Ga naar inhoud

Wanneer komt IPv6?


Aanbevolen berichten

Hoe lang denken jullie dat het nog gaat duren? Alle routers en PCs overal ter wereld moeten worden aangepast... Vooral oudere PCs met oude, pre-IPv6 OSes kunnen door de invoer buiten de boot vallen. Zou een beetje lullig zijn, als we net een heleboel oude computers naar de 3e wereld hebben gestuurd zodat ze weer wat aansluiting kunnen krijgen, en dat ze dan opeens niet meer op het internet kunnen wanneer het niet backwards compatible zou zijn... Ook zouden alle IP-nummers opnieuw de verkoop in moeten gaan. Edit: Een aantal grote bedrijven en de EU (dacht ik) hebben laatst gezegd dat ze willen opschieten met de invoer ervan. [ Dit Bericht is bewerkt door: Skyclad op 2002-03-10 13:38 ]
Link naar reactie
[quote:ad3a884548] Op 10-03-2002 13:37, schreef Skyclad: Hoe lang denken jullie dat het nog gaat duren? [/quote:ad3a884548] Ik gebruik al IPv6 met een IPv6 over IPv4 tunnel; zo kun je IPv6 gebruiken zonder dat je provider het ondersteunt. [quote:ad3a884548] Alle routers en PCs overal ter wereld moeten worden aangepast... Vooral oudere PCs met oude, pre-IPv6 OSes kunnen door de invoer buiten de boot vallen. [/quote:ad3a884548] Het is gewoon een transitie die noodzakelijk plaats moet vinden. Het voordeel is dat de IPv6 servers die er nu zijn meestal ook nog gewoon IPv4 ondersteunen. Aan de client kant gaat het ook vrij flexibel. Bijvoorbeeld de browser doet een DNS lookup, wordt een IPv6 adres gevonden, dan gaat de communicatie via IPv6, als er een IPv4 adres wordt gevonden via IPv4 (ofterwijl niet via de tunnel). Veel van mijn niet-www communicatie gaat al via IPv6, zoals ssh logins, delen van de e-mail transport, etc. [quote:ad3a884548] Zou een beetje lullig zijn, als we net een heleboel oude computers naar de 3e wereld hebben gestuurd zodat ze weer wat aansluiting kunnen krijgen, en dat ze dan opeens niet meer op het internet kunnen wanneer het niet backwards compatible zou zijn... [/quote:ad3a884548] Die kunnen gewoon BSD met IPv6 of Linux met IPv6 gaan draaien. Windows is toch te duur voor hun en met het huidige beleid van MS lopen ze de kans snel beboet te worden. [quote:ad3a884548] Ook zouden alle IP-nummers opnieuw de verkoop in moeten gaan. [/quote:ad3a884548] Nee. Er zijn zoveel IPv6 nummers dat ze gratis weg gaan. Ik heb zelf een /48 prefix, dat betekent dat ik 2 tot de macht 48 adressen voor mijn interne netwerk kan toewijzen. Dat is meer dan de huidige IPv4 address space. Als je weet dat IPv6 adressen 128-bit zijn, dan kun je je voorstellen wat voor een gigantische address space er is. De 32-bit IPv4 address space biedt al zo'n 4 miljard adressen, IPv6 in totaal 340,282,366,920,938,463,463,374,607,431,768,211,456 adressen (,'s vervangen met punten natuurlijk). [quote:ad3a884548] Edit: Een aantal grote bedrijven en de EU (dacht ik) hebben laatst gezegd dat ze willen opschieten met de invoer ervan. [/quote:ad3a884548] Er wordt ook hard aangewerkt, maar het hangt ook voor een groot deel van de consument af. Daarom moedig ik thuisgebruikers en serverbeheerders aan om IPv6 te gebruiken. Ondersteunt je provider dit nog niet, dan met een tunnel (dat kan heel eenvoudig met *nix besturingssystemen, zie [url]http://www.freenet6.net[/url]).
Link naar reactie
Nog even een leuk stukje over de immense hoeveelheid IP adressen: "It is 2 to the 128th power which means, 340,282,366,920,938,463,463,374,607,431,768,211,456 different IP addresses can be assigned. This means that if we set the world population at 10 billion, there is 3.4*10^27 addresses per person, and if assign addresses by land mass, an average of 2.2*10^20 addresses per square centimeter. There is very little chance of addresses running out."
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...