Ga naar inhoud

"no video input"


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb van een kennis een paar jaar oude compaq desktop-pc gekregen (mb=microATX 945GCT-HM ; cpu=pentium dual core E2140 1.6GHz;2 GB DDR2 667MHz memory;video=integrated intel GMA950). Ik wil Ubuntu 10.04.1 LTS installeren, maar nadat de CD-rom een tijdje aan het opstarten is (en ik gewoon beeld heb) volgt de (bekende) melding : "NO VIDEO INPUT" op de monitor. Kortom, geen beeld meer. Vervolgens een nieuwe iso van ubuntu 10.04.1 LTS gedownload en gebrand, omdat ik dacht aan een mogelijk corrupt bestand, maar de melding blijft! Andere monitor aangesloten. Zelfde probleem! In het BIOS heb ik "primary video adapter" op "onboard" gezet. Hielp ook niet... Hardwarematig het moederbord en kabels gechekt op gebreken. Niets aan de hand! Toen heb ik achtereenvolgens een (oudere) Suse-live-cd-rom, twee Windows-cd-roms (XP en 7), een (oudere) Ubuntu-9.04(!)-cd-rom uitgeprobeerd en daarbij verloopt alles vlekkeloos! De melding "NO VIDEO INPUT" verschijnt dan geen enkele keer. Toen een iets oudere Ubuntu 10.04 LTS-cd-rom eens geprobeerd en ja hoor, het ging weer mis. De melding "NO VIDEO INPUT" verscheen weer. De conclusie die ik meen te mogen trekken, is dat het enkel fout gaat bij Ubuntu 10.04(1) LTS, dus dat daar "iets fout" zit. Voor mij is dit weer eens een 'nieuw euvel', dat ik nog nooit eerder ben tegengekomen. Computers ..... die dingen blijven me verbazen .... Mijn vraag is dus voor de hand liggend : wie weet wat hier fout gaat en hoe ik Ubuntu 10.04.1 LTS geinstalleerd krijg, waarbij m'n monitor normaal blijft functioneren (dat installeert over het algemeen toch wat prettiger ;-)) AANVULLING : getracht Ubuntu 9.10 te installeren om dan vervolgens te upgraden naar 10.04.1 LTS. Alles leek goed te gaan, echter halverwege de installatie van 9.10 deed 'het euvel' zich toch weer voor. Heb alles zonder beeld gewoon door laten installeren en de pc gereboot. Opstarten lukte zowaar, echter na enkele seconden sloeg alles compleet vast ("freeze"). Muis reageerde ook totaal niet meer.
Link naar reactie
Na de nodige dagen 'stoeien' en info inwinnen bij een zeg maar supertechneut, is het probleem opgelost. Wat blijkt : het ligt niet aan de belasting van de grafische chip (Intel GMA950). Die zou alles makkelijk aan moeten kunnen. Op internet was ik al een keer een opmerking over deze chip i.c.m. Ubuntu tegengekomen, namelijk dat de Intel GMA950 als berucht bekend staat! De zeer vermoedelijke oorzaak van het het plotseling 'downgaan' van de monitor is een driverconflict. Vraag me niet hoe het gedetaileerd in elkaar zit. Ik heb vervolgens een aparte grafische kaart (Geforce EN8400S) gekocht voor nog geen euro 40,- en die geinstalleerd en ik kon upgraden van Ubuntu 9.10 naar Ubuntu 10.04.1 en de pc draait perfect! (ik had immers wel Ubuntu 9.10 geinstalleerd gekregen). (Voor degenen die het nog niet weten : koop/gebruik als het even kan GEEN ATI grafische kaarten en/of chips, want Linux en ATI dat 'bijt mekaar'. Ga dus voor NVIDIA Geforce. Kan je een hoop ellende besparen.) Nou is het wellicht iets te kort door de bocht om te stellen dat de Intel GMA950 grafische chip niet (lekker) werkt met Ubuntu (of Linux in het algemeen), maar ik zou er zeker mee uitkijken! Ik geen 'm het nadeel van de sterk aanwezig zijnde twijfel en zou 'm mijden ... Zoals reeds eerder vermeld, levert Nvidia Geforce eigenlijk nooit problemen op. Pjotr, bedankt voor je tip en ik heb bij het "inrichten" van m'n "nieuwe" pc wederom dankbaar gebruik gemaakt van je fantastische website (http://sites.google.com/site/computertip)!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...