Ga naar inhoud

Die goeie ouwe tijd...


anoniem

Aanbevolen berichten

Okee, de een heeft hier een topic over fietsen geopend, maar wat dachten jullie van een topic over de dos-periode?? Ervaringen en belevenissen uitwisselen enzo. Ik zelf ben begonnen in het dostijdperk, zelfs nog met die cassetterecordertjes en beeldschermpjes en die bandjes waarop je spelletjes kon spelen. Toen kreeg je de IBM Commodore, hihi. Die doscommando's die je dan in moest tikken zoals: c(hange)d(irectory)..(level hoger). Was dat trouwens toen al dat je eerst moest wachten tot de schijf de leeskop 'geparkeerd' had voordat je um uit moest zetten??
Link naar reactie
Komt me errug bekend voor. Net als een minuscuul klein foutje tikken in de dos commandoregel en je werd genadeloos afgestraft. Zo had ik ook es keer op keer bijv. een punt-komma ingetikt in plaats van een dubbele punt..'bad command or file name'. Ik werd er zo tureluurs van dat ik met n duvelse kop 'shit' intikte. Nou, de rest kunnen jullie raden, hihi.
Link naar reactie
Ik ben begonnen ('82) met een Z80 processor. Dat ding zat in een Aquarius, een goedkope versie van de Commodore. Programma's in Basic opnemen op cassettebandjes. De NOS(?) had destijds een wekelijks radioprogramma; "hobbyscoop". Daar was men actief geweest om een Basic te ontwikkelen dat door de meeste Basic machines ingelezen kon worden. Een soort "Esperanto Basic" dus. Die progjes kon je dus vanaf de radio opnemen op een cassettebandje en met wat geluk inlezen op je computer. Dat waren tijden! Ben zelfs nog in machinetaal op dat ding bezig geweest. Prima leerschool! Daarna kwam de PC. Ben met een XT begonnen, vermoedelijk DOS 3. Vermoedelijk ergens in '88 / '89. Programma's als PCTools, Lotus 123, DBaseIII, WP5.1 Een harde schijf van 20 Mb!! Wauw! Volgende exemplaar was een 386 met Windows 3. Mijn eerste Windows... Ik meen ergens in '92. DOS 5.1 dacht ik. Iets van 4 Mb geheugen en een harde schijf van 80 Mb. Al snel aangevuld met mijn eerste Creative Sound Blaster. Dat was nog eens wat! Op de HCCDagen een diskette halen met de laatste MacAffee, waar je dan een heel jaar mee toe kon.... :wink: Tja, en toen kwam de eerste Pentium (een 75) in '95. Windows 3.11 (WFW) met DOS 6.22. Hier was het een sport om beter te zijn dan Memmaker, door Microsoft bedacht om het geheugen zo efficient mogelijk te gebruiken. De betere computeraar kon zich toen uitleven in Autoexec.bat en Config.sys met devicehigh en loadhigh opdrachten.... Met dit systeem heb ik zelfs nog mijn eerste schreden op het www gezet. IE4...? Daarna heb ik met veel plezier op een Windows ME machien gewerkt. Iedereen had veel problemen met ME, maar ik heb me er 6 jaar mateloos mee geamuseerd. En momenteel dan vanaf '06 op 2 XP Pro machines. Een wat oudere knar die er ongeveer 4 minuten over doet om op te starten en een redelijk moderne, welke XP er binnen de 45 seconden op heeft staan. De eerste wordt nauwelijks nog gebruikt, maar is reuze handig bij "linke" proefjes. En dan nog een XP Home Toshiba Laptop. Die laatste is, kwalitatief gezien, de Rolls onder de systemen. Mankeert nooit wat ondanks intensief gebruik! Maar......, of het er allemaal leuker op is geworden? Nee! Absoluut niet. Foutzoeken behoorde vroeger nog tot de mogelijkheden. Als er nu eens iets niet wil, zoek je je lek op forums, op Internet en in de .log files van Windows. Waarvoor Microsoft deze laatste bedacht heeft, is raadselachtig. De meeste staan vol met geheimtaal, welke uitsluitend door degene die 't geprogrammeerd heeft, is te doorgronden. De meeste .log files zijn zelfs abacadabra voor Microsoft Nederland support medewerkers..... :cry: Internet slipt dicht en we moeten ....tig Mb investeren in allerhande filters voor Spam, Virussen, etc., etc. Of computers in de huidige gedaante nog bestaan over 15 jaar? Ik twijfel....
Link naar reactie
Die goeieouwehoertijd toch, vroeger was alles beter. Kijk wat je met een zelfbouw 8088 en basic kon doen, niets eigenlijk, was wel leuk om te freubelen. Of met DOS en WordPerfect, dat was pas prettig werken, of de eerste versies van Redhat, lekker zelf kernels compileren. Praten we maar even niet over Unix met zijn vervelende commando's. Nee, vroeger was alles beter. :P Overigens was op de WDR de computerclub, dat was altijd interessant. :wink: Overigens is het nu toch veel prettiger werken op de huidige OS'en en machines. 8)
Link naar reactie
Het is anders werken, maar prettiger ? Zelfs in Vista is de commandline nog steeds een stuk sneller dan de GUI voor (bepaalde) taken (best wel gek dat 'del *.*' sneller is dan al dat geklik ...). Ook is het IMHO erg vreemd dat de pc in de 'good ol DOS'-dagen een stuk sneller startte dan nu het geval is. Waarom toch ? Ik denk dat Windows & vergelijkbare OS'en het allemaal te makkelijk hebben gemaakt waardoor degenen die geen DOS-ervaring hebben diep in de problemen komen zodra ze iets moeten uitzoeken. Herinnert iemand zich Edlin nog ? Ik ben iig blij dat we die tijd achter ons hebben kunnen laten...
Link naar reactie
Ik herinner me Edlin zeker nog, maar heb het nooit gebruikt omdat je destijds "PCType" had. Een leuk tekstverwerkertje voor z'n tijd. Het gekke is dat zelfs bij Microsoft niet schijnt te weten dat bepaalde externe DOS commando's niet meer bestaan in de huidige Win versies. Dit getuige het feit dat men "deltree" aan een recent script had toegevoegd, welke zelfs op de hele XP install. CD niet is terug te vinden... Ik heb overigens vrijwel alle hard- en software "vanaf het begin" nog steeds in bezit. Waar een zolder al niet goed voor is.... :wink:
Link naar reactie
Tja, ik ben wat dat betreft ook nogal 'bewaarziek', hihi. Maar ik heb lang niet alles meer compleet. Kon er eenvoudig niet toe komen het weg te gooien zolang het nog functioneerde. Ook ik heb ruimte zat daarvoor: een extra slaapkamer en een vliering. Mijn gedachtengang was zo van: je weet maar nooit of je er nog iemand blij mee kan maken. Och, en het is een vorm van 'recyclen', :wink:
Link naar reactie
Je kunt er altijd nog een muurtje mee maken of bekleden. [img:9a640c0f8d]http://farm1.static.flickr.com/44/119486747_2c5d6ddef7.jpg[/img:9a640c0f8d] [img:9a640c0f8d]http://www.sandysmith.co.uk/artwork/computers/sunset/sandy_smith_sunset_05.jpg[/img:9a640c0f8d] [img:9a640c0f8d]http://i38.tinypic.com/10wuxd0.jpg[/img:9a640c0f8d] :P
Link naar reactie
Doublespace [moest ff opzoeken, want ik kende het vooral onder de andere naam: drivespace [en lees net dat Doublespace met 6.20 kwam, en drivespace met 6.22, maar [b:7bc6b501f7]zelfs[/b:7bc6b501f7] 'het internet' zit er weleens naast, en ik kan me het persoonlijk niet meer letterlijk herinneren]]. Meen ook dat bijv Norton Utilities zoiets had, maar ik kan deze post moeilijk via Google posten. ;) Het wordt wellicht tijd om een paar van mijn oude machines eens te booten en er wat foto's van te maken? :) Iemand interesse in dat soort foto's? [heb meerdere [b:7bc6b501f7]draaiende[/b:7bc6b501f7] fossielen, incluis een IBM 5155 [luggable, no hdd, ben wel bezig om daar alsnog een hdd aan te verbinden [zal geen hard card worden, past niet, dus 'extern']], Schneider/Amstrad C64 kloon [originelen aanwezig incluis randapperatuur, maar voedingen allemaal rot], een paar Apple Macs [wellicht zelfs een heuse Apple ][ Europlus, maar die heb ik zelf nog nooit geboot, heb hem -volgens de verkoper- draaiend gekocht], nou ja, en nog wat meuk. :) Heb nog wat ouwe [maar originele] software op verschillende formaten [varierend van 8" floppy's tot 3.5" diskettes] etc... [sommigen nog gesealed, anderen nog in de originele doos, mappen, etc] Maar, ik zal de enige niet zijn hier met ouwe meuk, dus als we nou allemaal eens een paar plaatjes schieten van voorbijgane glorie dan word dit wellicht een leuke -grafisch ondersteunde- draad. :) Dit is de tweede draad inmiddels hier bovenaan het ot forum over ouwe meuk [de andere was de vraag over foto's van -bleek naderhand- MIJN hardware, wowie, vond dat echt leuk ! :) ]. Heb genoeg oude crap, sommige systemen zelfs nog in originele verpakkingen etc. [zelfs een Atari computer 'NIEUW' [as in ongebruikt en nog in de verpakking] en een jr versie van de Atari 2600 game console 'NIEUW' [ook nog ongebruikt en in verpakking] Altijd leuk om je hobby te kunnen delen. Er is me vaker gevraagd of men 1 of meerdere [al dan niet draaiende] systemen van mij mocht huren voor whatever, ja dat mag, maar dat kost wel geld: het begin tarief is 5 cent per dag per systeem, oplopend tot 15 cent per dag per systeem afhankelijk van de leeftijd van het systeem en of het draaiend uitgestald moet worden.
Link naar reactie
Ja, ouwe pc tjus zien vind ik iig wel leuk. Zal ook nog es n foto opdiepen uit mijn archieven van een ouwe(nog steeds draaiende) laptop, kompleet met Windhoos 95 er nog op. Die gebruik ik voor het spelen van dosspelletjes die niet onder XP willen. Verder zit er nog wel een 56 Kb modemkaartje in maar die gebruik ik uiteraard niet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...