Ga naar inhoud

[ASP] Waarde uit een SELECT * doorgeven


anoniem

Aanbevolen berichten

Als ik SELECT * gebruik, selecteer ik dus alle velden in een record. Echter, ik kwam er achter dat wanneer ik dan vervolgens een veld niet specifiek gebruik ik de waarde niet kan voorspellen. Voorbeeld: Ik gebruik een veld genaamd SubformID als link in mijn ASP applicatie in een <a href... Het veld zelf, de waarde ervan wil ik niet displayen in form-A, maar heb de waarde wel nodig om door te geven naar de volgende ASP pagina Form-B. Als ik het veld niet gebruik (b.v. display) dan neemt het systeem telkens een willekeurige waarde mee, en dan verschijnt het verkeerde resultaat in form-B. Gebruik ik het in Form-A, dan krijg ik de juiste waarde in beide forms. Vreemd? Of verklaarbaar?
Link naar reactie
met SELECT * vraag je niet alleen alle velden van een record, maar je vraagt alle records uit (mits in de tabel meerdere records aanwezig zijn natuurlijk) Wil je maar 1 record hebben, zal je toch voorwaarden moeten gaan stellen met WHERE (dacht dat je dat wel wist) Als je dus wel meerdere records hebt, moet je dus duidelijk aangeven van welk record je een veld wilt opvragen. Heb je die waarde eenmaal, kan je idd een HIDDEN field gebruiken om hem door te geven.
Link naar reactie
Ik leg het uit. Stel je dit forum voor. Dit forum heeft verschillende onderdelen. (hardware, software, etc.) Om alle onderdelen te laten zien op formulier-A zeg ik SELECT * FROM Forumonderdelen... Vervolgens laat ik ze in een loop 1 voor 1 zien: [code:1:20a9ef3e32] <tr><td><%=RSSubForum( "SubforumID" )%></td> <td><a href="topics.asp?SubForumID=<%=RSSubForum( "SubforumID" )%>"><%=RSSubForum( "Forum" )%></a></td> <td><%=RSSubForum "Omschrijving" )%></td> [/code:1:20a9ef3e32] Nu gaat het om dat SubformID. De waarde die het systeem doorgeeft is niet voorpelbaar als ik NIET in een eerder stadium nl: de eerste zin van de code: [code:1:20a9ef3e32]<tr><td width="4%"><%=RSSubForum( "SubforumID" )%> </td>[/code:1:20a9ef3e32] die subformID [b:20a9ef3e32]opneem[/b:20a9ef3e32] dus stel ik heb 10 records die ik onder elkaar laat zien met deze 'loop' Dan zijn de subforumID's netjes 1 t/m 10 genummerd Als ik dan op bijv. record 8 klik om als link te gebruiken, dan geeft ie in het volgende formulier aan dat record 8 een SubForumID de waarde 2 heeft, i.p.v. 8 is het nu een beetje duidelijker? nog ietsjes duidelijker... 1. hardware 2. software 3. internet ..... 10. off-topic. de nummers zijn "subforumID" en de tekst erachter de "omschrijving". laat ik echter de subforumID niet zien, dan is de vraag maar welk subforumID meegenomen wordt naar formulier-b (topics.asp) in de link [code:1:20a9ef3e32]<a href="topics.asp?SubForumID=<%=RSSubForum( "SubforumID" )%>"><%=RSSubForum( "Forum" )%></a></td>[/code:1:20a9ef3e32] [ Dit Bericht is bewerkt door: Wiep Corbier op 2002-01-31 10:12 ]
Link naar reactie
wat je doet is het meegeven van je SubforumID in een URL... misschien domme vraag maar haal je hem op de volgende pagina hem daar ook weer uit met Request.Querystring("SubforumID")? en als je nou met je muis over die links heengaat, kan je in je statusbar zien of het juiste ID in het URL verwerkt zit... [ Dit Bericht is bewerkt door: matthijn99 op 2002-01-31 10:27 ]
Link naar reactie
[quote:01d5a5e031]misschien domme vraag[/quote:01d5a5e031] domme vragen bestaan niet :wink: 1. Het antwoord is 'ja' want anders zou ik de waarde niet weten. Echter, ik codeer niet Request.Querystring("SubforumID") maar Request("SubforumID") 2. [i:01d5a5e031]en als je nou met je muis over die links heengaat, kan je in je statusbar zien of het juiste ID in het URL verwerkt zit...[/i:01d5a5e031] jep, de juiste SubforumID is zichtbaar in de statusbalk. _________________ Voor Uw ASP-applicaties: Corbier Automatisering Sneek [ Dit Bericht is bewerkt door: Wiep Corbier op 2002-01-31 10:32 ]
Link naar reactie
nu heb ik <td><%=RSSubForum( "SubforumID" )%></td> weer verwijderd, en nu doet ie het wel??? ik snap niet wat er gisteren dan fout ging... ps. ik ben dit forum aan het nabouwen, want ik wil wel eens weten of PHP nu zo traag is, of dat het ligt aan de codering van de makers van dit forum, want ik vind dit forum erg traag, en kan me niet voorstellen dat het aan de taal ligt. wil je eens kijken wat ik momenteel maak, zie http://212.120.108.145/wzs-forum.asp _________________ Voor Uw ASP-applicaties: Corbier Automatisering Sneek [ Dit Bericht is bewerkt door: Wiep Corbier op 2002-01-31 10:42 ]
Link naar reactie
[quote:ce5cc82b84]het is dan toch ook niet duidelijk dat die waarde uit het FORM moet worden gehaald?[/quote:ce5cc82b84] Prima opmerking. Dat heb ik al eens vaker gehoord van een uitstekend programmeur genaamd Paulus Snip, die hier ook wel eens langskomt. Echter, ik ben van mening dat het niet belangrijk is waar iets 'vandaan' komt, maar waar je het naar toestuurt moet bekend zijn. vergelijk: als ik een brief verstuur, komt ie juist aan als het [b:ce5cc82b84]adres[/b:ce5cc82b84] klopt, de [b:ce5cc82b84]afzender[/b:ce5cc82b84] hoe je niet te kennen :wink: ik ben er dus achter gekomen dat request.Form("item") precies hetzelfde is als request("item") _________________ Voor Uw ASP-applicaties: Corbier Automatisering Sneek [ Dit Bericht is bewerkt door: Wiep Corbier op 2002-01-31 11:18 ]
Link naar reactie
[quote:730334a214] Op 31-01-2002 10:35, schreef Wiep Corbier: ps. ik ben dit forum aan het nabouwen, want ik wil wel eens weten of PHP nu zo traag is, of dat het ligt aan de codering van de makers van dit forum, want ik vind dit forum erg traag, en kan me niet voorstellen dat het aan de taal ligt.[/quote:730334a214]Ik denk dat het een combinatie is van een zwakke server (qua hardware of configuratie (of beiden)) en zwak geschreven software... En dan kan je leuk de boel na proberen te bouwen, maar bedenk wel dat dit forum natuurlijk al tienduizenden berichten heeft en iets van 16000+ gebruikers, dat is altijd lastig simuleren...
Link naar reactie
[quote:06c1366de2]request("naam") werkt altijd, maar ik vind het ook netter om aan te geven of het een form of querystring is..[/quote:06c1366de2] Een tweeledig antwoord: 1. ik ben programmeur, en ik houd mijn code het liefst zo kort mogelijk. 2. 'Form' in request.form voegt niets toe, behalve dat je weet waaruit 'de waarde' komt zoals je aangeeft, aangezien de form-naam zelf er niet bij staat.
Link naar reactie
[quote:48a92a32cb] Op 31-01-2002 10:56, schreef Wiep Corbier: 1. ik ben programmeur, en ik houd mijn code het liefst zo kort mogelijk.[/quote:48a92a32cb]Hmmm, eigenlijk is dat een fout uitgangspunt. Je moet je code zo duidelijk mogelijk maken, niet zo kort mogelijk... Maar ach, als je 100% zeker weet dat niemand ooit met jou code verder gaat werken, maakt het eigenlijk ook niet zoveel uit :smile:
Link naar reactie
[quote:a6b0e18cf1]Hmmm, eigenlijk is dat een fout uitgangspunt. Je moet je code zo duidelijk mogelijk maken, niet zo kort mogelijk... Maar ach, als je 100% zeker weet dat niemand ooit met jou code verder gaat werken, maakt het eigenlijk ook niet zoveel uit[/quote:a6b0e18cf1] Dit is ook een prima opmerking. Je hebt daarmee gelijk. Echter, redundantie is bij mij het toverwoord. voorbeeld: je hebt 16000 gebruikers die een pagina opvragen waar 10 keer request.form in staat. Dan is 160.000 maal het woord 'form' gelezen terwijl dit niet nodig was.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...