Ga naar inhoud

WLAN op antieke notebook


anoniem

Aanbevolen berichten

Onlangs kreeg ik een keurige antieke notebook, merk BenQ, model Joybook 2100E. Intern geheugen 256 MB, daar openSUSE 11.2 op geïnstalleerd. Behalve draadloze verbinding met de router werkt alles. Op internet reeds gevonden dat deze notebook probleemloos op Linux werkt, als de module ipw2200 wordt geïnstalleerd. Die zal ik zelf moeten samenstellen uit het reeds opgehaalde en uitgepakte bestand. Hier stopt mijn kennis. Wie kan mij op weg helpen? PS: is Ubuntu 9.10 ook een goede optie?
Link naar reactie
[quote:74e4b46b5c="hws"] Intern geheugen 256 MB (..) is Ubuntu 9.10 ook een goede optie? [/quote:74e4b46b5c] Voor Ubuntu is 256 MB werkgeheugen te weinig. Dan zou je het beter kunnen proberen met Xubuntu. Check voor verdere info deze hyperlink over [url=http://linux.about.com/od/xubuntu_doc/a/xubudg29t02.htm]Xubuntu Documentation Set up Wireless Cards.[/url]
Link naar reactie
Dank voor de reacties tot zover. Eerder had ik Ubuntu 9.10 al geprobeerd, gaf geen probleem. Overigens: van distro veranderen vind ik geen probleem; dit is nu juist een machine om wat mee te expirimenteren. Mijn vraag is echter hoe ik uit de broncode een uitvoerbaar programma maak. Hiervoor zal ik commando's zoals 'make' en dergelijke moeten gebruiken denk ik. En daar heb ik nog geen kijk op.
Link naar reactie
[quote:bc3bf51fab="hws"] Eerder had ik Ubuntu 9.10 al geprobeerd, gaf geen probleem. [/quote:bc3bf51fab] Op wiki.ubuntu staat hierover [url=http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ#Watzijndeminimalesysteemeisenvooreencomputer.2ComUbuntu.28enKubuntu.2CEdubuntuenXubuntu.29tekunnendraaien.3F]Wat zijn de minimale systeemeisen voor een computer, om Ubuntu (en Kubuntu, Edubuntu en Xubuntu) te kunnen draaien?[/url] [quote:bc3bf51fab="hws"] Mijn vraag is echter hoe ik uit de broncode een uitvoerbaar programma maak. [/quote:bc3bf51fab] Bij mijn weten hoef je niets te compileren voor ipw2200. Want als ik hier in Ubuntu 9.10 het volgende commando geeft [code:1:bc3bf51fab] jolo@Hoofd-PC:~$ find /lib -name ipw2200.ko /lib/modules/2.6.31-14-generic/kernel/drivers/net/wireless/ipw2x00/ipw2200.ko /lib/modules/2.6.31-16-generic/kernel/drivers/net/wireless/ipw2x00/ipw2200.ko /lib/modules/2.6.31-19-generic/kernel/drivers/net/wireless/ipw2x00/ipw2200.ko /lib/modules/2.6.31-17-generic/kernel/drivers/net/wireless/ipw2x00/ipw2200.ko /lib/modules/2.6.31-15-generic/kernel/drivers/net/wireless/ipw2x00/ipw2200.ko [/code:1:bc3bf51fab] dan zie ik toch ipw2200 modules/drivers in de kernel. Dus wat heb je tot nu toe geprobeerd om in Ubuntu of Xubuntu je draadloze netwerk draaiend te krijgen?
Link naar reactie
Dank andré en jolo. Verder getest met Ubuntu 9.10. Meerdere netwerken in de omgeving zijn zichtbaar. Instelling van draadloos lukte ook. Na proberen de verbinding te openen wordt gemeld dat ik de sleutel moet ingeven, maar dat was al ingesteld. Moet ik hieruit afleiden dat de encryptie faalt? Inmiddels ben ik bezig Xubuntu te installeren, omdat jolo al aangaf dat Ubuntu te groot is voor 256 MB intern.
Link naar reactie
[quote:656561abba="hws"] Moet ik hieruit afleiden dat de encryptie faalt? [/quote:656561abba] Dat zou kunnen. Staat je router op Security Mode: WPA2 Personal Encryption AES. Dat werkt alleen indien het draadloze netwerk van de laptop dit ondersteund. Heb je deze opties kunnen selecteren in Ubuntu? Wellicht staat er nog iets bruikbaars in deze hyperlink http://wiki.ubuntuusers.de/WLAN/Karten
Link naar reactie
Dank jolo voor je reacties. Inmiddels staat Xubuntu geïnstalleerd. Het probleem zat echter in een onverwachte hoek: In de routerinstellingen 'Authentication Type' veranderd van 'Auto' (default) naar 'Shared Key' Voorheen werkten Linux en Windows computers met die instellingen; snel even getest, ze werken ook na de aanpassing.
Link naar reactie
Mooi dat het werkt. Welke router heb je eigenlijk? Ikzelf heb een Linksys WRT160Nv2 waarin op Wireless > Advanced Wireless Settings, Authentication Type op Auto (Default: Auto) staat. Deze optie is bij mij lichtgrijs, dus niet te wijzigen. Mijn Security Mode staat op WPA2 Personal Encryption AES. En daarmee werk hier zowel de bedrade en draadloze netwerk in zowel Linux en Windows 7. Dus mogelijk is die Authentication Type optie 'Shared Key' specifiek voor jouw router. Verder is openSUSE 11.2 ook een goede keus. Welke Window Manager had je eigenlijk gekozen? Want voor Desktop Environments KDE of Gnome is 256 MB werkgeheugen te weinig.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...