Ga naar inhoud

[mysql] MySQL database opvragen??


Aanbevolen berichten

Dag mensen, Ik zit met het volgende, ik probeer voor het eerst een mySQL database uit met php, ik heb een tutorial gevolgd. Nu gebeurt het volgende, ik vraag naar een database vanuit php, en die zegt dit Warning: MySQL Connection Failed: Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061) in c:foxservwwwemployee.php on line 13 op lijn 13 van mijn php code staat dit: $db = mysql_connect("localhost", "root"); Wat doe ik fout? Want de gegevens kloppen ik ben root user en ik zit op localhost. BVD,
Link naar reactie
Wat gebeurt er als je met dezelfde gegevens inlogt via de shell? Dus iets als: mysql -u root -h localhost (exacte syntax moet je maar even in de docs nazoeken). Staan de rechten in de database wel goed ingesteld? Mysql kan soms imho nogal onlogisch voor de dag komen bij het inloggen (de user table wordt gesorteerd op host dacht ik).
Link naar reactie
alvast bedankt voor de antwoorden.... van de rechten snap ik helemaal niks... ik heb in de MySQL/bin dir. gestaan en ingevuld wat je heb gezegd.. de computer zegt dan het volgende ERROR 2003: Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061)... Heeft het niet iets met de rootuser te maken, als ik namleijk zo een database aanmaak: mysqladmin -u root create een_database.. dan zegt de computer: mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed, error: 'access denied for user: 'root@localhost' (using password: NO)' Pas op deze manier mysqladmin -u root -p create een_database; daarna moet ik password invullen, doet ie het wel. Ik hoor het wel weer, Alvast bedankt
Link naar reactie
voer onderstaande query eens uit als je via de shell bent geconnect en post het resultaat eens hier, misschien dat we daar wat meer duidelijkheid uit kunnen krijgen. Connecten via de shell doe je dus met [i:34fb9910a1]mysql -u root -p -h localhost[/i:34fb9910a1] query: [i:34fb9910a1]select host, user, password from mysql.user order by host;[/i:34fb9910a1]
Link naar reactie
ik weet niet of er een punt achter mysql hoorde, maar ik heb het ingevuld. Er staat nu: ERROR 1064: You have an error in your SQL syntax near 'by host' at line 1. Ik weet niet of jullie daar iets mee kunnen. Op de eerste zin zegt ie dat ie niet kan connecte met de host, ik bedoel dan de: mysql -u root -p -h localhost hierna moet ik password invullen en daarna geeft ie dezelfde fout die ik eerder aangaf. Iemand nog een idee?
Link naar reactie
bij MySQL en mysql -u root -p (na vragen van password) logt ie gewoon in. Bij die andere 'mysql -u root' geeft ie de volgende foutmelding -> ERROR 1045: Access denied for user: 'root@localhost' (using password: NO).. weet iemand waarom ie dit zegt, volgens de tutorial waar ik mee bezig ben, hoort ie hier gewon verder te gaan. Maar goed.. ik heb hoofdstuk 4 even bekeken van de MYSQL manual, en daar moet ik maar even rustig naar kijken want daar snap ik op het eerste gezicht geen hout van.
Link naar reactie
[quote:b2b4b27d08] Op 03-04-2002 11:45 schreef rewind123: bij MySQL en mysql -u root -p (na vragen van password) logt ie gewoon in. Bij die andere 'mysql -u root' geeft ie de volgende foutmelding -> ERROR 1045: Access denied for user: 'root@localhost' (using password: NO).. weet iemand waarom ie dit zegt, volgens de tutorial waar ik mee bezig ben, hoort ie hier gewon verder te gaan.[/quote:b2b4b27d08]De gebruiker "root" heeft een password nodig om te connecten. Als je dus die -p opgeeft, vraagt ie om een password, anders niet en geeft ie meteen een error (want je hebt wel een password nodig). Of te wel: altijd inloggen met -p erbij en als je dus via PHP wilt inloggen zul je ook daar dat wachtwoord moeten opgeven bij mysql_connect(..).
Link naar reactie
Zoals Bill al aangaf is er een wachtwoord nodig voor je 'root' user (goedzo, er zijn er voldoende die dat vergeten in te stellen :smile:) dus deze zal je inderdaad ook in je php script moeten vermelden. Ik had hfdst 4 maar even vermeld omdat daarin een heleboel uitleg (met voorbeelden) staan van de werking van het security systeem binnen mysql, dus dat is altijd handig om een keer door te kijken. Voer de query die ik eerder gaf eens uit (de punt in [i:38c8f40583]mysql.user[/i:38c8f40583] is noodzakelijk), misschien dat deze iets meer duidelijkheid kan verschaffen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...