Ga naar inhoud

Vergaat de wereld???


anoniem

Aanbevolen berichten

Inmiddels weten de meeste wel van dat expiriment in Zwitserland denk ik? http://www.nu.nl/news/1737562/91/%27Kleine_problemen%27_bij_opstarten_deeltjesversneller_%28video%29.html Er schijnt zelfs al een meisje in india zelfmoord gepleegt te hebben omtrent dit expiriment... Wat denken julie? gaan we er aan? of kan ik veilig mijn pc upgraden!? :lol:
Link naar reactie
Uhm, het eerste experiment is gisteren al uitgevoerd en als ik zo om me heen kijk lijkt de wereld nog vrolijk haar rondjes te draaien als altijd... Logisch ook, want wat er bij CERN gebeurt is eigenlijk niet heel anders dan wat duizenden keren per dag in de bovenste lagen van onze atmosfeer gebeurt. Ofwel: de zorgen over zwarte gaten en dergelijke is totale quatsch van mensen die wel een klok horen luiden, maar geen idee hebben waar die klepel nou eigenlijk uithangt.
Link naar reactie
Ze hebben nog geen protonen laten botsen, pas dan ontstaat er een zwart gat. :P Gelijk alle problemen opgelost. :lol: Overigens waren er al deeltjesversnellers, die van Fermilab in America en ook een kleinere in Zwitserland, daar hebben ze de andere elementaire deeltjes ontdekt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Elementair_deeltje Snap er de balle nie van, maar toch.
Link naar reactie
Vind het al knap om protonen uit een atoomkern te peuteren :P , overigens vertelde iemand dat er na de botsing wel degelijk een zwart gat ontstaat, wel is een uiterste minivorm en bijzonder kort, de deeltjes schijnen dan met een enorme kracht weer door elkaar te worden aangetrokken en verdamt dan weer. Maar ja, ik ben een generalist, ik weet niets van alles.
Link naar reactie
[quote:b5912b952e="gerben"]Voor een zwart gat heb je een massa nodig, die vele malen groter is dan onze eigen zon. Dus hoe je dat voor elkaar wilt krijgen in een cyclotron, met enkele protonen, is me een raadsel.[/quote:b5912b952e]Dat is inderdaad waar. Ik vroeg mij vanmiddag nog af hoe ze dat willen gaan doen? Er zou eerst een soort van pulsar moeten ontstaan dan iets van een supernova, en dan na vele miljoenen jaren krijg je nog eens zoiets als een zwart gat... We wachten af! maar voorlopig ga ik straks de Saphire 4850 en de E8400 in mijn pc zetten :D
Link naar reactie
[quote:70b8c8d6bd="gerben"]Voor een zwart gat heb je een massa nodig, die vele malen groter is dan onze eigen zon.[/quote:70b8c8d6bd] Nee hoor. Voor een zwart gat heb je een enorme [i:70b8c8d6bd]dichtheid[/i:70b8c8d6bd] nodig. Dat kan dus met een hele kleine massa, als je die maar dicht genoeg in elkaar drukt. Sterk versimpeld: Een "zwart gat" betekent dat de aantrekkingskracht zó groot is, dat zelfs licht niet kan ontsnappen. De (Newtoniaanse) formule voor die kracht is F = a/(r^2). F is de kracht, a is een constante, en r de afstand tot het gat. Hoe "zwaarder" het zwarte gat, des te groter de "a". Maar hoe "licht" het zwarte gat ook is, je kunt de afstand "r" altijd zó klein maken, dat a/(r^2) ontzettend groot wordt. Oneindig groot zelfs, naarmate r bijna nul wordt.
Link naar reactie
Jullie hebben volgens mij beide gelijk. Wat Egslim terecht zegt, is dat het gaat om dichtheid, en niet om massa. Onze zon zal echter nooit een zwart gat worden, omdat het niet de dichtheid zal kunnen bereiken die daarvoor nodig is. Niet zozeer vanwege het gebrek aan massa, maar doordat het volume te groot zal blijven [i:30aa69eb1b]in verhouding tot de massa[/i:30aa69eb1b]. Er zal dus geen oneindige dichtheid kunnen ontstaan.
Link naar reactie
[quote:99332c5b29="gerben"]Ik ben geen astronoom, maar ik heb wel begrepen, dat onze zon onvoldoende massa heeft, om aan het einde van zijn leven [i:99332c5b29]uit zichzelf[/i:99332c5b29] in een zwart gat te veranderen.[/quote:99332c5b29] Schuingedrukte tekst door mij ingevoegd. Zoals ik al aangaf heb je voor een zwart gat aan een hele kleine massa al genoeg, [i:99332c5b29]als je die van buitenaf in elkaar perst[/i:99332c5b29]. Alleen hele zware sterren hebben genoeg massa om het zelf te doen. Hoe "lichter" het zwarte gat dat je wilt maken, des te minder perskracht heb je nodig. In principe. In de praktijk is bovenstaande nogal hypothetisch. Ik wilde er alleen op wijzen dat het feit dat de zon te weinig massa heeft om in een zwart gat te veranderen het bestaan van "mini-zwarte gaatjes" niet uitsluit.
Link naar reactie
[quote:ea09a1814c="Lange Pier"]Vind het al knap om protonen uit een atoomkern te peuteren :P , overigens vertelde iemand dat er na de botsing wel degelijk een zwart gat ontstaat, wel is een uiterste minivorm en bijzonder kort, de deeltjes schijnen dan met een enorme kracht weer door elkaar te worden aangetrokken en verdamt dan weer. Maar ja, ik ben een generalist, ik weet niets van alles.[/quote:ea09a1814c] http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/40010187/ Daar was dat dus.
Link naar reactie
Zelfs het bestaan van zwarte gaten is compleet hypothetisch. Maar het past in de rekenmodellen, en het verhaal van de levensloop van sterren klinkt wel plausibel. Maar aan elementaire deeltjes valt nog heel veel te onderzoeken. Het enige wat duidelijk is, is dat we nog lang niet alles weten. Het is vooral nog veel hypothesen. De snaartheorie is ook prachtig, alleen is er tot nog toe geen greintje bewijs voor. Maar dat was er ten tijde van Einstein ook niet, toen hij zijn theorieën formuleerde. We zullen zien hoe het ditmaal gaat.
Link naar reactie
[quote:5849c5efbb="gerben"]Zelfs het bestaan van zwarte gaten is compleet hypothetisch. Maar het past in de rekenmodellen, en het verhaal van de levensloop van sterren klinkt wel plausibel.[/quote:5849c5efbb]Theoretisch, niet hypothetisch. Indirect zijn zwarte gaten immers al vele malen waargenomen. Directe waarneming zal ook altijd onmogelijk blijven. Vergelijk het met krachten. Het bestaan van krachten is zeker. We kunnen ze echter alleen indirect waarnemen, niet direct. Als jij een bal wegschopt, zie ik niet de kracht van het schoppen, maar wel het effect: de bal vliegt weg. Ik neem de kracht van jouw schop indirect waar door de wegvliegende bal, en zou de grootte van de kracht kunnen berekenen door het afgelegde traject van de bal.
Link naar reactie
[quote:e0f3e22058="NHubregtse"]Ik denk dat jullie nog wel even zoet zullen zijn met deze discussie :P[/quote:e0f3e22058] :lol: Je hebt daar hele mooie documentaires over :wink: Ik heb alle 60 delen :D Er bestaan zelfs zwarte gaten waar het licht weldegelijk uit kan ontsnappen. die zijn waargenomen waar aan bijde kanten een enorme lichtstraal uitschiet.
Link naar reactie
[quote:03883ecd26="eduard33"]Er bestaan zelfs zwarte gaten waar het licht weldegelijk uit kan ontsnappen. die zijn waargenomen waar aan bijde kanten een enorme lichtstraal uitschiet.[/quote:03883ecd26] Dat is per definitie onmogelijk. De enige manier waarop licht kan ontsnappen is als het op voldoende afstand van het zwarte gat ontstaat. Of er op voldoende afstand langs straalt, in dat geval werkt het zwarte gat als een soort lens.
Link naar reactie
[quote:963f3ed691="MReLecTro"]ben benieuwd wat er gebeurt als je je hand in een zwart gat duwt :P[/quote:963f3ed691] Alle objecten die in een zwart gat gaan, worden volledig vernietigd. Ook zijn er speculaties dat je in een zwart gat wordt ''gezogen'', als 1 deel van je lichaam het aanraakt, dit is echter grote onzin. Ook zie je in die sciencefictionfilms dat ze reizen via een verbinding tussen een Zwart Gat, en een Wit Gat. Dit is ook onzin, aangezien alles wat een zwart gat aanraakt, vernietigd word. We praten hier immers over enorme krachten. [quote:963f3ed691="MReLecTro"]ik geloof er allemaal niet in. [/quote:963f3ed691] Wat bedoel je met ''allemaal'' Het is algemeen bekend dat er Zwarte Gaten zijn. Hetzij voor een paar seconden, of miljoenen jaren! Dat het de Aarde volledig kan vernietigen, weet ik zo nog niet. Er zijn wel waarnemingen van Zwarte Gaten met een Massa miljoenen keer de zon.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...