Ga naar inhoud

[ubuntu11.10]instabiel of iets anders aan de hand?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje aan het kloten met mijn ubuntu desktop. Ik heb een 64 bit installatie 11.04 geupgrade naar 11.10. Het ding is retestabiel zolang je er op werkt. Kan de hele avond computeren zonder dat er iets mis gaat maar zodra ik hem aan laat staan en ik kom de volgende ochtend weer terug heb ik een zwart scherm en doet ie helemaal niets meer. Ik zie geen hdd activiteit en het lampje aan de voorkant knippert ook niet. Ssh verbinding opzetten gaat niet meer en de virtuals die erop staan zijn ook niet meer te benaderen. Ik vermoed dus een freeze. Vervolgens moet ik de pc hard uitzetten en hier wordt de installatie uiteraard ook niet stabieler door. De pc is aangesloten via hdmi naar versterker en vga naar tv. Ik wil hier een kloon beeld van maar das een ander verhaal. Wat is er aan de hand met mijn ubuntu? Ik heb hem nu al een aantal keren opnieuw geïnstalleerd maar blijft zelfde probleem. Zit nu al te kijken naar andere distro's zoals debian maar wil eigenlijk op ubuntu blijven. Er is niet veel bijzondere software op geïnstalleerd: *PS3 media server *Virtualbox *NVIDEA driver voor mijn g210 Verder heeft de pc 4 * 250gb schijven en geen cdrom. Ubuntu one heb ik gedeïnstalleerd en volgens mij heb ik dat auto-locken van het scherm uitgeschakeld. Help? :'([/i]
Link naar reactie
1. Ubuntu 11.10 is de meest veranderde versie aller tijden (Gnome2 -- Gnome3). Opwaarderen is sowieso al geen aanrader, maar nu helemaal. Schone herinstallatie is wijs: http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie 2. Pauzestand/slaapstand werken soms slecht; schakel ze dan uit: http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Slaapstand-en-pauzestand-werken-nie
Link naar reactie
hm, ik noemde anderhalf uur, maar dit is dus ook willekeurig. opnieuw installeren zal de vierde keer worden, dus ik verwacht daar geen verbeteringen door. de frees komt elke keer terug. enige wat ik nog kan doen is terug gaan naar 10.04 oid en niet meer upgraden naar 11. en dan maar kijken of 10 wel stabiel is? dacht eerst nog aan debian, maar die heb ik virtueel geprobeerd en kom daar niet echt wijs uit.
Link naar reactie
Wellicht zou je nog meer info kunnen geven over je hardware. Zoals merk/type PC/moederbord/werkgeheugen. Heb je het verder over de pauze – en/of slaapstand? De pauzestand kan overigens wel goed werken in Ubuntu 11.10. Die versie draai ik ook, op de hoofd-PC uit mijn onderschrift. Als deze naar verloop van tijd naar de pauzestand gaat, dan gaat het lampje in de drukknop waarmee je de PC kunt inschakelen, knipperen. Als ik daar dan op druk, komt Ubuntu weer uit de pauzestand. Als je PC niet al te nieuw is, dan zou je inderdaad kunnen teruggaan naar Ubuntu 10.04 LTS. Mits deze daar al eerder met succes op heeft gedraaid. Zodat je volgend jaar de overstap naar Ubuntu 12.04 LTS kunt overwegen. Of als je het geduld voor hebt, zodra 12.04.1 LTS wordt uitgebracht. De eerste puntuitgave.
Link naar reactie
ik heb een HP Compaq dc5100 moederbord met 2 gb intern geheugen. er draaien 2 x sata 250gb en 2 x IDE 250gb in. ubuntu draait op een 50 gb partitie en de rest van de hdd is als NTFS ingedeeld voor losse data. er zit een geforce 210 videokaart in voor de HDMI output, maar deze is na de problemen pas erin gegaan (kan er dus niets mee te maken hebben). verder is het een originele 11.04 installatie welke is geupgrade naar 11.10 (dacht dat dat de problemen misschien zou verhelpen) 10.04 heb ik volgens mij nog niet erop gehad. tenminste niet 64 bit. wel de 32 bit versie, maar weet eigenlijk niet meer of daar de problemen ook aanwezig waren.
Link naar reactie
[quote:e6a3db974f="fabstar81"]HP Compaq dc5100 met 2 gb intern geheugen [/quote:e6a3db974f] Één van deze drie dus http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=dc5100 Dan heb je zeker het geheugen uitgebreid. Op die PC zou je inderdaad beter Ubuntu 10.04.3 kunnen draaien. Je had het al over ssh. Kun je na dat vastlopen ook niet meer pingen, vanaf de andere PC's? Zie je dan op het toetsenbord van je HP Compaq dc5100 de Mum – en Caps Lock wellicht knipperen. Wat zou kunnen duiden op een kernel panic.
Link naar reactie
1 van die drie ja. geen idee welke. maar het geheugen is inderdaad uitgebreid ja. overigens heb ik die een kleine periode getest, was allemaal fine. (geen complete run laten doen) je zegt dat het inderdaad beter is op die pc's 10.x te draaien, ben je bekend met problemen met die kasten en 11.x? overigens brandt er niets en is de machine niet bereikbaar met ssh, ping, of wat dan ook. de virtuals die erop draaien ook niet. is het de bedoeling dat die lampjes branden tíjdens het stilvallen of zouden die lampjes moeten blijven branden totdat ik de machine uitzet? en is een kernelupdate niet wat?
Link naar reactie
[quote:c0c136ae1c="fabstar81"]ben je bekend met problemen met die kasten en 11.x? [/quote:c0c136ae1c] Niet met dat specifieke model. Maar lees wel in Ubuntu fora, over niet al te nieuwe merk PC's die problemen hebben met de nieuwere kernel versie van Ubuntu 11.10. Verder toont Google met de zoekwoorden dc5100 ubuntu toch vooral oudere Ubuntu versies. Had je overigens de gesloten bron nVidia drivers geïnstalleerd, via Dash > Extra stuurprogramma's? Als je het probleem met Ubuntu 11.10 nog wel wilt oplossen, typ dan de output van [code:1:c0c136ae1c] lspci [/code:1:c0c136ae1c][Enter] en kopieer deze naar je volgend bericht. [quote:c0c136ae1c="fabstar81"]is het de bedoeling dat die lampjes branden tíjdens het stilvallen of zouden die lampjes moeten blijven branden totdat ik de machine uitzet? [/quote:c0c136ae1c] Dat is afhankelijk van wat er gebeurd. Als je Pauzestand/slaapstand uit hebt geschakeld, dan zou er ook niets veranderen aan de lampjes op de systeemkast. Verder zou dat soort info in de gebruikershandleiding van de PC behoren te staan. [quote:c0c136ae1c="fabstar81"]en is een kernelupdate niet wat?[/quote:c0c136ae1c] Als je regelmatig updatet, dan heb je toch al de nieuwste kernel update van Ubuntu 11.10. Ik zou eerder denken aan een kernel downgrade.
Link naar reactie
ik wil zeker de huidige problemen onder de huidige kernel oplossen! heb na 4 re-installs geen zin meer in nog een installatie. vandaar LSPCI: [code:1:9e8c892818]00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82915G/P/GV/GL/PL/910GL Memory Controller Hub (rev 04) 00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 1 (rev 03) 00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 2 (rev 03) 00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #1 (rev 03) 00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #2 (rev 03) 00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #3 (rev 03) 00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #4 (rev 03) 00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB2 EHCI Controller (rev 03) 00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev d3) 00:1e.2 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) AC'97 Audio Controller (rev 03) 00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801FB/FR (ICH6/ICH6R) LPC Interface Bridge (rev 03) 00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) IDE Controller (rev 03) 00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FW (ICH6/ICH6W) SATA Controller (rev 03) 20:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation GT218 [GeForce 210] (rev a2) 20:00.1 Audio device: nVidia Corporation High Definition Audio Controller (rev a1) 40:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5751 Gigabit Ethernet PCI Express (rev 01) [/code:1:9e8c892818] hij is net toevallig ook nog geupdate via de update manager (kwam omhoog). verder heb ik de propiertararerary drivers van nvidea geistalleerd via de additional drivers. ik heb de recommended driver genomen, niet de post-release update.
Link naar reactie
Het gaat dus om een Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) chipset. Zelfs ouder dan ik dacht. Ofschoon Intel chipsets goed ondersteund worden door Linux, ben ik er niet zeker van, of dit ook geldt voor deze. Je hebt verder inderdaad de juiste nvidia driver geïnstalleerd. Als je vind dat je voldoende Linux ervaring hebt, zou je die HP Compaq dc5100 PC kunnen proberen te loggen, via een andere PC. Hoe je dit zou kunnen doen, wordt uitgelegd in deze wiki hyperlink https://wiki.kubuntu.org/Kernel/Netconsole die je ook kunt gebruiken voor Ubuntu.
Link naar reactie
is wel een hoop moeite :( ik denk overigens niet dat het daarna klaar is. stel nou dat we de oorzaak vinden? hoogstwaarschijnlijk moet ik dan een kernel downgrade doen (vermoedelijk). is dat dan net zoveel werk als gewoon een verse install van een nieuwe distro te doen? collega wees mij net op MINT...ziet er ook strak uit en het ziet er naar uit dat mijn videokaart ondersteund wordt en dat hij ook PMS en Virtualbox draait.
Link naar reactie
Omdat in Mint 201109 net zoals in Ubuntu 11.10 kernel 3.0 zit. Dus als het Ubuntu 11.10 probleem kernel versie gerelateerd is, dan zou je in Mint 201109 hetzelfde probleem kunnen hebben. Ofschoon het me niet gelukt is, dit met zekerheid vast te stellen. Zou het wel kunnen. Zie als voorbeeld deze bugmelding, van iemand met dezelfde ICH6 chipset. [url=https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/840744]BUG: unable to handle kernel NULL pointer dereference at (null).[/url] Een eenvoudiger manier om vast te stellen of er op je HP Compaq dc5100 PC een kernel panic heeft plaatsgevonden, is door het systeem te laten rebooten bij een kernel panic. Enig uitleg hierover staat onder andere in deze wiki hyperlink http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/AutoRebootOnPanic Zodat je eventueel in de logbestanden in /var/log kunt zien, wanneer er een reboot heeft plaatsgevonden.
Link naar reactie
mint lijtk er geen problemen mee te hebben. ik draai nu al een aantal dagen een stabiele installatie. alleen opstarten gaat soms wat moeilijk, maar daar had ik bij ubuntu ook last van :( restarten gaat bijvoorbeeld niet. moet altijd shutdown en dan weer aanzetten. maar goed...de installatie zelf is stabiel, gelukkig. vreemde zaak dus.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...