Ga naar inhoud

Linux installeren maar harde schijf zoek


Aanbevolen berichten

Ik had al een paar keer Linux geinstalleerd naast Windows, op dezelfde harde schijf en dat ging altijd prima. Nu heb ik twee fysieke harde schijven in mijn systeem zitten (twee Maxtors van verschillende types, beiden SATA), en ik besloot om een van die harde schijven compleet vrij te maken om daar Linux op te installeren. Nu is het probleem dat Linux (resp. Mint Linux en Ubuntu) die harde schijf helemaal niet als optie aanbied of ziet tijdens de installatie. Ik zie SDA1 t/m SDA3 waar Windows op draait, en ik zie SDAC en SDAD (zelfs toevallig aanwezige USB sticks worden gevonden) maar geen SDAB. Het rare is dat ik voor installatie pmagic heb gebruikt om mijn partities nog wat op te kuisen (zelf ook min of meer een linux distributie), en die zag deze harde schijf prima. Ik heb daar alle data van de bereffende schijf gewist en er unallocated ruimte van gemaakt. Later heb ik pmagic nog eens gebruikt om de betreffende unallocated ruimte te formatteren, in de hoop dat het zou helpen, maar tevergeefs. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Het is de eerste keer dat ik Linux op deze manier installeer. (Een dualboot configuratie met Windows op een fysiek aparte schijf)
Link naar reactie
  • 3 weken later...
In principe zouden twee harddisks in één PC geen probleem moeten zijn voor Ubuntu en Mint Linux. Had je wel in de Ubuntu installatieprocedure bij Schijfruimte toewijzen gekozen voor "Iets anders"? In het "Partities voorbereiden" scherm, zouden alle harddisks te zien behoren te zijn. Als je tijdens het opstarten met de Ubuntu installatie CD kiest voor "Ubuntu uitproberen", zodat deze start als een Live CD. Dan start je Gparted. Kun je daarmee dan wel de tweede harddisk selecteren? Zo niet, start dan een terminalvenster via toetsencombinatie Ctrl Alt T. En doe daarin het volgende commando [code:1:fbf17dda9e] sudo fdisk -l [/code:1:fbf17dda9e][Enter] zodat je de output daarvan hier kunt posten. Verder wordt het over het algemeen aangeraden, om randapparatuur zoals usb-sticks en externe harddisks uit te pluggen, voordat je Linux of Windows installeert.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...