Ga naar inhoud

stroomverbruik


anoniem

Aanbevolen berichten

Watt (W) is het vermogen, ofwel energie per tijdseenheid. Kilowattuur (kWh) is een hoeveelheid energie. Wil je weten hoeveel energie je apparaat verbruikt in een bepaalde periode, moet je dus het vermogen vermenigvuldigen met de tijdsduur van de periode in seconden. Dan heb je het aantal Wh. Deel dat door 1000 en je hebt kWh. Stel, jouw apparaat van 28W staat 10 uur aan. Dan heeft het dus 280Wh verbruikt. Delen door 1000 geeft 0,280 kWh. 365 dagen per jaar geeft 102 kWh op jaarbasis. Prijs van € 0,18 betekent € 18,40 per jaar. Dit ervanuitgaande dat de 28W op ingenomen vermogen slaat.
Link naar reactie
[quote:18fc29d35c]Stel, jouw apparaat van 28W staat 10 uur aan. Dan heeft het dus 280Wh verbruikt. Delen door 1000 geeft 0,280 kWh. 365 dagen per jaar geeft 102 kWh op jaarbasis. Prijs van € 0,18 betekent € 18,40 per jaar.[/quote:18fc29d35c]Dus mijn eerste berekening klopte wel...(na correctie) beetje omslachtig gedaan.. maar toch :lol: Edit: ik werk te lang.. ik ga weer terug naar school! :lol:
Link naar reactie
Ik had toen nog niet gelezen waar het om ging (ventilator). Bij de meeste simpele elektrische apparatten wordt aangegeven op de verpakking hoeveel stroom het opneemt, ingenomen vermogen dus. Je hebt bij apparaten echter nooit een 100% effecientie: er is altijd wat verlies. En dan is er dus een verschil tussen opgenomen vermogen (hetgeen je uit het stopcontact trekt) en het nuttig gebruikte vermogen (bijvoorbeeld lichtopbrengst). Bij motoren is het nuttig gebruikte vermogen bijvoorbeeld vaak veel interessanter, en wordt meestal gesproken van dat laatste (bijv. een 40kW motor). Niet heel erg interessant voor het topic dus uiteindelijk, omdat het om een huis-tuin-en-keuken ventilator gaat.
Link naar reactie
[quote:501825a8cc="eduard33"]:oops: Idd haha.. het gaat om een tafelventilator, die heb ik naast mijn pc staan blazen. dat ding verbruikt 28W. Maar ik kan mij niet voorstellen dat zoiets dan maar 2 euro per jaar kost...[/quote:501825a8cc] Heb je dat gemeten met een meter? Zo niet, het aangegeven verbruik is maximaal. Daarvoor moet ie maximaal draaien en dan nog zit er een marge in, dat is gewoon hoeveel er maximaal nodig kan zijn. Al die stroomverbruik shit is nogal hyped.
Link naar reactie
Nee, maar er staat 28W op dat ding. en als ik het maximale reken kan het alleen maar meevallen. Ik heb ook 10 uur per dag gerekend en dat 365 dagen. Dat alleen is al belachelijk natuurlijk. Mijn pc staat geen 3650 uur per jaar aan (het scheelt ook niet veel maar toch :lol: ) Ik had er helemaal geen idee van namelijk en als ik straks ineens 300 euro moet bij betalen, vind ik het ook niet waard om de zaak op die manier te koelen.
Link naar reactie
[quote:3ec7391da4="willem1940"]Heb je in die prijs alle toeslag-aandelen op de nota mee-verrekend en ook de BTW daaroverheen? Ik heb me daar wel eens suf op geteld.[/quote:3ec7391da4]Nee joh :lol: hoeveel kan dat nou eenmaal zijn op 18 euro. Daarbij heb ik die 18 euro berekend op basis dat 't ding een heel jaar lang 10 uur per dag staat te loeien.. Nou dat haal ik bij lange na niet natuurlijk. in het aller aller ergste geval incl. toeslagen belastingen rentes en smeergeld... gaat't me 50 euro kosten op jaar basis.... een dikke 4 euro per maand. wow!..... :lol:
Link naar reactie
Je kan de temp van je 4850 ook zonder kamer ventilator koeler krijgen hoor. Je kunt namelijk "handmatig" instellen hoe snel je wilt dat de koeler draait. (heb zelf ook een 4850 en vond 80 graden idle een beetje veel) Stom genoeg kan het niet direct in het Catalyst Controle Center maar moet je een bestandje veranderen van een te maken profiel. In het "catalyst controle center" (in advanced modus) maak je een profile (profile -> profile manager) onthoud hoe je dit noemt. Dan ga je naar de "local settings" map (is een verborgen folder) van je windows gebruikers map. Dan naar "Application Data" -> "ATI" -> ACE -> "Profiles". Hierin staat het bestand van het profile dat je net hebt aangepast. Open het bestandje met notepad oid en zoek naar dit stukje tekst (ong 40e regel):[quote:89100c0cd3]<Feature name="FanSpeedAlgorithm_0"> <Property name="FanSpeedAlgorithm" value="[b:89100c0cd3]Manual[/b:89100c0cd3]" /> </Feature> <Feature name="FanSpeedRPMTarget_0"> <Property name="Want" value="0" /> </Feature> <Feature name="FanSpeedPercentTarget_0"> <Property name="Want" value="[b:89100c0cd3]15[/b:89100c0cd3]" />[/quote:89100c0cd3]De dik gedrukte dingen moeten aangepast worden, het getal staat voor het percentage van de maximale snelheid van de fan. Tenzij je een heel stille PC heb (zeg maar 1tje waar niet een kamer ventilator naast staat te blazen...) hoor je bij 15 de fan niet. Als je gaat gamen zet je hem maximaal op 50 ofzo...dat is wel zat. Makkelijkste is om 2 profielen te maken 1 voor niet gamen met een lage fanspeed (en misschien lagere GPU en geheugen snelheden, ivm stroom besparing) en 1 voor als je wilt gaan gamen... zie maar of je er iets mee doet.
Link naar reactie
Als de fan lange tijd op hoge snelheid draait slijt dat ding natuurlijk sneller, voor het neerzetten van een leuke 3Dmark score kan je hem wel echt hoog zetten. 100% kan de fan wel ff hebben maar het lijkt me niet een aan te raden snelheid. Ik geloof dat mensen hem wel op 65 hadden gezet voor langere tijd. Voor dagelijks gebruik mag de GPU best behoorlijk warm worden hoor, 80 graden is geen probleem (alleen misschien jammer voor de warmte in je systeem kast) en hij gaat niet perse langer mee als ie kouder is. Als ik geen game speel hou ik de fan op 15 en dan is de GPU iets van 70 graden, nog steeds redelijk warm maar geen probleem. Als ik ga gamen zet ik de fan op 45 en dan wordt de GPU niet veel warmer als wanneer die idle is en de fan op 15 staat.
Link naar reactie
Nou dan laat ik 'm lekker zo staan :D Hij is nu met die tafel fan erbij en de fanspeed wat hoger rond de 43 graden. Ik ga er vanuit dat't wel een jaartje mee gaat zo. Inmiddels heb ik mijn pc beleid aangepast om ieder jaar te upgraden. Wat kast warmte betreft, daar heb ik geen last van. Dat ding staat open en die tafel fan blijft er toch wel bij staan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...