Ga naar inhoud

GRUB error


anoniem

Aanbevolen berichten

Hey allemaal, Dus ik heb een probleem met mijn netbook. Lees goed, netbook, dus hierbij weet je alvast dat ik geen CD Drive heb, maar alles doe via Bootable USB's. Daar gaan we; Ik heb een ASUS EEE 1000He Netbook. Prachtig ding, met als standaard Operating System Windows XP. Nu was ik wel eens toe aan iets nieuws en wilde een Distributie van Linux erop zetten, ik koos voor Debian. Toen ik dit had besloten, kwam ik erachter dat ik het liefst een 'schone installatie' wilde hebben, dus ik gebruikte GParted om mijn gehele hardeschijf te legen. Eenmaal mijn hardeschijf geleegd ging ik Debian installeren. Alles verliep vlekkeloos. Na de installatie vroeg Debian om te rebooten en om me USB eruit te halen. Ik dit gedaan, en start ik hem opnieuw op, komt de volgende error: [code:1:5aba06ffbb]Booting 'Debian GNU/Linux, kernel 2.6.26-2-686' root (hd1,0) Error 21: Selected disk does not exist Press any key to continue...[/code:1:5aba06ffbb] Ik heb al gegoogled en ik vond een paar oplossingen die ik heb geprobeerd. Deze luiden als volgt: Gebruik een Live Ubuntue versie en ga aar de terminal (command prompt) en vul de volgende info in: [code:1:5aba06ffbb]sudo grub - find /boot/grub/stage1 - root (hd0,0) - setup (hd0) - quit[/code:1:5aba06ffbb] Hiermee zou die het moeten doen, maar het mislukte. De andere oplossing was de SuperGrub. Hiermee kom je in een soort MS Dos achtig-programmatje en kan je de MBR en/of Grub repairen. Maar dit mislukte dus ook. Kan iemand mij alsjeblieft helpen? Ik ben echt radeloos gewoon. Dank je wel alvast!
Link naar reactie
Je zou het GRUB probleem inderdaad kunnen proberen op te lossen via een Ubuntu Desktop CD opgestart als LiveCD. Hoe je dit kunt doen staat onder andere beschreven op deze hyperlink http://www.ubuntu-inside.me/2009/06/howto-recover-grub2-after-windows.html Als dit ook niet werkt. Post dan de output van die [code:1:a8682f2de5]sudo fdisk -l [/code:1:a8682f2de5][Enter] hier. Evenals eventuele foutmeldingen.
Link naar reactie
Ok, heb 'sudo fdisk -l' gedaan, output; [code:1:1bffb3d507]Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Disk identifier: 0xd80c1c68 Device Boot......Start.....End....Blocks.....Id....System /dev/sda1.. *.....1......19127....153637596....83....Linux /dev/sda2........19128....19457....2650725......5...Extended /dev/sda5........19128.....19457...2650693+...82...Linux swap / Solaris Disk /dev/sdb: 1988 MB, 1988100096 bytes 2 heads, 63 sectors/track, 30817 cylinders Units = cylinders of 126 * 512 =64512 bytes Disk identifier: 0x0390d33a Device Boot......Start.....End....Blocks.....Id....System /dev/sdb..*........1.......30818..1941488...b......W95 FAT32[/code:1:1bffb3d507] En ik heb trouwens ook dit geprobeert in Ubuntu Live: [code:1:1bffb3d507]sudo gedit /boot/grub/menu.lst[/code:1:1bffb3d507] Maar deze was leeg.
Link naar reactie
Maar had je die commando's van die hyperlink uitgevoerd? Die weliswaar voor grub2 is. Maar ook nog wel voor de oude grub te gebruiken is. Dus had je na dit commando vanaf die Ubuntu Live CD [code:1:149b34fb1b] sudo chroot /mnt[/code:1:149b34fb1b] ook [code:1:149b34fb1b] update-grub [/code:1:149b34fb1b][Enter] en [code:1:149b34fb1b] grub-install /dev/sda [/code:1:149b34fb1b][Enter] uitgevoerd? Staat er dan wel iets in die /boot/grub/menu.lst En welke info geeft [code:1:149b34fb1b] df -h [/code:1:149b34fb1b][Enter] Welke howto had je eigenlijk gevolgd om Debian te installeren op die ASUS EEE 1000He?
Link naar reactie
Heb je (ook) al zo gezocht: [url=http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=lO1&q=Debian+install+%22bootable+usb%22+grub+problem+hard+disk&btnG=Zoeken&meta=]lange link[/url] Pas trefwoorden aan als het nodig is..... [color=darkblue:3cd74fc9e0][b:3cd74fc9e0]modedit: link ingekort[/b:3cd74fc9e0][/color:3cd74fc9e0]
Link naar reactie
Dan is er toch iets mis gegaan bij het installeren van het GRUB bootmenu. Check eerst maar even deze hyperlink over [url=http://linux.seindal.dk/2009/02/11/asus-eee-pc-1000h-with-debian-lenny-testing/]Asus Eee Pc 1000H with Debian Lenny (testing)[/url] Om te controleren of je die installatie vanaf een USB-stick wel goed gedaan hebt, check je deze [url=http://blogs.koolwal.net/2009/02/25/installing-linux-on-usb-part-7-install-debian-linux-from-usb-drive/]Installing Linux on USB – Part 7: Install Debian Linux from USB drives.[/url]
Link naar reactie
Jolo, bedankt voor de hulp. Maar, ik heb deze oplossing gebruikt: GParted gebruikt om mijn hele schijf nogmaals te wissen. Toen ging ik Xubuntu in Live Modus in, en heb k gekozen om Xubuntu te installeren op me harde schijf. Tijdens de installatie heb ik ervoor gekozen om de OS zijn eigen partities te maken, en tijdens de install zag ik Xubuntu netjes zijn eigen GRUB-Bootloader installen. Nadat de installatie voltooid was, heb ik gereboot zonder me USB erin. Alles werkte prima. Dus Jolo, ook al ben ik weer van begin af aan, ik heb nu een verse netbook met een complete OS erop geinstalled. Mijn vraag luidt daarom dan nu ook als volgt: [i:f91b6dbb35]Hoe ga ik nu veilig overstappen naar een andere Linux distro?[/i:f91b6dbb35] Ik wil graag Xubuntu dumpen, maar dan haal ik dadelijk weer de GRUB settings eraf. Alvast bedankt, erg hulpzaam! :D
Link naar reactie
[quote:b84dff9b5c="Nookie"]Hoe ga ik nu veilig overstappen naar een andere Linux distro? Ik wil graag Xubuntu dumpen, maar dan haal ik dadelijk weer de GRUB settings eraf. [/quote:b84dff9b5c] Welke Linux distributie had je in gedachte? Als je een andere Linux distributie over Xubuntu heen installeert, wordt ook GRUB opnieuw geïnstalleerd.
Link naar reactie
[quote="jolo"][quote:a61cf27c87="Nookie"]Welke Linux distributie had je in gedachte? Als je een andere Linux distributie over Xubuntu heen installeert, wordt ook GRUB opnieuw geïnstalleerd.[/quote:a61cf27c87] Ik zit te denken aan Debian. Met overheen installeren, bedoel je gewoon Debian setup opstarten en dan ervoor kiezen om Debian mijn hele schijf te gebruiken, zodat die gewoon format en over mijn Xubuntu installatie heengaat?
Link naar reactie
Natuurlijk is Ubuntu Netbook Remix ook een goede keus. Maar als je toch Debian wilt installeren, dan zou je deze [url=http://www.debian.org/releases/stable/i386/]Debian GNU/Linux Installation Guide[/url] kunnen checken. In ieder geval ben je zelf vrij in de keuze van je harddisk indeling. Dus de hele schijf gebruiken, of dezelfde partities hergebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...