Ga naar inhoud

Dual boot herstel Ubuntu en Windows na installatie windows


Aanbevolen berichten

Op mijn machine heb ik XP en daarna Ubuntu geinstalleerd. Nu heb ik (met goede reden) een tweede XP installatie gedaan (dus nu heb ik 2x XP en 1x Ubuntu) maar die laatste installatie overschrijft natuurlijk weer de MBR (thank you Bill). Bij de meeste dual boot vragen is het antwoord altijd: installeer eerst windhoos en daarna Ubuntu. Voor mij is dat nu geen optie: ik wil graag de Linux installatie houden zoals die nu is maar toch bij opstart kunnen kiezen uit een van de twee XP's of Ubuntu. Ik weet hoe je /boot/grub/menu.lst moet aanpassen in Linux maar ik wil dus eerst dat grub menuutje terug tijdens het opstarten.
Link naar reactie
Dank voor deze reacties. Ik heb een Ubuntu 8.1 desktop edition en die kan je ook opstarten zonder te installeren (ik denk dus dat ze in plaats van een aparte live cd de installeerbare en de uitprobeerbare versie op 1 CD hebben weten te persen). Ik heb ook een oude 5.1 live CD maar die begrijpt mijn SATA DVD speler niet. Maar met die 8.1 gaat het opstarten prima. Ik heb de http://sites.google.com/site/computertip/grub versie maar genomen, ziet er duidelijk uit. Dus ik open een terminal en type sudo grup. Grup start dan op. Als ik vervolgnes root (hd0,2) doe (de Linux partitie staat op de 1e harde schijf op de 3e partitie) en ik doe vervolgens setup (hd0) dan zegt hij dat de schijf niet gemount kan worden. Ik heb toen maar even in Ubuntu schijfbeheer (of iets van gelijke strekking) opgestart maar tot mijn stomme verbazing zegt hij dat sda niet gepartitioneerd is. Bij sdb en sdc (ik heb 3 schijven) worden wel de bestaande partities weergegeven. Hoe kan dat nou?
Link naar reactie
[quote:fb15a9fb3b="boshond"]Ik heb toen maar even in Ubuntu schijfbeheer (of iets van gelijke strekking) opgestart maar tot mijn stomme verbazing zegt hij dat sda niet gepartitioneerd is. [/quote:fb15a9fb3b] Als je bedoelt: System > Administration > Partition Editor. Dus GParted. Dan zouden al je partities gewoon getoond behoren te worden. Wellicht zijn de partities van sda verdwenen. Dan zou je deze proberen terug te halen via applicatie TestDisk. Enig info hierover is te vinden op Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/TestDisk
Link naar reactie
Nee, dat is het probleem niet. Inderdaad geeft partition editor aan dat de sda leeg is maar dat is niet zo want er staan 4 windhoos partities op waarvan 1 primaire, 2 linux partities, een stukje "beschikbare ruimte" en een kleine 125GB "niet toegewezen" ruimte. Dat laatste begrijp ik niet goed want ik kan mij niet voorstellen dat ik dat zomaar laat liggen. Ik kan binnen windhoos ook helemaal niets met die partitie dus ga ik eerst maar eens uit van een probleem op die harde schijf. Ik vertel het wel wanneer ik daar achter ben. Tot zover bedankt!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...