Ga naar inhoud

SUSE 11.1: aMSN in opstart meenemen


Aanbevolen berichten

Ik wil (en meen dat dat in aMSN onder windows gewoon een optie is), dat aMSN automatisch met de computer mee opstart. Veel andere programma's, Skype bijvoorbeeld, doen dat vanzelf doordat ik ze niet eerst afsluit bij het uitschakelen van de computer. Is er een kunstje om aMSN in de computer-opstart op te nemen?
Link naar reactie
[quote:8576ea42f0="willem1940"]Is er een kunstje om aMSN in de computer-opstart op te nemen?[/quote:8576ea42f0] In KDE zou je het kunnen proberen via deze uitleg van de openSUSE SDB http://en.opensuse.org/SDB:Applications_autostart_in_KDE In Gnome zou je deze hyperlink kunnen checken http://www.techotopia.com/index.php/OpenSUSE_Desktop_-_Starting_Applications_on_Login
Link naar reactie
Dank. De aanwijzingen op die sites zijn voor mij total ongeschikt maar sommige van de woorden kon ik als puzzelstukjes inpassen om mijn zin te krijgen: - er bestaat een map "autostart" in "mijn" home-map - die map "autostart" zit in een bovenmap /.kde, die ik niet goedschiks kan vinden ... geheim/verborgen ofzo? - programma "mappen en bestanden zoeken" geopend en als zoekterm ingevuld .kde - hebbes en opengeklikt, gevonden: map autostart (nog totaal leeg); map open laten staan - in programma-menu gegaan, internet, chat, aMSN, RECHTER muistoets, keuze "item toevoegen aan bureaublad" - naar bureaublad, "item" gecopiëerd - naar openstaande map "autostart", PLAK - computer herstart, aMSN gaat open Raar, ik moet uitvinden waarom/hoe zulke mappen verborgen zijn terwijl ik er toch [b:a0d2aeadac]zonder[/b:a0d2aeadac] systeembeheerderswachtwoord in kan; vooral ook, waar ik (zoals in Windows Verkenner) kan inschakelen "ALLE bestanden tonen". Of: misschien moet ik in de verschillende klassen eigenaar/gebruiker/groep iets wijzigen.
Link naar reactie
[quote:65b70847fa="willem1940"] Raar, ik moet uitvinden waarom/hoe zulke mappen verborgen zijn[/quote:65b70847fa] Ze zijn verborgen omdat het systeemmappen betreft waar je in principe als gebruiker niet in hoeft te gaan (het zijn dus geen mappen waarin je zelf documenten opslaat oid). Het verbergen is puur om je persoonlijke map overzichtelijker te houden. [quote:65b70847fa] terwijl ik er toch [b:65b70847fa]zonder[/b:65b70847fa] systeembeheerderswachtwoord in kan;[/quote:65b70847fa] Klopt, het zijn immers je persoonlijke systeem-/configuratiebestanden. Als je die mappen niet zou kunnen openen, dan zouden de programma's die hun gegevens in die mappen opslaan dat ook niet kunnen (omdat ze worden gestart onder jouw gebruikersnaam, en dus jouw toegangsrechten krijgen tijdens het draaien). Wat betreft de autostart, is dat gelukt? Het principe is simpel: open met konqueror de map ~/.kde/Autostart, en sleep vanuit het startmenu de menuingang die amsn opent naar die map. Kies voor [kopieren] in het snelmenu dat zich dan opent, en klaar ben je :) ([b:65b70847fa] ~/[/b:65b70847fa] is een afkorting voor het pad naar je persoonlijke map, bijv. /home/willem)
Link naar reactie
Ja, het werkt nu zoals ik wil máár van het bestaan van die map /.kde met daarin weer een map "autostart" wist ik niets af want die kan ik niet zien. Nu ik gelezen had dat ze bestaan en hoe ze heten kreeg ik ze in beeld door de mapnaam in een zoeker te tikken. "Omgekeerde bewijslast" dus: hier was ik zonder de verwijzing door Jolo nooit zelf achtergekomen. Ik vind dit een slechte grap en wil een manier vinden om die en misschien wel méér verstopte bestanden gewoon via het icoon "My Computer" in beeld te krijgen, want de nog verder bovenliggende map in het totale pad (/home/willem1940NLD/ zit dáár.
Link naar reactie
In kde4 kun je de autostartmap bewerken via de systeeminstellingen. Overigens is het al zo'n 25 jaar gebruikelijk dat systeemmappen en -bestanden verborgen worden, dus met een beetje computerkennis had je kunnen weten dat er meer mappen/bestanden zijn dan je op het eerste gezicht ziet. Wat betreft hoger komen dan /home/willem: met de knop 'pijl omhoog' in de werkbalk van konqueror kun je naar de hoogste map navigeren. Hoe je verborgen bestanden zichtbaar maakt ben je nu achter: gewoon die bijhorende optie aanklikken in het menu van Dolphin.
Link naar reactie
Ik gebruik geen KDE4 maar 3.5. Ja, ik weet hoe die pijltjes werken; daar ging het in mijn voorbeeld niet om. Onlogisch vind ik, dat voor het opvoeren van een programma in opstart "verborgen" bestanden moeten worden benaderd. Inmiddels enige malen in Konqueror dropout-menu " beeld" aangeklikt dat verborgen bestanden moeten worden getoond en het lijkt er op dat dat nu zo blijft. Afgelopen nacht SUSE11.1, na backup van persoonlijke data naar de local-schijf, weggeformatteerd en ge-her-installeerd .... Ik ben er nu achter waardoor ik al een paar keer de fout inging zodat ik o.a "mijn computer" niet meer kon openen: bij een bestand, " openen met ... " een vinkje gezet "altijd gebruiken voor dit bestandstype"; kennelijk heeft Linux een mij nog onbekende opvatting van "bestandstype" dus dat hokje vink ik nevernooit meer aan! Zo ging het deze keer mis: ik had bij een windows-bestand dat met Wine open moest, dat hokje gevinkt; opeens moest toen ook " mijn computer" voortaan met Wine open, wat natuurlijk niet werkt. Terugzetten naar Konqueror gaf een foutmelding ... reddeloos. Formatteren en herbeginnen.
Link naar reactie
Formatteren en herbeginnen om iets dat je als gebruiker (dus niet als root) sloopt is vrij overdreven: de configuratie ervan staat altijd in verborgen bestanden in je persoonlijke map (dus /home/willem). Verwijder daar degenen van en je zit weer goed. Bijv. die van de bestandsassociaties vind je in ~/.local en in ~/.kde/share/mimetypes.
Link naar reactie
[quote:5ce7c44014="maximilaan"]Formatteren en herbeginnen om iets dat je als gebruiker (dus niet als root) sloopt is vrij overdreven: de configuratie ervan staat altijd in verborgen bestanden in je persoonlijke map (dus /home/willem). Verwijder daar degenen van en je zit weer goed. Bijv. die van de bestandsassociaties vind je in ~/.local en in ~/.kde/share/mimetypes.[/quote:5ce7c44014]Jawel, vakmanschap is meesterschap maar 1000 "eenvoudige" dingen om "even" erbij te leren blijven er toch wel 1000. Zelfs àls ik al had geweten wat en waar precies te zoeken in die Persoonlijke Map, zou ik ook een andere ingang moeten kennen dan de voor deze toepassing buitenspel geraakte Konqueror. Heus, ik had het zwikje echt wel complex verziekt .... Gelukkig had ik al Xmarks (oud: Foxmarks) geïnstalleerd dus mijn bookmarks/bladwijzers van Firefox stonden online gebackupped. Voorafgaand aan formatteren van Root en Home had ik eerst (alles via GParted-cd) de Home-partitie gecopiëerd naar de slaafschijf. Bovendien blijf ik steeds "spelend" wel leren van het her-installen en updaten. De installatie "repareer systeem" heeft voor mij onder dit en voorgaande SUSEs nog nooit iets opgelost, integendeel slechts ellende vergroot. Zo komt er aan het slot altijd een Bootloader (Grub) conflict tevoorschijn (ligt misschien aan mijn eigenwijze hardware) en verzandt de procedure in een repeterende foutmelding. Opdracht "nieuwe installatie" formatteert wel de Root-partitie maar NIET een bestaande Home-partitie, neemt die over (fout bleef dus) en binnen de installatie-procedure kwam ik er niet uit hoe dat te dwingen; GParted-CD was voor mij weer de oplossing. Na geslaagde installatie eerst de slaafschijf als "local" aangekoppeld, uit de backup in hdb2 mijn opgeslagen bestanden gevist en gecopiëerd naar de nieuwe Home-partitie, backup gewist.
Link naar reactie
[quote:002bd3726c="willem1940"]Jawel, vakmanschap is meesterschap maar 1000 "eenvoudige" dingen om "even" erbij te leren blijven er toch wel 1000.[/quote:002bd3726c] Tja, je hebt nu zelf ondervonden dat een complete herinstallatie, zonder dat /home gewist wordt, niet helpt. Verder gaat het niet om 1000 dingen: je hoeft enkel te weten dat je als gebruiker het systeem zelf niet kunt slopen. Als er dus iets fout gaat, zoals het per abuis koppelen van .desktop-bestanden aan een ander programma dan kdeinit, dan moet je het dus in je eigen persoonlijke map zoeken. Dat je niet weet waar precies te zoeken is begrijpelijk, maar dat zou je kunnen oplossen door met een botte bijl in /home te hakken, bijv. door /home/willem te hernoemen naar iets anders en een nieuwe map /home/willem aan te maken en onder de eigenschappen ervan die toe te wijzen aan jezelf als eigenaar. Daarna heb je een schone persoonlijke configuratie en kun je eventueel verborgen mappen/bestanden van programma's die niks van doen hebben met het ontstane probleem kopieren van de oude persoonlijke map naar d nieuwe.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...