mb, dan GROTER zou worden... en trager :( Toen heb ik voor mijn communie een echte game machine gevraagd, je weet wel die met die losse extra 3DFX kaarten erin. Wat was ik de man met die PC zeg ! [img:e337127039]http://www.v3info.de/english/images/cards/voodoo1.jpg[/img:e337127039] Daarna is het allemaal snel gegaan en kan ik me weinig van herinneren.. Die goede oude tijden, wat was dat toch mooi de hele dag experimenteren met een machine "uit de toekomst" waar ik weinig van begreep.
Link naar reactie
Ach ja.. goeie ouwe dos :D Ik had op een gegeven moment quickmenu. De voorloper van norton commander ofzo. Hoewel dat al een beetje windowsachtig was. En de edit mogelijkheden in quickmenu waren trouwens beter dan windows nu is! :lol: Ik zat alleen de hele dag die snelkoppelingetjes te maken.. mja, wat moest je anders doen? Een paar spelletjes als descent, bcracers, tutort en robbo waren het einde op mijn 4mb voodoo videokaart! met 8mb ram ondersteuning op mijn 40mbHD :D En dat alles op een levens groot 14" scherm! documenten deed ik maken met de opdracht: 'edit' in de dos promt en uitprinten kon ik al met mijn kersverse HP laser printer van een slordige 1200 gulden! :lol:
Link naar reactie
Ik was helemaal het mannetje met mijn 486dx40 met 105 mb harddisk en 8mb intern geheugen. Ik hoor mijn collega nog zeggen: [quote:10b3c4ce98][b:10b3c4ce98]105 mb?[/b:10b3c4ce98] Dat krijg je toch nooit vol?[/quote:10b3c4ce98] En de aanschaf van mijn creative labs cd-speler met soundcard als pakketje voor "slechts" 1499 gulden......
Link naar reactie
Leuk om dit te lezen. Sommige dingen zijn voor mij ook wel heel herkenbaar alleen in die tijd was ik nog niet zo 'technisch onderlegd', hihi. hoewel ik het niet kon laten af en toe es te experimenteren, met als gevolg dat niets het meer deed...ach ja.....ik had een zwager die er beduidend meer verstand van had dan ik. Die werd ook wel es moe van mijn 'ge-experimenteer'en dat kan ik me ook wel voorstellen hoor. Sinds die tijd wil ik ook gewoon meer er vanaf weten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...