Ga naar inhoud

MS SQL: Triggers


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of 'webprogrammeren' wel helemaal het goed rubriekje is, maar aangezien er geen 'SQL' rubriek is en ik toch met een site bezig ben.. In access was het zo dat je de boel kon instellen dat, wanneer je een record verwijderd of update, de bijbehorende records ook automatisch verwijderd/geupdate werden. In MS SQL werkt dit gloof ik niet zo. Vandaar dat ik dit met triggers wil oplossen. Is dit de goede manier, of moet dit geheel anders? ff een voorbeeldje erbij: Ik heb twee tabellen. 'tblOrder' met algemene gegevens over de order en 'tblOrderDetails' met alle producten die tot deze order behoren.. Als ik een order verwijderen uit tblOrder dan wil ik natuurlijk dat alle (vanaf dan 'orhpaned' records ook verwijderd worden. Hoe ziet in zo'n geval een trigger eruit? bvd, Elja
Link naar reactie
Ik heb inmiddels de trigger volgens mij aardig bedacht: [code:1:731b64f5dd] CREATE TRIGGER tr_DeleteOrderItems ON SQLstudentdesign.tblOrder FOR DELETE AS /* * CASCADE DELETES TO 'tblOrderItems' */ DELETE tblOrderItems FROM deleted, tblOrderItems WHERE deleted.OrderNr = tblOrderItems.OrderNr [/code:1:731b64f5dd] Met deze trigger kreeg ik dus echter een fout omdat de 'relations' (zoals ook bij access) er wel een beetje inzitten. Alleen die werken dus niet wanneer je een record (bv. in tblOrder) delete. Dit is zoals ik het nu werkend heb: check existing data on creation enforce relationsship for replication enforce relationship for INSERTS and UPDATEs 1 staat uit 2 staat aan 3 staat uit (AAN geeft foutmelding bij deleten record in parent table) Weet iemand wat hier nu de fatsoenlijke oplossing voor is ?
Link naar reactie
Hebben we het hier over mssql 7 of 2000? In 2000 kan je cascading als eigenschap van de tabel definieren. bijv: ON DELETE CASCADE In sql7 zal je inderdaad zelf aan de gang moeten met triggers of deze deletes in een sproc zetten. btw. de combinatie van constraints en triggers kan op dit punt niet aangezien een constraint violation eerst zal ingrijpen voor de trigger in werking treedt (tenzij je de check natuurlijk uitzet). Meer info: [url]http://www.sqlmag.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=8687&pg=1[/url] [url]http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q142480[/url]
Link naar reactie
[b:940d2f5eaa]check existing data on creation [/b:940d2f5eaa] Controleer bestaande data in tabel bij de aanleg van de constraint. Dus als er data in de tabellen voorkomt die in strijd is met de constraint dan krijg je een foutmelding en kan de constraint niet aangelegd worden. [b:940d2f5eaa]enforce relationsship for replication[/b:940d2f5eaa] Check de referentiele integriteit ook als de data gerepliceerd wordt naar een andere database. In 99% van de gevallen heb je daar eigenlijk niets mee te maken. [b:940d2f5eaa]enforce relationship for INSERTS and UPDATEs[/b:940d2f5eaa] Betekend dat bij inserts, updates en deletes de referentiele integriteit wordt afgedwondgen. Het is dus ook mogelijk om een foreign key relatie aan te leggen zonder dat je daar een constraint aan verbindt.
Link naar reactie
Beste Annie, Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik heb nu per relatie 2 triggers aangemaakt. een trigger die per relatie de bijbehorende childtable records verwijdert als er een record uit de parenttable wordt verwijdert. en een trigger die ze update. Als ik het goed begrijp kan dit dit volgens jouw bovenstaande uitleg ook dmv die vinkjes. Ik had dit in eerste instantie geprobeerd, maar dat werkte niet. Klopt dat, en moet ik inderdaad met deze triggers werken, of moeten die standaard triggers weg en moet ik die vinkjes goed aanzetten? Grtz Elja
Link naar reactie
Ja en Nee :wink: In sql2000 kan je het met de vinkjes regelen (daar krijg je er namelijk nog een paar opties bij voor het "cascaden") en hoef je in principe geen gebruik te maken van trigger of sproc constructies. In sql7 [b:ad564d10c4]moet[/b:ad564d10c4] je juist de vinkjes [b:ad564d10c4]uitzetten[/b:ad564d10c4] om er voor te zorgen dat de foreign key relatie niet afgedwongen wordt als je gebruik wil maken van de triggers. Dus eigenlijk hebben de relaties op dat moment geen zin, behalve dan dat je diagram er duidelijker uitziet. Maar de methode met de triggers zorgt er natuurlijk wel voor dat je referentiele integriteit in gevaar kan komen. Mijn voorkeur heeft een methode met sprocs. De constraints kunnen dan gewoon intact blijven en op het moment dat een delete moet worden uitgevoerd gebeurt dit via een sproc. Simpel voorbeeldje [code:1:ad564d10c4] create proc spDeleteIets @id int as -- eerst eventuele childs deleten delete from childTable where fk_id=@id -- daarna pas de eigenlijke row deleten delete from mainTable where pk_id=@id go [/code:1:ad564d10c4] [ Dit Bericht is bewerkt door: Annie op 2002-02-05 14:49 ]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...