Ga naar inhoud

Wine


Aanbevolen berichten

OS = SUSE 11.1 Speciale browser Ies4linux gedownload = IE6 onder Wine en deze met wat strubbelingen enigszins werkend gekregen, niet echt lekker want bijvoorbeeld Flashplayer 9 zit nog daarin en Adobe / Nieuwste Flashplayer herkent deze browserconstructie niet, installatie wordt geweigerd. DenkDenkDenk ... een downloadpagina van Firefox opgezocht en daarvan Firefox-voor-Windows-Nederlands gedownload voor opslag. Geïnstalleerd via "openen met ... " en intikken "wine" .... BINGO. Ik blijf er nog voorzichtig mee experimenteren, maar voorlopig werkt mijn Firefox-onder-Wine zo te zien beter dan wat ik totnogtoe aan browsers aan boord had en zelfs ... SNELLER. Nieuwste Flash-voor-Firefox werd mij aangeboden in Youtube (Youtube gaat anders niet open) en liet zich pijnloos via Wine installeren. Youtube werkt perfect met beter/stabieler geluid dan rechtstreeks via Firefox-SUSE11.1 Ik ben van plan nog wat meer dingen onder Wine te gaan uitproberen, o.a MS_Office omdat PowerPoint in OpenOffice waardeloos gaat (gewoonlijk geen geluid). Wordt vervolgd.
Link naar reactie
[quote:050dc4fa9e="andre@home"]Waarom niet gewoon Firefox voor Linux? Vremd om die voor windows met Wine onder Linux te gebruiken... of ik begrijp het niet....[/quote:050dc4fa9e] - Omdat ik graag iets probeer en altijd al weinig ontzag heb gehad voor "principes" - en nu vooral omdat Firefox lijkt BETER en SNELLER te werken langs dit omweggetje, met name voor Flashplayer ==== Niet gelukt: - MSN-messenger - aMSN Die 2 houd ik dus gewoon aan in SUSE 11.1, geen Wine ==== Wordt vervolgd.
Link naar reactie
Probleem: onder Wine mislukkende progs un-installen. Voor sommige geeft Suse onder "programma's" een (extra) wine-gebaseerde "uninstall" maar ook daarmee lukt het mij niet. Uninstall-procedure loopt keurig uit maar ergens blijft het verlamd prog toch bestaan en ermee samenhangende desktop-iconen gaan niet weg. RPM gevonden op Net "Wine-doors" maar daarvan mislukt de installatie. [b:09db367a4e]Edit[/b:09db367a4e]: een wine-doors one-click-install SUSE 11.1 gevonden op/via een SUSE site; installeerde gladjes en gaat ook keurig open maar ik zie er geen enkel van mijn wine-geïnstalleerde progs in staan. Tevens bezig met downloaden (torrent) crossover 6 en 7 en pro. Nog aan het zoeken naar een cedega voor suse 11.1 .[b:09db367a4e][/b:09db367a4e]
Link naar reactie
programma's die je als gebruiker (dus niet als root) binnen wine installeert verdwijnen in de verborgen map .wine in je persoonlijke map. Wellicht goed om te weten, mocht de zaak mislukken dan kun je door die map weg te gooien je wine-installatie opschonen. Wine is volgens mij nog steeda alfa-software, wat in de praktijk inhoudt dat het nogal spartaans is, niet altijd naar verwachting werkt en dat windows-programma's met wisselende resultaten onder wine draaiend zijn te krijgen. Crossover Office is een spinoff van wine waarbij expliciet naar populaire windows-programmas wordt gekeken wat nodig is om die werkend te krijgen. Dat heeft als voordeel dat een hele reeks programma's op vrij eenvoudige wijze zijn te installeren en aardig goed draaien onder linux. Verder komt crossover met een redelijk gebruiksvriendelijke configuratieprogramma's die je door de installatie van software heen leiden. Crossover kent ook zogenaamde 'bottles', dit zijn een soort afgeschermde windows-omgevingen. Als je verschillende programma's installeert die op zich niks met elkaar van doen hebben is het verstandig om elk programma zijn eigen bottle te geven. Mocht iets mis gaan, dan gooi je gewoon de bijhorende bottle weg en is je systeem weer schoon, zonder dat dit gevolgen heeft voor andere windows-programma's binnen crossover office.
Link naar reactie
Merci. De verborgen map Wine gevonden en er een paar dingen uit weggegooid. Daarmee zijn ze echter nog niet weg uit programma-menu en bureaublad. Ik zal verder experimenteren of ze nu door her-installatie misschien wel zichtbaar worden in wine-door. [b:d56db1d97c]Edit[/b:d56db1d97c]: mis, die progs, onder andere Internet Explorer, blijven gewoon zich openen bij aanklikken in bureaublad-iconen. De weggegooide bestandsmappen uit Wine zijn echter niet opnieuw gemaakt, geen idee waar Wine dan nog meer kan/moet hebben verstopt.
Link naar reactie
[quote:3766f71e61="willem1940"] Daarmee zijn ze echter nog niet weg uit programma-menu en bureaublad.[/quote:3766f71e61] Dat klopt, je bureaublad laat bestanden zien die in de map ~/Desktop zijn te vinden en je menu vult zich met bestanden/mappen uit ~/.local en ~/.kde/share/applnk. Het menu kun je het beste opschonen met de menubewerker van kde. [b:3766f71e61]Edit[/b:3766f71e61]: mis, die progs, onder andere Internet Explorer, blijven gewoon zich openen bij aanklikken in bureaublad-iconen. De weggegooide bestandsmappen uit Wine zijn echter niet opnieuw gemaakt, geen idee waar Wine dan nog meer kan/moet hebben verstopt.[/quote] Nou, de wine-map is een heus doolhof, daar moet je echt een tijdje voor gaan zitten voordat je die een beetje doorhebt. Ergens in de wine-mappen moet je een soort nep-windows bestandsstructuur vinden, met een windows-map, program files-map, etc.
Link naar reactie
Probleem blijft voorlopig dat mijn Wine nu enige progs bevat die slecht werken, zogenaamd gedeïnstalleerd zijn maar niet echt weg. Ik had dat vroeger al eens met een op Torrent gebaseerd emailhulpprogramma voor grote bestanden; wou niet werken maar het defecte ding kon ik niet echt wegkrijgen uit wine. Inmiddels Crossover geïnstalleerd, zien of dat ergens goed voor is.
Link naar reactie
Meer tegenvallers. Met geen mogelijkheid krijg ik, onder Wine al dan niet defect geïnstalleerde, progs nog un-installed; zelfs Wine tijdelijk verwijderen geeft bij herinstallatie de oude troep terug. Installatie MS Office2000 mislukt en ook deze restanten krijg ik niet verwijderd.
Link naar reactie
Ik zou verwachten dat het verwijderen van de verborgen map .wine en eventuele verwante mappen in je persoonlijke map de wine-installatie volledig opschoont. Enige restant dat je dan wellicht overhoudt zijn de menu-ingangen in je startmenu en eventuele pictogrammen op je bureaublad. Die kun je dan handmatig verwijderen.
Link naar reactie
En check ook nog deze [url=http://wiki.winehq.org/FAQ]Wine Wiki[/url] waarin zowel het deïnstalleren van Windows applicaties, en – van Wine wordt beschreven. Overigens zijn er toch niet zoveel applicaties, die goed onder Wine willen installeren en draaien. Alhoewel volgens [url=http://tweakers.net/meuktracker/17873/wine-10-final.html]dit artikel[/url] van dinsdag 17 juni 2008 zouden er meer dan 10.000 titels die zonder problemen of met enkele kleine aanpassingen prima kunnen draaien. Ik heb zelf ook maar eens een klein testje gedaan. Op één van mijn oude Athlon XP 1700+ PC met 1,5 GB RAM staat nog openSUSE 11.1. Zover ik me kan herinneren kon ik alleen van de ChessGenius Gold Collection CD alleen de ChessGenius4 draaien. ChessGenius5 ging niet. Omdat het voor die applicatie vereist is, dat deze één maal per maand de ChessGenius Gold Collection CD moet zien als een drive letter. Bijvoorbeeld D:. Dit om te controleren of je de originele ChessGenius Gold Collection CD nog wel hebt. Nu werkt dit. Zo te zien heeft de Wine ontwikkelingsteam dit als volgt opgelost [code:1:da8f56f741] jolo@linux-bq18:~/.wine/dosdevices> ls c: d: d:: z: jolo@linux-bq18:~/.wine/dosdevices> cd d: jolo@linux-bq18:~/.wine/dosdevices/d:> ls DOS GENDAT.DTA GENIUS4 GENIUS5 GENIUSGC.CBF GENIUSGC.CBI SETUP.EXE SYS [/code:1:da8f56f741]
Link naar reactie
Ik blijf rustigaan en voorzichtig er wel wat mee proberen; vind het onsympathiek dat uninstallen zo moeilijk gaat maar misschien krijg ik dat ooit onder de knie. Kennelijk is Wine vooral bedoeld voor Games maar daar houd ik mij niet mee bezig, gooi ik direct na Linux-installatie al overboord. Firefox werkt bijna-goed onder Wine en een stuk sneller dan ik ooit onder Windows of Linux zag en ook Adobe Flash liet zich goed installeren. MSN en aMSN willen niet en evenmin de antieke firewall Sygate die o.a een (ander?) prog "Winsock" nodig heeft. Al geprobeerd enige waarschijnlijk die sock met zich brengende modules gedownload van MS te installeren maar die pakken niet. Het is wel een rommeltje nu, almetal een stuk of 10 niet-werkende progs half-geïnstalleerd die ik nog moet proberen te verwijderen. Gekke kleuren helaas in video's, wit en zwart wel correct maar overige "negatief", rood/blauw verwisseld. In Firefox o.a op [url]http://www.routenet.nl/[/url] waanzinnige tekens in de invul-velden, een andere manier van "blind-typen" zeg maar want de onzin-tekens die ontstaan door o.a aankiezen "land", worden wel goed verwerkt in de routes. Heel fijn dat een 6-talig kruiselings woordenboek-voor-windows "Euroglot V4.5" het goed doet onder Wine. Jammer dat Office2000 niet pakt. Ik wil nog eerdaags proberen, maar waarschijnlijk geringe kans, om met windows-driver onder wine 3D-ondersteuning te krijgen voor mijn video-module VIA (DDR), waar linux geen driver voor heeft zodat ik o.a GoogleEarth niet werkend kan krijgen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...