Ga naar inhoud

SUSE11.1: schrijven naar slaafschijf-partitie "local&qu


Aanbevolen berichten

Ik heb mijn slaafschijf met partities hdb1 - SWAP hdb2 - LOCAL Die "local" staat goed in konqueror en laat zich lezen en copiëren. De inhoud is backup van persoonlijke mappen uit vorige installaties, daarheen gecopiëerd via CD GParted. Als ik probeer iets naar hdb2 te schrijven of een nieuwe map daar aan te maken, krijg ik foutmelding / weigering; idem dito bij poging om in "eigenschappen" (waar staat dat "eigenaar" als enige op die partitie kan schrijven) diezelfde rechten te geven aan groepen/gebruikers (want dat ben ik toch allemaal zelf). Wat moet ik doen en waar, om die partitie voor dagelijks lees/schrijf-gebruik in mijn macht te krijgen?
Link naar reactie
Over chmod en shown staat meer info in de Linux FAQ http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=64018 Maar het aankoppelen van een andere partitie zou je kunnen doen via Yast > Systeem > Partitionering. Daar dubbel-klik je op de partitie, die je wilt aankoppelen. Dan Wijzigen. De optie Formatteer de partitie, laat je dan staan op: Formatteer de partitie niet. Aankoppelopties. Selecteer koppel een partitie aan. Typ een Aankoppelpunt. Omdat je hdb2 wilt aankoppelen type je daar bijvoorbeeld [code:1:b4b2e91884] /media/hdb2 [/code:1:b4b2e91884] Klik dan twee maal op Voltooien en Verder. Omdat Yast het aankoppelpunt in de map /media automatisch aanmaakt, zou je dan via Konqueror bij je hdb2 schijf moeten kunnen komen. Alleen voor degene die op deze wijze voor het eerst bij een NTFS partitie willen komen, is een herstart van de PC vereist. Linux gebruikt voor het aankoppelen van NTFS de module fuse. Deze module wordt dan tijdens het opstarten in het werkgeheugen geladen.
Link naar reactie
Als het goed is zou je nadat je die instructies hebt uitgevoerd in Yast, moeten kunnen lezen en schrijven op de in Yast aangekoppelde partities. Ik heb het zelf even uitgeprobeerd. Maar ter controle typ je in een Terminal venster [code:1:537a7a2250] cat /proc/mounts [/code:1:537a7a2250][Enter] zodat je kunt zien hoe de partities aangekopeld zijn. In die regel met hdb2 zou dan rw behoren te staan. Post eventueel deze output hier.
Link naar reactie
willem1940NLD@linux-1m0x:~> cat /proc/mounts rootfs / rootfs rw 0 0 udev /dev tmpfs rw,mode=755 0 0 /dev/sda1 / ext3 rw,errors=continue,user_xattr,acl,barrier=1,data=ordered 0 0 /proc /proc proc rw 0 0 sysfs /sys sysfs rw 0 0 debugfs /sys/kernel/debug debugfs rw 0 0 devpts /dev/pts devpts rw,gid=5,mode=620 0 0 /dev/sda2 /home ext3 rw,errors=continue,user_xattr,acl,barrier=1,data=ordered 0 0 [b:4832951bfd]/dev/sdb2 /local ext3 rw,errors=continue,barrier=1,data=ordered 0 0[/b:4832951bfd] fusectl /sys/fs/fuse/connections fusectl rw 0 0 securityfs /sys/kernel/security securityfs rw 0 0 none /proc/sys/fs/binfmt_misc binfmt_misc rw 0 0 /proc /var/lib/ntp/proc proc ro 0 0 /dev/sr0 /media/09PRMCD01 iso9660 ro,nosuid,nodev,noatime,uid=1000,utf8 0 0 willem1940NLD@linux-1m0x:~>
Link naar reactie
Die output lijkt me wel in orde. Check dan in /local naar de Toegangsrechten van de bestanden en mappen. Dit kan eventueel via Konqueror filebrowser. Rechter muisknop > Eigenschappen > Toegangsrechten. De gebruiker en groep zou hetzelfde behoren te zijn, als de bestanden en mappen in je Home map ~/ Zijn deze niet hetzelfde, dan kan je deze wijzigen via commando chown. Zie nogmaals de Linux FAQ en/of Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Chown
Link naar reactie
Het is gelukt: ingelogd als "root" onder Systeem, Bestandsbeheerder vind ik de ANDERE map "local", die WEL met die grote partitie op de slaafschijf samenhangt (dat zag ik aan de inhoud, want Linux/Suse toont mij geen zulk verband). Alle 3 de gebruiker-achtigen Volle Rechten gescrolld plus "tevens voor alle submappen en hun inhoud". Schijf is nu benaderbaar voor zowel lezen als schrijven. De "verkeerde" map die eveneens Local heet zit in (icoon) My Computer / Mijn Persoonlijke Map.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...