Ga naar inhoud

Table properties in CSS


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik gebruikte altijd al wel een paar voorgekauwde regeltjes met css styles in mijn maaksels, maar echt bezig heb ik me er nooit mee gehouden, tot nu. Ik ben nu een externe stylesheet aan het maken waarin ik een vaste "huis stijl" wil vastleggen. Met de achtergrond, links en letterproperties is me dat al wel gelukt, maar ik wil ook alle tabellen gelijk stellen. Ik heb al wel verschillende dingen gevonden, maar daarbij moest ik steeds de stijl aangeven via een class tag of i.d. en dat is niet de bedoeling, want dan moet ik nog voor elke tabel afzonderlijk aan gaan geven dat ie zich aan die stijl moet houden. Wat ik wil is dus, net als bij de links en de letters, een keer een vaste stijl voor de tabellen vastleggen (zoals border en achtergrond kleur, border stijl en dikte) en er verder geen omkijken meer naar hebben. Wie kan me helpen?
Link naar reactie
Tnx, ik begin er steeds meer van te snappen :smile: Het begint steeds beter te lukken. Alleen doet het eigenaardige verschijnsel zich voor dat wanneer ik met de border aan de slag ga, hij zich alleen bemoeit met de buitenste border, en niet met de border om de vakjes heen. Een tabel van 3*3 cellen waarvan ik de border geel maak, geeft een tabel met een gele rand eromheen, maar met standaard grijze randjes om de cellen heen. Eigenaardig dat ie zich alleen met de omtrek bemoeit. Valt daar niks aan te doen?
Link naar reactie
Dat is omdat je aleen de table-tag een border geeft. Eigenlijk is er geen handige manier om het met css te doen. Als je namelijk dit doet: td { border:1px solid black; } Dan krijgt elke cel een border en waar 2 cellen elkaar raken zie je opeens 2 borders. Lastig als je maar een border van 1px wil. Wat wel kan, maar niet echt opschiet is een paar klasses maken: td.type1 { border-bottom:1px solid black; border-right:1px solid black; } td.type2 { border-bottom:1px solid black; } etc. en dan zou de border 'bouwen'
Link naar reactie
of:[code:1:8cb42d1a1f]TR { border-bottom: 1px solid black; } TR:first-child { border-top: 1px solid black; } TD { border-right: 1px solid black; } TD:first-child { border-left: 1px solid black; }[/code:1:8cb42d1a1f]Je zult wel altijd <TABLE BORDER=0 CELLSPACING=0> moeten doen om van de normale celranden af te komen. Dat kan je (afaik) niet via CSS veranderen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...