Ga naar inhoud

Wat zijn goede/slechte merken UTP kabel?


SayCheese

Aanbevolen berichten

Hallo, Wij gebruiken een 48p Linksys SRW2048 Gigabit switch voor ons thuisnetwerk. De fans van dat ding beginnen steeds meer herrie te maken, dus mede daarom wil ik hem verplaatsen naar de kelder. Dat houdt in dat er al gauw zo'n 500m UTP kabel moet worden vervangen. Incl. connectoren een investering van toch al gauw € 400,-. We hebben sinds kort een glasvezelaansluiting, dus het lijkt mede gezien de grote investering verstandig de nieuwe netwerkkabels toekomstbestendig te kiezen. (Hoewel we ook een paar accesspoints hebben voor draadloos internet is volledig draadloos voor ons geen optie.) Ik ben op het volgende uitgekomen: - UTP kabel - Cat 6 (max. kabellengte ca. 35m, dus geschikt voor 10Gb; Cat 6a erg duur en dik) - Flexibele kabel (patch) - 100% koperen kern - AWG 24 of AWG 23 lijken beide OK. Alleen... WELK MERK? Goede merken zouden bijv. Belden, AMP en Lapp zijn. König juist weer niet. Na het nodige gezoek op internet ben ik voorlopig tot de volgende conclusies gekomen: - Cat6 = Cat6. En als een kabel aan die specificatie voldoet maakt het niet uit welk merk. - König wordt heel veel en vaak heel goedkoop aangeboden (bijv.305 m voor € 125,- incl. verzenden). - König kabels zouden uit China e.d. komen en daarom van slechte kwaliteit zijn e.d. Maar hoezo dan eigenlijk? Wordt hier zomaar wat geroepen? - De bovengenoemde "goede" merken zijn in het algemeen veel duurder dan König en ook niet altijd even gemakkelijk voor een toch nog redelijke prijs te vinden. - Er wordt wel veel geroepen "dat merk is goed en dat merk juist niet", maar dat wordt eigenlijk nooit echt goed onderbouwd. Een goede vergelijkende test heb ik ook niet kunnen vinden. - Kortom, ik ben geneigd toch maar voor König te kiezen. Klopt mijn redenering? Of moet ik König toch echt maar links laten liggen? Maar welk merk dan wel, en vooral, waarom nou echt? Alvast bedankt voor de hulp bij de keuze! Groeten, SayCheese
Link naar reactie
Kies gewoon voor cat 5E-kabel, zeker gezien de lengte die je nodig hebt. De rest is onnodig duur of rommel uit China. Kies voor een merk als TKF, Draka of Sistymax. Maar nog belangrijker dan een goede kabel is de juiste connectoren te gebruiken en op de juiste manier de kabels aan te knijpen op die connectoren. Ga kabels niet knikken door ze haaks in een hoek weg te timmeren en sla ze ook niet stevig vast met spijkerclips: zo beschadig je de koperen ader-kernen.
Link naar reactie
Je kunt misschien voor veel minder ook kiezen om de fans te vervangen en de kast zelf stiller te maken, er zijn tegenwoordig best heel goede oplossingen voor deze problemen. Denk eens aan waterkoeling of voor veel grotere fans, groter is vaak veel stiller! En natuurlijk voldoende luchtaanvoer en een goede airflow!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...