Ga naar inhoud

Is Mac gebruiksvriendelijker dan Windows?


Aanbevolen berichten

Ik gebruik nu Windows XP. Ik gebruik dat voornamelijk voor tekstverwerking en voor websurfen, inclusief filmpjes op internet bekijken. Ik speel geen games en ik gebruik bijna geen grafische software. Ik vind Windows XP erg onduidelijk en verwarrend, onder andere door de bedroevende ingebouwde helpfunctie. Windows kost mij heel veel tijd, doordat ik bovendien erg onhandig ben in het omgaan met software. En ik las pas dat zelfs Windows 7 nog steeds niet veel meer gebruiksvriendelijkheid levert in zijn beta-versie dan Windows XP. Daarom overweeg ik nu om misschien over te stappen op een Apple Macintosh-pc. Want ik heb gehoord dat Apple-software veel gebruiksvriendelijker zou zijn dan Windows. Het nadeel van die overstap is dat Apple in veel minder bedrijven gebruikt wordt dan Windows. Dus kennis van Apple is in veel banen niet toepasbaar. Wat vinden jullie van mijn overwegingen?
Link naar reactie
[quote:90b6a5ec2b="gerben"]Waarom probeer je ubuntu niet eens? Werkt gewoon op je pc. www.getubuntu.com[/quote:90b6a5ec2b]Ubuntu kan interessant zijn en vind ik wel een goed project om het bijna-monopolie van Windows te verminderen. Maar is Ubuntu echt zoveel gebruiksvriendelijker dan Windows XP? Ik heb net wat websites over Ubuntu bekeken, maar het lijkt me tijdrovend om Ubuntu te installeren en te leren gebruiken. En dan moet ik misschien allerlei programmaatjes daarop aanpassen, zoals Adobe, RealPlayer, beveiligingssoftware, email-programma, browser, tekstverwerker, enz. Ook kan ik dan niet meer met mijn kennissen overleggen over softwareproblemen, want die gebruiken Windows.
Link naar reactie
Ubuntu installeren is (veel) minder werk dan windows. Je kunt ook de livecd optie proberen. Is wat trager, maar draait gewoon vanaf de cd. Of installeer het in virtualbox. Blijft je windows installatie intact, en ubuntu draait praktisch net zo snel als gewoon geïnstalleerd. De meeste mensen gebruiken inderdaad windows. Apple of linux kan wel beter zijn, maar je zult meer zelf moeten uitzoeken.
Link naar reactie
[quote:0e7a4f5658="Henk Meerwijk"]Ik gebruik nu Windows XP. Ik gebruik dat voornamelijk voor tekstverwerking en voor websurfen, inclusief filmpjes op internet bekijken.[/quote:0e7a4f5658]Die programma's werken nu juist onder OS X net zo als onder XP..... Firefox.... of safari OpenOffice.Org or MS Office De players lijken vaak op elkaar... play, pauze, FF etc.... Juist waar OS X anders is, zijn de acties bij het systeem, zoals effecten van slepen, zippen en bureaublad werk.
Link naar reactie
Volgens mij maakt het niet uit welk OS je gebruikt, je zult er mee moeten leren werken. Mijn persoonlijke ervaring is dat Ubuntu en XP heel erg veel van elkaar verschillen en indien je overstapt je ongeveer bij stap 1 kan beginnen. Apple persoonlijk niet veel ervaring mee, paar keer achter gezeten, maar ook hier lijkt het erop dat je ongeveer bij stap 1 kan beginnen. Microsoft leverd misschien niet het veiligste product, maar kwa interfacing en gebruiksvriendelijkheid scoren ze wel erg hoog.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 3 weken later...
Ik ben enkele jaren terug overgestapt op een (tweedehands) Apple. Mijn ervaring: PAKKEN - maar dan ook werkelijk *PAKKEN* gebruiksvriendelijker. Als je een OS wil dat logisch in elkaar zit, waarop je alles voor elkaar krijgt door gewoon even kort na te denken en intuïtief wezen, dan moet je voor Apple gaan. Ook ziet alles er gewoon veel gelikter uit. Voor mij is het het perfecte OS: simpel en functioneel. Meer hoeft een OS voor mij niet te zijn. Nadelen: de prijs... Apple computers zijn nogal prijzig - daar staat tegenover dat het echt goeie, robuste en degelijke dingen zijn... maar dan nog betaal je natuurlijk voor het design en voor de uitstraling. Qua software zit het 9 op 10 wel goed. Standaard is al wat aanwezig (Safari is een prima browser, evenals iTunes als muziekspeler en QuickTime voor video, Mail en iCal zijn ook meer dan degelijk en aangenaam), er is heel wat open source beschikbaar (Firefox, Thunderbird en zelfs OpenOffice, verder nog Transmission voor torrents en Cyberduck voor ftp/ssh connecties), daarnaast is er best veel freeware voor als je noden nog niet zouden voldaan zijn (MegaCellX voor je mobiel) en tenslotte is er ook nog commerciële software (MS Office of haar Apple tegenhanger iWork, en vele games, tot zelfs windows). Ubuntu raadt ik ten stelligste, maar dan ook ten enorme, allersterkste, gigantische <voeg hier nog grotere superlatieven in> ten stelligste af. Omdat het naar mijn mening een gigantisch onstabiel en onlogisch systeem is. Ik ben door de jaren heen een Ubuntu hater geworden. Wat absoluut geen synoniem is voor een linux-hater. Persoonlijk ben ik heel erg tevreden van Mandriva - al jaren. Ik draai het nog steeds op mijn desktop (mijn mac is een laptop). Begrijp me helemaal niet verkeerd ubuntu-fanboys, ik heb jaren met gentoo gewerkt, dus ik weet wel waarover ik spreek. En ik heb het ubuntu-onding verschillende kansen gegeven om zich te bewijzen, maar die heeft het steeds (redelijk snel) vergooid bij mij. Mijn advies: blijf er zo ver mogelijk van weg, sterker nog, onderneem actieve pogingen om het te ontwijken. Windows wordt m.i. met de jaren beter, maar ik moet het niet zo hebben van het bedrijfsimago. Daarenboven lijkt het me nog steeds het slechtste OS uit de drie grote te zijn (tenzij je natuurlijk ubuntu gelijkschakelt met linux). Windows 7 is echter veelbelovend en m.i. wel het bekijken waard. Ik onderneem nog steeds verwoedde pogingen om het (de beta) op mijn 6 en een half jaar oude desktop geïnstalleerd te krijgen.
Link naar reactie
[quote:9e6023d853="Phaldmmor"]Volgens mij maakt het niet uit welk OS je gebruikt, je zult er mee moeten leren werken. Mijn persoonlijke ervaring is dat Ubuntu en XP heel erg veel van elkaar verschillen en indien je overstapt je ongeveer bij stap 1 kan beginnen. Apple persoonlijk niet veel ervaring mee, paar keer achter gezeten, maar ook hier lijkt het erop dat je ongeveer bij stap 1 kan beginnen. Microsoft leverd misschien niet het veiligste product, maar kwa interfacing en gebruiksvriendelijkheid scoren ze wel erg hoog.[/quote:9e6023d853] Nou nee, Microsoft levert niet alleen een onveilige omgeving, maar Apple biedt qua interface en gebruiksvriendelijkheid duidelijk meer. Windows 7 lijkt overigens wel een goede vooruitgang te worden, maar de upgrade is duur. Maar Apple zit ondertussen ook niet stil. Eind september komt OS X Snow Leopard uit, die op alle fronten verbetering laat zien. Overstappen van windows naar OS X zal voor iedere (ex-)windowsgebruiker een aangename verrassing zijn.
Link naar reactie
[quote:a2ea6fe1e6="peterVL57"][quote:a2ea6fe1e6="Phaldmmor"]Volgens mij maakt het niet uit welk OS je gebruikt, je zult er mee moeten leren werken. Mijn persoonlijke ervaring is dat Ubuntu en XP heel erg veel van elkaar verschillen en indien je overstapt je ongeveer bij stap 1 kan beginnen. Apple persoonlijk niet veel ervaring mee, paar keer achter gezeten, maar ook hier lijkt het erop dat je ongeveer bij stap 1 kan beginnen. Microsoft leverd misschien niet het veiligste product, maar kwa interfacing en gebruiksvriendelijkheid scoren ze wel erg hoog.[/quote:a2ea6fe1e6] Nou nee, Microsoft levert niet alleen een onveilige omgeving, maar Apple biedt qua interface en gebruiksvriendelijkheid duidelijk meer. Windows 7 lijkt overigens wel een goede vooruitgang te worden, maar de upgrade is duur. Maar Apple zit ondertussen ook niet stil. Eind september komt OS X Snow Leopard uit, die op alle fronten verbetering laat zien. Overstappen van windows naar OS X zal voor iedere (ex-)windowsgebruiker een aangename verrassing zijn.[/quote:a2ea6fe1e6] Windows wordt verreweg het meest gebruikt en daar wordt dan ook de meeste rommel voor gemaakt, ook OS X is daar ook niet vrij van, wordt alleen veel minder gebruikt en dan wordt er ook minder rommel voor gemaakt. Overigens zijn het, samen met Linux, gewoon besturingssystemen en OS X is een Unix derivaat zoals Linux. Werk met allemaal en het maakt echt weinig uit, ze doen allemaal wat ze moeten doen. En ze hebben allemaal zo hun eigenaardigheden en problemen, ook OS X kan uit de bocht vliegen en die mag je wel zo omhoog praten maar de reden ontgaat mij alleen tevredenheid misschien, nou dat heb ik ook met de andere OS'en.
Link naar reactie
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je goed moet kijken naar de gebruiksmogelijkheden binnen een besturingsysteem, voordat je beweert dat het beter is of niet. Windows is nog altijd het meest algemeen toegepaste systeem en is qua toepassingsmogelijkheden op dit moment het breedst inzetbaar. Je hebt weinig aan een geweldig besturingsysteem waar je geen software voor kunt krijgen, die je echt nodig hebt. Voor bepaalde zakelijke toepassingen kun je dus beter bij het windowsplatform blijven. Ook fanatieke gamers zijn denk ik niet de doelgroep van apple. Ik behoor niet tot die groepen van zakelijke gebruikers en gamers en ervaar het Apple platform als een zeer prettig alternatief. Ik kan alles doen wat ik wil, ik kan zonder problemen alles uitwisselen met het windowsplatform en ik doe dat op een systeem waar ik bijna vergeten ben wat defragementeren, een virus, een hardware-conflict of een driver ook al weer was. Ik ben gewoon lekker aan het werk en daar was een computer volgens mij ook voor bedoeld. Er is wel degelijk kwaliteitsverschil tussen de verschillende besturingssytemen. Maar nogmaals: daar heb je weinig aan als je afhankelijk bent van programma's die alleen voor windows worden geleverd.
Link naar reactie
Als MAC OS het meest gebruikte OS zou zijn... dan was dat meteen het onveiligste.... Crimi's richten zich nu eenmaal op de grootste groep. Dus het is allemaal betrekkelijk.... Ik heb wel eens met Mac OS gewerkt, mijn zoon heeft zo'n doos.. ;) Voor mij komt het korter bij Linux dan bij XP (wat logisch is gezien er onder de motorkap zit)... Amper verder nog verschillen (ook met XP) zeker als je eenmaal in een programma zit... een browser onder Linux of onder Mac OS of XP ... idem dito met een office pakket... En XP: de grote verbetering begon bij Win 2000 en nu dan XP de laatste jaren. Uiteraard kan het beter, maar het is veel stabiel dan W95/98SE.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik heb een 5 jaar geleden ook een iBook gehad. Die kostte €2500.- Moet je kijken wat voor een Windows machine je daarvoor kan kopen!! Ik heb in het (ruime) jaar dat ik dat iBook had een zwartboek gemaakt over dat ding, van tientallen dichtbeschreven pagina's groot. Er was zo ontzettend veel wat ik niet kon met de Apple dat het een grote ergernis was, alleen al het simpele feit dat er geen Del key opzit, of een rechtermuisknop. Wel een paar andere keys waarvan ik nooit het nut en gebruik heb kunnen uitvinden: de handleiding was bedroevend slecht. Waar ik hem voor had gekocht, videobewerking, daarvoor bleek dat ding totaal niet te voldoen: ik heb nooit een vloeiende video daarmee kunnen afspelen. Het bleef bij sprongen. En na een jaar ging die defect. Rook en brandlucht! Wat moet ik met een Apple in dit land die defect is? Ik heb hem meegenomen naar Maputo, meer dan 1000km hiervandaan waar een officiele Apple dealer zit, die me 300 Dollar heeft berekend en er niets aan heeft gerepareerd. Die dollars heb ik na veel zeuren en dreigen teruggekregen. Uiteindlijk in ZA terecht gekomen. In eerste instantie was de garantie vervallen want de dealer in Maputo was wel een Apple dealer, maar geen ge-autoriseerd reparatiecentrum. Maar na maanden hoorde ik dat het een seriefout was en gratis zou worden gerepareerd. Inmiddels had ik er zoveel extra kosten aan gehad, vliegreis naar Maputo/Zuid Afrika dat ik hem voor een habbekrats bij die dealer in ZA heb gelaten. Terugsturen zou groot gelazer geven bij de douane van Mozambique. Bovendien wilde ik absoluut van dat ding af! Voor mij nooit geen Apple meer. Als ik er weer aan denk, zoals nu, ben ik weer helemaal gefrustreerd over dat ding!! perloc P.s. Elders in dit forum bij OS ANDERS vind je een vraag over een iBook van mij. Dat is niet voor mezelf maar voor mijn broer die een iBook heeft. Dit om reactie's hierover kort te sluiten.
Link naar reactie
Ik heb zelf hele goede ervaringen met linux ubuntu, maar als je een game-pc hebt, of software die alleen voor windows te krijgen is wilt draaien, zou ik bij XP blijven. Het ís mogelijk om windowsprogramma's te draaien op ubuntu (via WINE), maar dat ging bij mij trager, & bijvoorbeeld plug-ins voor internet explorer waren nou niet echt makkelijk te beheren. De gebruikersomgeving is wel veel logischer & een heel groot voordeel is dat deze bijna geheel is aan te passen! Je kan extra thema's downloaden enz. het enige waar je aan vast zit is een soort taakbalk zoals in windows, die trouwens bovenin beeld zit, maar ook de dingen die in die taakbalk staan, zijn allemaal aan te passen! Ik draai ubuntu ook op mijn 2e pc, aangezien mijn eerste een game-pc is. Voor de all-round programma's is prima vervangende (en vaak gebruiksvriendelijkere) software aan te komen, bijvoorbeeld thunderbird voor mail, eMeSeN voor live messenger, Firefox voor IE, Transmission voor Bittorrent enz. Mijn conclusie is dus dat Ubuntu voor mij zeker de moeite waard was & dat de ubuntu-hater hierboven geen enkel voorbeeld heeft genoemd behalve dat het onstabiel & onlogisch is, waar ik verder nooit iets van heb gemerkt. Want áls een programma in Ubuntu crasht, hoef je niet via taakbeheer een proces te stoppen (zoals in windows helaas bijna altijd het geval is), maar word het proces in 9 van de 10 gevallen succesvol weer geactiveerd & lukt dat niet, dan word (wel na op kruisje geklikt te hebben) het programma meteen afgesloten (en indien nodig, opnieuw opgestart).
Link naar reactie
[quote:8ac32393de="andre@home"]Als MAC OS het meest gebruikte OS zou zijn... dan was dat meteen het onveiligste.... Crimi's richten zich nu eenmaal op de grootste groep. Dus het is allemaal betrekkelijk.... .[/quote:8ac32393de] nee dus, toen Mac OS 9 er was had apple een nog veel kleiner marktaandeel als ze nu hebben. maar er waren toen heel veel virussen, nu Apple Os X heeft en het marktaandeel is meer dan 2x zo groot, hebben ze toch geen virussen.
Link naar reactie
[quote:4960137a7c="mrpinda95"][quote:4960137a7c="andre@home"]Als MAC OS het meest gebruikte OS zou zijn... dan was dat meteen het onveiligste.... Crimi's richten zich nu eenmaal op de grootste groep. Dus het is allemaal betrekkelijk.... .[/quote:4960137a7c] nee dus, toen Mac OS 9 er was had apple een nog veel kleiner marktaandeel als ze nu hebben. maar er waren toen heel veel virussen, nu Apple Os X heeft en het marktaandeel is meer dan 2x zo groot, hebben ze toch geen virussen.[/quote:4960137a7c]Volgens mij heeft dat meer te maken met de sterke opkomst van p2p de laatste jaren omdat nu de meesten breedband hebben.... en dat valt net samen met MAC OS > OS X.... De virusmakers richten zich dus meer op Windows omdat daar meer te halen is... Dat iets samengaat met een verandering wil niet zeggen dat er een oorzakelijk verband is... (geldt ook voor mijn onbewezen bewering over breedband.....)
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb de indruk dat de meeste gebruikers die niet echt hobbyisten zijn, het best kunnen kiezen voor een OS dat iemand in de nabije kennissenkring, die wel een hobbyist is ook heeft. Dat is waar het uiteindelijk om gaat, hulp bij problemen. Als je dan een fraaie PC met Xp, Linux of OS-x hebt, maar niemand in je omgeving kan je helpen, maakt het dus niet uit wat je draait. En zoals hierboven al een keer staat, bij elke verandering van OS zul je nieuwe dingen moeten gaan leren. Vind je dat geen uitdaging maar een hindernis blijf dan gewoon bij wat je hebt (en windows 7 is idd weer een stap voorwaarts)
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...