Ga naar inhoud

OSL2000 Boot Manager 2


Aanbevolen berichten

Ik heb windows XP op de 1e (primaire) partitie en windows 7 op de 2e (logische) partitie. In het menu van OSL2000 selecteer ik de XP partitie en dat lukt. Als ik de windows 7 partitie selecteer dan krijg ik wat kleuren over het scherm, maar het systeem boot niet. Als ik F6 (change mode) in toets zegt het scherm: Can't change mode because 2nd HD (etc.) require advanced boot modes. Vragen: - Waarom start het windows 7 systeem niet? - (Indien van toepassing in deze situatie) Hoe zet ik het programma in de advanced boot mode ?
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[quote:01db1fcb12="- Ben vermeer"]Ik heb Windows XP op de 1e (primaire) partitie en Windows 7 op de 2e (logische) partitie. In het menu van OSL2000 selecteer ik de XP partitie en dat lukt. [/quote:01db1fcb12] Als je Windows 7 ook had willen kunnen opstarten via OSL2000, had je de tweede- ook een primaire partitie moeten zijn. Maar omdat je Windows 7 op een logische partitie geïnstalleerd had, staan de opstart bestanden van Windows 7 op de 1e primaire partitie. Er vanuit gaande dat je eerst Windows XP had geïnstalleerd, en daarna Windows 7. Omdat je dualboot draait is voor Windows 7 een volledige versie vereist. Het Windows 7 bootmenu zou je kunnen proberen te herstellen via de Windows 7 installatie DVD. Enig uitleg hierover is te vinden in deze hyperlink http://www.w7forums.com/startup-repair-t441.html P.S. Omdat je vraag gaat over Windows 7 en niet over andere besturingssystemen dan Windows en Linux, zou je 'm door een moderator kunnen laten verplaatsen naar OS Windows.
Link naar reactie
Was het beter geweest - d.w.z. effectief geweest - als windows 7 op een 2e primaire partitie was geinstalleerd? En was dat dan mogelijk gezien de 8GB grens? Is windows 7 dan wel zichtbaar in het OSL2000 menu? Ik heb geprobeerd het windows 7 bootmenu te herstellen. Met de windows 7 DVD lukte dat niet. Mijn bedoeling was om vrijelijk nieuwe besturingssystemen te kunnen toevoegen, dus ook b.v. Ubuntu en systemen op een 2e HD. Daarom vind ik het niet juist om bij voorbaat de vraag als een windows onderwerp te beschouwen. Ik geef wel toe dat je punt hebt.
Link naar reactie
[quote:5a707daf1d="- Ben vermeer"] Was het beter geweest - d.w.z. effectief geweest - als windows 7 op een 2e primaire partitie was geinstalleerd? [/quote:5a707daf1d] Als je zowel Windows XP en Windows 7 wilt opstarten via OSL2000 dan is dat vereist. [quote:5a707daf1d="- Ben vermeer"] En was dat dan mogelijk gezien de 8GB grens? [/quote:5a707daf1d] Dat hangt af van je PC BIOS. Het is eigenlijk de 1024 cylinder grens. Tegenwoordig zorgt het BIOS ervoor dat een besturingssysteem kan opstarten, ongeacht waar deze op de harddisk staat. [quote:5a707daf1d="- Ben vermeer"] Is windows 7 dan wel zichtbaar in het OSL2000 menu? [/quote:5a707daf1d] Omdat je Windows 7 waarschijnlijk niet gaat installeren op een stokoude PC, neem ik aan van wel. Meldt voor alle zekerheid om wat voor een merk/type PC/moederbord het gaat. [quote:5a707daf1d="- Ben vermeer"] Mijn bedoeling was om vrijelijk nieuwe besturingssystemen te kunnen toevoegen, dus ook b.v. Ubuntu en systemen op een 2e HD. Daarom vind ik het niet juist om bij voorbaat de vraag als een windows onderwerp te beschouwen. [/quote:5a707daf1d] Als het alleen zou gaan om het configureren van besturingssystemen in OSL2000, dan zou dat in Anders (software) hebben gekund. Maar omdat je 'm kunt selecteren, gaf me de indruk dat deze al geconfigureerd is. Zou je kunnen zeggen hoe je in OSL2000 Windows 7 had toegevoegd?
Link naar reactie
[quote:a5bae31280]Omdat je Windows 7 waarschijnlijk niet gaat installeren op een stokoude PC, neem ik aan van wel. Meldt voor alle zekerheid om wat voor een merk/type PC/moederbord het gaat. [/quote:a5bae31280] Chipset : Intel P35/G33/G31 Mainboard : Asus P5KPL/1600 (2009) Processor : Intel Core 2 Duo @ 15200 MHz (2009) [quote:a5bae31280]Als het alleen zou gaan om het configureren van besturingssystemen in OSL2000, dan zou dat in Anders (software) hebben gekund. Maar omdat je 'm kunt selecteren, gaf me de indruk dat deze al geconfigureerd is. Zou je kunnen zeggen hoe je in OSL2000 Windows 7 had toegevoegd?[/quote:a5bae31280] Ik heb hem niet letterlijk toegevoegd. Na het installeren van OSL2000 zie ik automatisch alle partities in het menu. De XP partitie klikken geeft resultaat, overige partities geeft niks.
Link naar reactie
Die PC is zelfs nieuwer dan mijn hoofd PC. Daarop zou je geen 8 GB grens problemen op behoren te hebben. Had je wel eerst XP en dan pas Windows 7 geïnstalleerd? Want als het selecteren van XP in OSL2000 XP doet starten terwijl Win7 op een logische partitie staat, geeft mij de indruk dat je eerst Windows 7 heb geïnstalleerd, dan pas XP. Als opnieuw installeren van Windows 7 op die logische partitie niet werkt, kun je wellicht beter een tweede primaire partitie aanmaken. Of eventueel van die logische partitie een primaire partitie maken. Dat zou je kunnen doen via een [url=http://distrowatch.com/table.php?distribution=partedmagic]Parted Magic[/url] Live CD. Als je dan twee primaire partitie naast elkaar hebt, maak dan via GParted van de Live CD die tweede primaire partitie bootable en zet de andere primaire partitie op hidden. Zodat je op die tweede primaire partitie Windows 7 kunt installeren. OSL2000 zorgt er dan voor dat de partitie van de Windows versie die je wilt opstarten bootable en zichtbaar is. De andere primaire partitie is dan niet bootable en verborgen. De GRUB bootmanager van Ubuntu kan dit ook. Maar heeft wel enig handmatige aanpassingen in de configuratie bestanden nodig. Eventueel kan OSL2000 ook Ubuntu opstarten. Maar dan is het wel vereist dat de bootloader van Ubuntu in zijn eigen root partitie geïnstalleerd wordt. Er van uit gaande dat je geen aparte boot partitie gebruikt. Had je overigens [url=http://www.osloader.com/support.htm]OSL2000 Boot Manager – Documentation[/url] al doorgenomen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...