Ga naar inhoud

netwerk ubuntu 10.04 LTS lukt niet


Aanbevolen berichten

Ik heb Ubuntu 10.04 LTS op mijn 3 pc's (2 desktops en 1 notebook) geinstalleerd en via synaptic nfs-common en nfs-kernel-server. Verder de mappen gedeeld. Wanneer ik het netwerk wil uittesten, krijg ik echter steeds de melding : "Unable to mount location. Failed to retrieve share list from server" Ik heb al het nodige geprobeerd, echter zonder resultaat. Weet iemand hoe ik het netwerk 'aan de praat krijg'? Thx!
Link naar reactie
Het ziet ernaar uit, dat je beter even had kunnen wachten met 10.04. Lucid heeft nog wat kinderziektes.... Even de kat uit de boom kijken is meestal het beste, ook bij een LTS: http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen#TOC-Even-de-kat-uit-de-boom-kijken-is-h Binnen een paar weken komt er, zoals gewoonlijk, een stortvloed aan updates. Even daarop wachten is het beste. Ik zou er geen extra energie in steken, dikke kans dat de updates het straks al automatisch in orde maken. Op de enkele computers waar ik 'm op heb gezet, doet Lucid het trouwens prima. Enfin, vroeg instappen betekent altijd een wat hoger risico op fouten tegenkomen... :)
Link naar reactie
[quote:eb19a8025c="jan13011965"]Ik heb Ubuntu 10.04 LTS op mijn 3 pc's (2 desktops en 1 notebook) geinstalleerd en via synaptic nfs-common en nfs-kernel-server. Verder de mappen gedeeld.[/quote:eb19a8025c] Als ik hier in Ubuntu 10.04 op de laptop uit mijn onderschrift één map op delen zet, wordt zo te zien samba geïnstalleerd. Na een reboot blijkt deze map zichtbaar te zijn in Ubuntu 9.10 op mijn hoofd PC via Locaties > Netwerk > Windows-netwerk > Workgroup. Daar zie ik behalve mijn hoofd PC ook mijn laptop staan. Als ik daarop dubbel-klik, dan wordt mijn wachtwoord gevraagd, Als ik die intyp, dan zie ik de gedeelde map. Als je NFS wilt kom je denk ik uit op deze documentation https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo of deze http://wiki.ubuntu-nl.org/community/NFS
Link naar reactie
@Jolo : ik zal je links eens gaan raadplegen. Bedankt! @Pjotr : je hebt helemaal gelijk, alleen kon ik de verleiding gewoon niet weerstaan! En bij een LTS-versie wordt dat al helemaal moeilijk ... Ik weet dat je het op je site hebt staan. Nadat ik een nieuwe Ubuntu-versie heb geinstalleerd, doorloop ik altijd de stappen op je site. Onmisbaar en superduidelijk! Petje af en veel dank!
Link naar reactie
  • 4 weken later...
@jolo : Ik heb je links doorgenomen, alleen ben ik bepaald geen 'terminaltijger' dus ik kom er niet veel verder mee. Het installeren van nfs-common en nfs-kernel-server is geen probleem. Alleen wat daarna allemaal te doen/in te stellen zonder gedegen terminalkennis om het netwerk werkend te krijgen??? Ik worstel daar overigens eigenlijk altijd met alle ubuntu-versies mee. Het netwerk wil bijna nooit eens direct, vlotjes en blijvend goed functioneren. Er is altijd wel wat, waardoor ik niet bij mappen/bestanden op een andere pc in m'n netwerk kan. Is er niet een simpele, duidelijke uitleg beschikbaar hoe een ubuntu-netwerk aan te leggen. Ik heb enkel ubuntu-pc's in m'n LAN. Het maakt mij niet uit of netwerken via nfs, samba of welke andere software dan ook gebeurt. Als het maar werkt! (Heb zelf al het nodige afgespeurd op internet, maar nog niets bruikbaars tegengekomen.) Alvast bedankt!
Link naar reactie
De makkelijkste manier om op de andere PC te komen vanaf Ubuntu op andere Linux PC 's, is waarschijnlijk via Locaties > Verbinden met Server. Daar selecteer je bij Diensttype: SSH. Bij Server type je het IP adres van de PC waarop je toegang wilt verkrijgen en de gebruikersnaam waarmee je wilt inloggen. Op de andere PC is dan wel de installatie van pakket ssh vereist, die je zou kunnen installeren via synaptic.
Link naar reactie
Al je stappen precies uitgevoerd en meerdere 'netwerkpogingen' gedaan, echter ik krijg steeds de volgende melding : "Cannot display location sftp://jan@192.168.2.3/. ssh program unexpectedly exited". Ok, ik begrijp dat ssh er onverwacht mee gekapt is, maar waarom doet ssh dat en hoe krijg ik dat opgelost?
Link naar reactie
[quote:2187bf80da="jan13011965"]"Cannot display location sftp://jan@192.168.2.3/. ssh program unexpectedly exited". [/quote:2187bf80da] Bij de eerste regel denk ik aan de firewall op de andere PC. Heb je die al geconfigureerd? Welke Linux distributie & firewall draai je op die andere PC? De tweede regel zou een bug kunnen zijn.
Link naar reactie
O jee, toch niet weer een mogelijke bug he? Pjotr heeft denk ik wel gelijk dat het toch verstandiger is om een paar maanden te wachten alvorens een nieuwe ubuntu-versie te installeren of te upgraden. Is m'n eigen schuld .... te ongeduldig. Maar ja, een nieuwe LTS versie is net zoiets als een kat in een haringkar zetten en vervolgens tegen 'm zeggen, dat ie niet aan de visjes mag komen :wink:. Op al m'n pc's draait ubuntu 10.04 LTS :?. Er is sprake van een router-firewall (hardwarematig) en UFW (de standaard firewall en dus softwarematig). Nou heb ik niet bepaald veel ervaring met het configureren van een firewall, omdat dit bij eigenlijk nog nooit nodig is geweest. Overigens werkte het thuisnetwerk onder vorige versies wel (gedeeltelijk). Ook niet optimaal, maar toen kon ik vanuit de ene pc de andere wel bereiken, maar omgekeerd niet. En dat terwijl ik niets aan m'n firewall(s) had geconfigureerd. Dus ik vraag me af of het daar wel aan ligt. Mocht ik toch moeten configureren, weet je dan hoe ik dat met UFW moet doen? (het liefst simpel; je weet inmiddels wel dat m'n terminalcapaciteiten me waarschijnlijk niet de nobelprijs gaan opleveren).
Link naar reactie
Als je op de andere PC eveneens Ubuntu 10.04 draait, en geen extra firewall via synaptic geïnstalleerd had, dan zou je er gemakkelijk in moeten kunnen komen. Test dit door te typen in een Terminal [code:1:11412b2c38] ping 192.168.2.3 [/code:1:11412b2c38][Enter] Probeer of je erin kunt komen via commando [code:1:11412b2c38] ssh jan@192.168.2.3 [/code:1:11412b2c38][Enter] Dan zou je in de home map moeten zitten, van die andere PC. Als deze intussen niet een ander IP adres heeft toegewezen. Of gebruik je statische IP adressen? Als voorbeeld hoe ik inlog vanaf mijn hoofd PC in Ubuntu 10.04 op mijn laptop opgestart in Ubuntu 10.10 Alpha 1 test versie. [code:1:11412b2c38]jolo@conroe-desktop:~$ ssh jolo@192.168.1.103 jolo@192.168.1.103's password: Linux R61i 2.6.34-5-generic #14-Ubuntu SMP Fri Jun 4 06:18:40 UTC 2010 i686 GNU/Linux Ubuntu maverick (development branch) Welcome to Ubuntu! * Documentation: https://help.ubuntu.com/ jolo@R61i:~$ [/code:1:11412b2c38]
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Het is poort 22 die gebruikt wordt voor ssh verbindingen. [quote:81a36df2b5="jan13011965"]'ssh: connect to host 192.168.2.3 port 22: Connection timed out' [/quote:81a36df2b5] Deze lijkt overeen te komen met deze thread op het Engelstalige Ubuntu forum [url=http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=383529]ssh: connection to host port: 22: Connection timed out lost connection.[/url] Zitten verder je 2 desktops en 1 notebook alle drie op dezelfde (draadloze)router, en in dezelfde range. Dus in 192.168.2.X Heb je verder de instellingen van je (draadloze)router al nagelopen?
Link naar reactie
"Zitten verder je 2 desktops en 1 notebook alle drie op dezelfde (draadloze)router, en in dezelfde range. Dus in 192.168.2.X?" : Yep! "Heb je verder de instellingen van je (draadloze)router al nagelopen?" : er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden. Heb je een tip waar ik zo ongeveer zou moeten zoeken en waar ik op moet letten? Of poort 22 openstaat of zo?
Link naar reactie
[quote:3f59762db6="jan13011965"]Heb je een tip waar ik zo ongeveer zou moeten zoeken en waar ik op moet letten? [/quote:3f59762db6] Ik weet niet welke opties zich in jouw router bevinden. Check bijvoorbeeld op het Engelstalige Ubuntu forum deze thread [url=http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=167878]ssh connection timed out.[/url] Een quote hieruit [quote:3f59762db6="the_tiger"] I found the problem. Despite having forwarded the relevant ports I had intrusion detection turned on in my router firewall. This prevented me from sending a packet back out and in again as it looked like IP spoofing. Turned it off and it worked like a charm. [/quote:3f59762db6] Overigens zelf heb ik nooit gehad dat ik wel kon pingen van de ene naar de andere PC. Maar niet op de andere PC kunnen inloggen, waarvan de oorzaak in de router lag. Wellicht zou je ook zo een schema van je PC/laptop/modem-router kunnen posten. Ik neem aan dat jouw situatie wel vergelijkbaar is met the_tiger van het Engelstalige Ubuntu forum.
Link naar reactie
In dat geval zou je nog kunnen proberen het netwerkprobleem te analyseren via applicatie [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Wireshark]Wireshark.[/url] Deze applicatie is onder andere te installeren via Synaptic. Mogelijk dat die applicatie aanvullende informatie geeft, wanneer je vanuit de ene PC via ssh probeert in te loggen op de andere PC.
Link naar reactie
Bedankt Jolo, ik ga aan de slag met Wireshark! Trouwens, ik ben wel iets verder gekomen, maar de 'logica' die computers er soms op na houden, blijft verbazingwekkend (of is 'onze' logica voor computers verbazingwekkend ;-)? Enfin, het volgende is het geval. Ik heb op mijn pc01 en pc02 via gufw (GUI voor Uncomplicated Firewall) de volgende regel op beide pc's toegevoegd teneinde 'ssh' toe te staan om te kijken of er dan wel netwerkverkeer mogelijk is : "22/tcp ALLOW IN Anywhere" (via Edit > Add Rule > tab Simple : allow / in / tcp / 22) Wat blijkt : via pc02 kan ik nu dmv de optie Places > 'Connect to server' (service type = ssh, server = 192.168.2.x , user name = jan) in pc 01 komen! He,he, het heeft even geduurd ... Maar ..... wanneer ik het omgekeerd probeer (dus via pc01 in pc02 komen), krijg ik de melding : "Cannot display location 'sftp://jan@192.168.2.x. Host key verification failed". Nou heb ik wat gegoogled op 'Host key verification failed', maar word ik niet echt wijzer van. Ik zie weer een hoop terminalgebruik en daar ben ik nou net niet bepaald een wonder in. Enig idee wat van deze melding de oorzaak is en (nog fijner) de oplossing?
Link naar reactie
[quote:8d054da613="jan13011965"]"Cannot display location 'sftp://jan@192.168.2.x. Host key verification failed". [/quote:8d054da613] Ik heb ook even gegoogled. Ik denk niet dat je dat kunt oplossen met alleen muisklikken. Ik kwam onder andere tegen het herbenoemen in het Terminalvenster van ~/.ssh/known_hosts Bijvoorbeeld [code:1:8d054da613] mv ~/.ssh/known_hosts ~/.ssh/known_hosts.old [/code:1:8d054da613][Enter] Dit kun je eventueel via je muis kopiëren en plakken.
Link naar reactie
Geweldig Jolo! Dat werkt inderdaad! Geen idee hoe je eraan gekomen bent, maar klasse ... Ik kan nu vanuit beide pc's de andere pc bereiken. Hopelijk is dit de definitieve oplossing en kunnen anderen hier ook van profiteren mochten ze tegen dit 'netwerk-euvel' aanlopen. In elk geval many thx!!! Hieronder zet ik voor de duidelijkheid nog even stapsgewijs hoe Ubuntu 10.04 LTS pc's in een NETWERK te plaatsen : 1) Gewenste map(pen) delen op de netwerk-pc's > rechtsklik > sharing options > gewenste opties invullen. 2) NFS installeren via Synaptic op ALLE netwerkcomputers (“nfs-common” en “nfs-kernel-server”) Samba is in dit geval niet nodig. Samba is alleen nodig als er een Windows-pc in je netwerk zit. 3) SSH via Synaptic op ALLE netwerkcomputers installeren. 4) In UFW (Uncomplicated FireWall) poort 22 (=SSH) openzetten : installeer via Synaptic 'gufw' (= GUI voor UFW) en open deze app via System > Administration > Firewall configuration. Dan : Edit > Add Rule > tab Simple > allow / in / tcp / 22 5) Reboot pc('s). 6) Via 'Places' > 'Connect to Server' moet je nu op alle gewenste pc's in je netwerk (LAN) kunnen inloggen : kies bij 'Service type' voor SSH ; geef bij 'Server' het IP-adres van de pc op waarop je wilt inloggen (dit kun je als volgt achterhalen : open terminalvenster en typ 'ifconfig'. Bij een bedrade verbinding tref je het IP-adres bij 'eth0' aan, bijvoorbeeld 'inet addr : 192.168.2.3'. Bij een draadloze verbinding tref je het IP-adres bij 'wlan' aan). Geef bij 'User Name' de betreffende gebruikersnaam op. Typ in het venster dat dan verschijnt het betreffende wachtwoord en klik op 'Connect'. Als het goed is, ben je nu ingelogd op de andere pc in je netwerk. (Bij alle bovenvermelde stappen blijft altijd gelden, dat je je gezonde verstand moet blijven gebruiken! Immers je bent met een netwerk bezig, waarbij het niet de bedoeling is dat derden in jouw mappen en bestanden kunnen rondstruinen.)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...