Ga naar inhoud

Javascript + DHTML: tekst in cirkel laten draaien


Aanbevolen berichten

Hoi Ik ben ben bezig een website te ontwerpen. De bedoeling is dat er op de intropagina een foto komt, waaromheen wat tekst draait. Ik had het volgende bedacht om dit voor elkaar te krijgen: -ik plaatst de tekst in <div> tags, waardoor ik deze <div> met een javascriptje laat verschuiven. -De tekst mag op zijn kop komen te staan als hij onder het plaatje zit. De vraag is hoe ik de <div> tags in een cirkel rond kan laten draaien, welke javascript statement heb ik hiervoor nodig, het bewegen van <div> tag is het probleem niet. En of het mogelijk is deze over een bepaalde hoek te draaien, zodat de tekst schuin, of zelfs op zijn kop komt te staan Alvast bedankt Rob [ Dit Bericht is bewerkt door: Rob van Esch op 2002-03-28 11:20 ]
Link naar reactie
Hetis een mooi site, maar dr staat alleen niet op wat ik moet hebben. Ik heb inmiddels al het volgende bedacht. Een cirkel wordt beschreven door de volgende parameter voorstelling: x coordinaat = cos t y coordinaat = sin t waarbij t de hoek in graden of radialen is. Als ik een lus maak die om de zoveel tijd doorlopen worden en zo een nieuwe x en y coordinaat uitrekent voor de <div> tag dan ben ik er een heel eind volgens mij. Het enige wat ik nog nodig heb is de javascript functies voor sin en cos. en hoe kan ik het getal pi opvragen? Alvast bedankt Rob
Link naar reactie
Roteren is in principe mogelijk, maar alleen in IE 5.5 en hoger en alleen in stappen van 90 graden, niet echt nuttig dus. Ik heb de link even voor je opgezocht voor het geval je het toch nuttige vindt, maar persoonlijk zou ik gewoon een animated GIF maken: http://msdn.microsoft.com/workshop/author/filter/reference/filters/basicimage.asp
Link naar reactie
Hallo, bedankt voor jullie reacties. Ik zal hieronder even de code posten voor geïntereseerden. [code:1:141385a2ad] <html> <head> <title>Welkom</title> <script language="javascript"> <!-- var t = 0.5 * Math.PI; var x; var y; var timer; var teller = 0; var middelpuntx = screen.width /2; var middelpunty = 250; function draai() { plaatje.style.left = middelpuntx - 100; plaatje.style.top = middelpunty -70; x = 210 * (Math.cos(t)); y = 150 * (Math.sin(t)); cirkel.style.left = middelpuntx + x - 60; cirkel.style.top = middelpunty - y - 20; t = t - (Math.PI / 30); timer = setTimeout('draai()', 100); } } //--> </script> </head> <body bgcolor="#108DD8" text="E1AB06" onLoad="draai()"> <center> <h1>Welkom</h1> </center> <div id="cirkel" style="position:absolute;font-family:Arial;font-size=16pt"> <center> <b>Plaats hier je<br>draaiende tekst</b> </center> </div> </body> </html> [/code:1:141385a2ad] Rob [ Dit bericht is bewerkt door: Rob van Esch op 2002-04-01 12:23 ]
Link naar reactie
Bedankt Heb ik toch nog een andere vraag: Hoe komt het dat ik met de hierna volgende code, de breedte van het object niet uit kan lezen met de javascript statement tekst.style.width en de vertikale uitlijning niet werkt, ik heb zelf IE 5.5: [code:1:150466577d] <div id="tekst" style="width:150;vertical-align:middle;"> blaat </div> [/code:1:150466577d] Bedankt Rob
Link naar reactie
"document.all.tekst.style.width" werkt wel. Ik weet niet waarom "middle" niet werkt, "top, sub en super" werken zichtbaar wel, maar dan heb ik het stukje tekst wel tussen SPAN-tags gezet i.p.v. tussen DIV-tags (en tussen twee plaatjes). Ik heb ook IE5.5. Kennelijk ondersteunt ie "middle" niet. Ik heb het met "center" geprobeerd, lukt ook niet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...