Ga naar inhoud

SUSE11.1: van CD copiëren naar schijf


Aanbevolen berichten

Prullenbak is bij mij probleemloos en zelfs snel; maar ik zie zo gauw het verband niet met mijn probleem. Ik heb 1 GB RAM en 3 GB Swap-partitie. Iets verder gepuzzeld: ook met K3b kan ik geen ingestoken CD copiëren of er een ISO van aanmaken, bij hooguit 70MB slaat het systeem al op tilt en wel zo ernstig dat ik in de herstart na reset opnieuw een vastloper krijg en dan wederom op reset moet drukken, waarna normale opstart volgt. Het gaat alleen om dingen van CD of DVD want schijf-schijf kan ik zeer groot copy/plakken. CD en DVD branden gaat ook prima. Nog eens in het kort: vanaf een CD of DVD kan ik niet groter dan ca. 60MB in 1 opdracht naar schijf copiëren.
Link naar reactie
neem gewoon Windows dan is alles duidelijk en makkelijker. Ik heb morgen een laptop van dell,, met Vista erop. Ben ik gelukkig van het OS linux af. Heb het al 4 jaar in de vorm van fedora, maar heb er eerlijkheidshalve nooit wat van begrepen. Vandag selinux proberen te verwijderen, gelijk gaat er een veschrikkelijke hoop extra software af, waar ik het bestaan niet eens van wist. success met je probleem
Link naar reactie
Ik denk dat ik er achter ben: het moet aan het (nog geen jaar oude) CD/DVD-toestel liggen want bij verdere proeven speelt het ding de meeste dingen niet meer af of bevriest terwijl. Hardware-probleem dus. ==== Niet mopperen over systemen, ze hebben alle hun eigen fouten en gebreken. Windows 95, 98, ME (Meer Ellende) en XP heb ik zelf gehad; 98 beviel mij het best maar het loopt inmiddels hopeloos achter op "de Markt" doordat het niet meer wordt ondersteund, sterfhuisconstructie. Windows Vista zit op de laptop van mijn vrouw en steeds weer krijg ik de schrik als ik haar uit problemen moet helpen. Een stuk of 10 Linuxen had ik al aan boord en ik blijf terugkeren op SUSE. Linux groeit tamelijk langzaam achter "de Markt" aan, logisch want MS, nog steeds in monopolie-positie, máákt die markt zelf, creëert de behoeften. Messengers in Linux vind ik slechter dan die onder Windows (geluid en webcam) en het maken van een netwerkje, laatstaan draadloos, zal een niet-techneut (mij) doorgaans niet lukken. Linux munt wel uit op het stuk van stabiliteit en de mindere vatbaarheid voor malware.
Link naar reactie
[quote:59d91c6e11="willem1940"] Messengers in Linux vind ik slechter dan die onder Windows (geluid en webcam) .[/quote:59d91c6e11] Wat webcam betreft, ik had altijd schokkerig beeld met amsn op de webcam. Dat bleek niet aan amsn te liggen, maar aan mijn firewall. Mocht je ook hebben dat de cam met horten en stoten beeld doorstuurt, en je hebt de firewall draaien, dan moet je even een reeks poorten openzetten die msn gebruikt om te webcammen.
Link naar reactie
Nee, webcam ALS-ie het doet schokt niet; firewall weet ik in Linux niet eens te zitten en van "poorten" snap ik toch de ballen niet. Ik heb 2 webcams aangesloten die SUSE 11.1 geen van beide (her)kent; de ene is de simpele oer-oude Logitech QuickCam die door vorige Linuxen wel werd ondersteund en de andere is een "Trust Single Layer" die naar mijn ervaring in geen enkel Linux draait. aMSN en Skype zien allebei die webcams, dwars door suse heen, heel goed en dus ondanks SUSE werkt aMSN alleen maar met die QuickCam en Skype alleen maar met die Trust, anders no-go. Microfoon (headset) werkt over het geheel genomen slecht, met brom, omdat ik voor zowel aMSN als een programma TeamSpeak dat ik nodig heb voor 1 van mijn talen-chats (Unilang Voicechat), in Mixer de optie "+20dB" heb moeten inschakelen, anders te zacht. Mixer werkt trouwens belazerd want op enige manier is de volumeregelaar in "paneel" buiten werking. Alle Messengers in Linux werken slechter dan onder Windows en de meeste ondersteunen geen microfoon. Ik hoop binnenkort de mogelijkheden onder Wine verder uit te puzzelen maar eerst moet ik nog proberen te zorgen dat Wine zaken krijgt als "winsock" en "dotweb" zonder welke te weinig lukt. Maargoed, dit gaat te ver off topic; over smaak valt niet te twisten, de voor- en nadelen van Windows en Linux zijn daar te verschillend voor.
Link naar reactie
[quote:8fd2727df6="willem1940"]Nee, webcam ALS-ie het doet schokt niet; firewall weet ik in Linux niet eens te zitten en van "poorten" snap ik toch de ballen niet.[/quote:8fd2727df6] Firewall vind je in yast, bij [beveiliging en gebruikers] Poorten zijn een soort virtuele stekkers waaraan programma's/diensten via een netwerk verbinding kunnen maken met je computer. [quote:8fd2727df6] aMSN en Skype zien allebei die webcams, dwars door suse heen, heel goed en dus ondanks SUSE werkt aMSN alleen maar met die QuickCam en Skype alleen maar met die Trust, anders no-go.[/quote:8fd2727df6] Dan ziet suse ze ook, aangezien die voor die webcams een driver moet hebben geladen :)
Link naar reactie
[quote:3ed984d690="willem1940"]Nee, webcams staan aangeduid in configuratie als "NIET ONDERSTEUND"[/quote:3ed984d690] Waar zie je dat staan? Anyway, je begrijpt wel dat als de cam niet ondersteund wordt onder linux, hij het dus niet doet. Zodra een programma, zoals amsn hem gebruikt, dan doet de cam het dus wel onder linux en dat kan alleen als de kernel daarvoor ondersteuning (oftewel een stuurprogramma) heeft. [quote:3ed984d690] en bovendien best gek dat aMSN en Skype om-en-om er 1 niet zien..[/quote:3ed984d690] Is inderdaad raar. Het is wel zo dat maar 1 programma tegelijk de cam mag benaderen. Dus kan zijn dat amsn de ene cam bezet houdt en skype de andere. Verder is het mogelijk dat de programma's niet met een bepaalde webcamdriver overweg kunnen. Adobe Flash kon bijv. tot versie 10 niet overweg met uvcvideo, dat is de driver voor de laatste generatie webcams (te herkennen aan het vista-capable logo).
Link naar reactie
Ik zie die cams bij mijn pogingen tot instellen/configureren in Yast/hardware en er was daar niets mee te beginnen. In vorig Linux (o.a ouder Suse) werd wèl de Logitech herkend en dat is ook zowat het oer-type dat overal mee lukt, QC-messenger. Dat andere ding "Trust", heel goedkoop en tamelijk modern, wordt uitgescholden in mijn Suse voor zoiets als "single-chip". Nogmaals, ik heb er geen verklaring voor waarom aMSN en Skype beide webcams zien maar bij "test" er slechts 1 accepteren. Eerdaags zal ik weer een of meer van de grafische progs van Linux installeren, ik weet zo gauw de namen niet meer, waarin bij mij nog nooit een webcam heeft gewerkt. Ik heb ook nog een stokoud scannertje "Scanny", overbekend ook in Linux, waar nog nooit een bruikbare driver voor was in Linux hoewel doe-het-zelvers er iets voor fabriekten dat ik downloadde maar evenmin aan het werken kreeg; staat op de LPT1-poort. Dat wil ik een dezer dagen proberen in Wine tot leven te wekken.
Link naar reactie
[quote:267631badd="willem1940"]Ik zie die cams bij mijn pogingen tot instellen/configureren in Yast/hardware en er was daar niets mee te beginnen. [/quote:267631badd] Ben wel benieuwd waar precies, want behalve bij de hardware-informatie kan ik in yast nergens de webcam zien, laat staan instellen. Suse kent voor zover bij mij bekend geen apart yast-module om je webcam mee in te stellen. [quote:267631badd]In vorig Linux (o.a ouder Suse) werd wèl de Logitech herkend[/quote:267631badd] In deze dus ook, want anders werkt hij niet en kunnen skype/amsn ze niet zien. [quote:267631badd]Ik heb ook nog een stokoud scannertje "Scanny", overbekend ook in Linux, waar nog nooit een bruikbare driver voor was in Linux hoewel doe-het-zelvers er iets voor fabriekten dat ik downloadde maar evenmin aan het werken kreeg; staat op de LPT1-poort. Dat wil ik een dezer dagen proberen in Wine tot leven te wekken.[/quote:267631badd] Dat zou ik best knap vinden, hardwaredrivers via wine aansturen is nogal lastig. ikzelf gebruik VirtualBox voor het aansturen van mijn tomtom.
Link naar reactie
Mij is altijd verteld en qua vindplaats schijnt dat te kloppen, dat in Linux/Suse Yast Hardware de webcams opduiken onder "scanner". Dat is dus waar ik indook en waar naar drivers kan worden gespeurd. Ik heb heel sterk de indruk dat minstens Skype maar waarschijnlijk ook aMSN een geheimpje heeft ingebouwd zitten om zelf webcams op te sporen. "Knap" is op mij in dit gebeuren niet van toepassing, ik ga het gewoon proberen en weet nog niet wat mij te wachten staat. Van de Scanny-software heb ik alleen het Twain-drivertje nodig en als Wine/Windows dan de ouderwetse LPT-poort maar ziet plakt zo goed als ieder foto-prog, mijn favoriet is het aloude "Photo Editor" in het eveneens zeer oude Office2000, daar zelf een beter bedieningsscherm omheen dan voorzien in de als overtollig door mij weggelaten overige software van de bij het scannertje geleverde CD. Toevallig vertoont juist mijn CD/DVD-toestel kuren, is vermoedelijk terziele en de winkel waar ik in wil was gisteren (maandag) gesloten, anders waren die proeven door mij al gedaan. Het Twain-drivertje liet zich in Wine moeiteloos installeren, nu nog slechts testen of het spul gaat doen wat ik wil èn vooral ook of Wine wel Office2000 vreet.
Link naar reactie
[quote:9124db5dd2="willem1940"]Mij is altijd verteld en qua vindplaats schijnt dat te kloppen, dat in Linux/Suse Yast Hardware de webcams opduiken onder "scanner". Dat is dus waar ik indook en waar naar drivers kan worden gespeurd.[/quote:9124db5dd2] Ga ik eens bekijken ;) Als ik zo de lijst in de scanmodule van yast doorloop, dan staan daar alleen sane-drivers in (sane is het broertje van twain), geen webcams en dergelijke. [quote:9124db5dd2] Ik heb heel sterk de indruk dat minstens Skype maar waarschijnlijk ook aMSN een geheimpje heeft ingebouwd zitten om zelf webcams op te sporen.[/quote:9124db5dd2] op zich werkt het simpel: je plugt de camera in, de linux-kernel merkt dat op en laadt vervolgens de bijhorende driver. Zodra dat gebeurd is kunnen programma's als amsn en skype de webcam zien.
Link naar reactie
Tja, ik heb yast destijds vertaald, en kan me echt niets herinneren van webcamondersteuning in de scannermodule. En als ik op de opensuse-site kijk, dan lees ik dit: http://en.opensuse.org/YaST/Research/YaST_Webcam_module [quote:55b4f82a4c]YaST currently does not provide a generic way to configure your webcam. Listing the detected devices and performing the necessary steps would be part of the module. It has to be developed within the community for testing / feedback and collecting quirks of all existing hardware[/quote:55b4f82a4c] De scannermodule van yast is een frontend voor Sane, en Sane kent wel enkele drivers voor webcams. Maar dat betreft geen webcams van trust of logitech. Die worden aangestuurd door Gspca/Spca5xx of Uvc en werken direct nadat je ze hebt ingeplugd (vermits de genoemde kernelmodules zijn geinstalleerd). Hier vind je meer informatie: http://en.opensuse.org/Webcam
Link naar reactie
Van [url]http://en.opensuse.org/Webcam[/url] snap ik als "gewone Gebruiker" niets, het taalgebruik is aan mij verspild. Dat in Linux webcams & scanners 1 onderdeel zijn heb ik verscheidene malen op net gelezen (maar ik vind nu natuurlijk juist geen link zo gauw terug) en voorzover ik ooit iets van "webcam" zichtbaar kreeg in Yast was dat inderdaad, diep doorgravend, onder "scanners". Ik kan dit uiteraard op geen manier technisch onderbouwen, slechts neertikken wat ik heb kunnen zien. Mijn volgens mijn waarnemingen van het moment NIET ondersteunde 2 webcams werken op enige geheimzinnige manier, de éne in Skype en de andere in aMSN. Allebei zien ze beide webcams en aMSN wilde er ook toen Skype nog niet aan boord was maar 1 van gebruiken.
Link naar reactie
[quote:f537bbc10b="willem1940"] Mijn volgens mijn waarnemingen van het moment NIET ondersteunde 2 webcams werken op enige geheimzinnige manier, de éne in Skype en de andere in aMSN. Allebei zien ze beide webcams en aMSN wilde er ook toen Skype nog niet aan boord was maar 1 van gebruiken.[/quote:f537bbc10b] Tja, het is heel simpel: beide werken, dus worden beide ondersteund. Ik kan het je aantonen via een commando, maar vrees dat dat je te ingewikkeld wordt. Mocht je toch nieuwsgierig zijn, typ [b:f537bbc10b]sudo tail -f /var/log/messages[/b:f537bbc10b] in een terminal, sluit je webcam aan en kijk in de terminal hoe de kernel daarop reageert.
Link naar reactie
[quote:df9748be2f="willem1940"] Dat in Linux webcams & scanners 1 onderdeel zijn heb ik verscheidene malen op net gelezen .[/quote:df9748be2f] Nou, het is dus niet 1 onderdeel: scanners werken via sane (broer van twain, die onder windows voor scanners gebruikt wordt). Alhoewel sane enkele drivers kent voor exotische webcams wordt het gros van de cams aangestuurd door gscpa en uvcvideo, en die hebben niks van doen met sane. In de scannermodule van yast kan ik geen enkele backend voor een cam vinden, en zoals uit de link blijkt geeft ook het opensuse-team toe dat er geen manier in yast is om webcams in te stellen.
Link naar reactie
Evengoed werken sommige dingen "een soort", ook zonder dat ik begrijp hoe. In ouder SUSE zag ik wel degelijk sommige webcam-typenummers in de lijst van scanners opgenomen. In Yast/hardware/scanner zie ik via knop "overig" en keuze "detectie herstarten": [b:47dd8793a7]Niet geconfigureerd: USB scanner (vendor=0x046d, product=0x08f0 [Camera]) at libusb:004:003 Niet geconfigureerd: USB scanner (vendor=0x093a, product=0x2468) at libusb:005:003 hpaio Geen scanner herkend door dit stuurprogramma[/b:47dd8793a7] Het prog ZIET dus wel 3 dingen en dat kunnen moeilijk andere zijn dan mijn 2 USB-webcams en 1 scannertje-op-oude-printerpoort Van een paar andere woorden/begrippen die ik noemde kan ik zo gauw niet meer achterhalen waar ik die precies zag ("single layer" enzo) maar ik zit hier heus niet te jokken. Heb je dus webcams aangesloten staan, dan is dit 1 van de manieren om er iets van in beeld te krijgen, in de rubriek ..... SCANNER. Hier nog 1 verhaaltje gevonden dat tamelijk wat gelijkenis vertoont met wat ik eerder elders las èn met wat ik zag/zie in Yast: [url]http://www.goldmann.de/linux-scanner-schnell-erkennen_tipp_427.html[/url] [quote:47dd8793a7] .......... Achtung: Dort können auch andere Geräte auftauchen, etwa Webcams. ..........[/quote:47dd8793a7]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...