Ga naar inhoud

Netwerk mandriva


Aanbevolen berichten

Maar heb je in Mandriva een map gedeeld via de rechter muisknop op de te delen map > Eigenschappen. Tabblad Delen. Bestandsdeling configureren > Alle gebruikers toestaan of Aangepast? SMB of NFS? Waarna er vereiste software moet worden geïnstalleerd. Als je NFS kiest behoort via Systeem > Beheer> Uw computer Configureren > Veiligheid > Uw persoonlijke firewall NSF-server te zijn gevinkt. Er vanuit gaande dat je de firewall gebruikt. En bij de te delen map nogmaals met de rechter muisknop > Delen > Gedeeld zodat er een handje verschijnt. Je zou zeggen dat je er dan bij de gedeelde map van Mandriva kunt komen. Ik zie in Ubuntu 9.04 via Locaties > Netwerk in ieder geval een SFTP File Tranfer on mandrivalinux. Als ik daar echter op dubbel-klik dan verschijnt de melding: Kon de locatie niet aankoppelen. Hostnaam onbekend. Ik check dit morgen wel verder. Check intussen eventueel deze info over NFS http://club.mandriva.com/xwiki/bin/view/KB/ConnectCnfs
Link naar reactie
[quote:6201cc7569="jolo"]Ik check dit morgen wel verder. [/quote:6201cc7569] OK. Ik ben er uit. Om vanuit Ubuntu toegang te verkrijgen tot Mandriva via het netwerk, moest ik toch even terug kijken in het verleden van mijn eigen topics http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=180667&highlight= Ofschoon dat ging over Mandriva 2008 is het nu nog steeds te gebruiken. Namelijk [code:1:6201cc7569] urpmi sshd [/code:1:6201cc7569] Het installeren van de secure shell daemon in Mandriva is blijkbaar vereist. Want als ik dat doe, en de Mandriva PC opnieuw opstart, dan heb ik toegang via Locaties > Netwerk > Remote Access on mandrivalinux. Ik zie er bij mij zelfs twee van deze iconen. En ook nog SFTP File Transfer on mandrivalinux.
Link naar reactie
Ik heb de bewuste map gedeeld (het handje is zichtbaar). Wanneer ik in de terminal "urpmi sshd" als commando geef (na eerst te zijn ingelogd al root via commando su) krijg ik de volgende melding : "Package openssh-server-5.1p1-2mdv2009.0.i586 is already installed". De secure shell daemon is m.i. dus reeds geinstalleerd (??? ik ben hier niet goed in thuis vandaar de vraagtekens). Ook ik zie nu de twee iconen op mijn Ubuntu-pc verschijnen ("remote access on mandrivalinux" en "SFTP file transfer on mandrivalinux"). Echter wanneer ik op "remote access on mandrivalinux" dubbelklik krijg ik de melding 'Unable to mount location' en bij "SFTP file transfer on mandrivalinux" ook. Pingen van de Mandriva PC lukt ook niet vanuit de Ubuntu PC. Pingen lukt WEL wanneer ik via System>Administration>Configure Your Computer>Security>Set up your personal firewall de optie "Echo request (ping)" aanvink en op ok klik! Ik zit wel in de buurt van de oplossing geloof ik, maar kan de vinger nog niet op de precieze zere plek leggen. Moet ik nog meer aanvinken? Of doe ik iets anders fout? Ook na het rebooten van de pc's lukt het me nog niet om de mandriva pc via de ubuntu pc te benaderen. Tenslotte nog dit : ik zit met alle pc's sowieso al veilig achter de 'hardware'-firewall van m'n router. Kan ik dan niet beter gewoon "Everything (no firewall)" aanvinken bij System>Administration>Configure Your Computer>Security>Set up your personal firewall?
Link naar reactie
Ik ging er even voor het gemak er vanuit dat het in Mandriva One hetzelfde geregeld is, als in Mandriva Free. Echter in Mandriva One is de secure shell daemon al geïnstalleerd per default. Wat je echter nog wel kunt checken is in Mandriva Linux Configuratiecentrum > Systeem > Systeemdienten in- of uitschakelen of sshd wel actief is. Als dat niet het geval is vink je Bij opstarten, en druk je op Start. Als je Samba wilt gebruiken, kun je daar smb activeren. Wat de firewall betreft, zou je een vinkje kunnen zetten bij SSH-server.
Link naar reactie
Het is gelukt! Jolo en Maximilaan bedankt! Hieronder zet ik nog even stapsgewijs uiteen hoe vanuit een i.c. Ubuntu PC in te loggen op een Mandriva ONE PC (netwerk dus), waarbij ik ervan uitga dat op de Ubuntu PC reeds alles goed is ingesteld voor wat betreft netwerkeisen, er sprake is van een (hardwarematige) goed 'dichtzittende' router-firewall(!!!) en je de PC's in je LAN 'vertrouwt' . 1) (Mandriva ONE PC) Ga naar System > Administration > Configure Your Computer > Security > Set up your personal firewall? Zet een vinkje bij "Everything (no firewall)" en klik op OK. 2) (Mandriva ONE PC) Ga naar System > Administration > Configure Your Computer > System > Manage system services by enabling or disabling them. Zet een vinkje bij "sshd" voor "On boot" en klik op "Start". 3) (Mandriva ONE PC) Deel de gewenste map(pen) : rechtsklik op de gewenste map > properties > tab share> klik "Shared" aan en klik op "Close". 4) (Ubuntu PC) Ga naar Places > Connect to server > selecteer bij "Service type :" de optie "SSH" ; vul bij de optie "Server" het IP-adres in van de betreffende Mandriva ONE PC (b.v. 192.168.2.3) en vul bij de optie "User Name" de betreffende gebruikersnaam in. Klik nu op "Connect" en vul het betreffende wachtwoord in en klik andermaal op "Connect". Wanneer het goed is, ben je nu ingelogd op de Mandriva ONE PC en kun je desgewenst mappen en/of bestanden kopieren naar de Ubuntu PC.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...