Ga naar inhoud

SUSE 11.1 : directe inlog zonder password


Aanbevolen berichten

Ik ben kennelijk DOM bezig geweest in SUSE 11.1: in "yast - software manager" een paar dingen aangeklikt die op hun summiere omschrijving mijn hebzucht wekten en, wat waarschijnlijk het ergste was, alles wat leek op spellings-check (ik haat zulke) laten verwijderen. SUSE 11.1 vermagerde vreselijk en o.a firefox kon niet meer open. Na herstart kwam ik niet meer, zoals gebruikelijk meteen zonder password in KDE maar kreeg een inlog-scherm "Linux-bhhm" waar ik mijn computernaam en password (gelukkig onthouden) moest ingeven om in een half-grafisch scherm te komen waarin o.a Yast bereikbaar was. Ik her-installeerde KDE3-desktop, waarin ik nu echter nog alleen maar binnenkom via de Linux-bhhm-inlog; hoe krijg ik die inlogprocedure weg? Ik wil bij inschakelen van de computer zonder enige inloggerij meteen in KDE-scherm komen.
Link naar reactie
[quote:312c67a002="willem1940"]Ik wil bij inschakelen van de computer zonder enige inloggerij meteen in KDE-scherm komen.[/quote:312c67a002] Op http://en.opensuse.org/SDB:Problems_with_Auto_Login staat hoe het automatisch inloggen uit te schakelen. Dus door optie "Auto Login" te selecteren, schakel je 'm weer in.
Link naar reactie
[quote:d9abc49456="willem1940"] Verder op Net gekeken, maar nergens de toevoeging "bhhm" bij gevonden.[/quote:d9abc49456] Klopt, dat is de naam die jouw computer gegeven is. Ofwel door jezelf, ofwel door yast tijdens de installatie van suse. Die naam zul je dus niet snel met google terug kunnen vinden (uitgezonderd berichten van jezelf waarin je bhm hebt gebruikt) [quote:d9abc49456] Ik vrees dat ik moet gaan formatteren en herbeginnen .... heb ook geen volumeregelaar/mengpaneel en geluid meer ....[/quote:d9abc49456] Dat laatste lijkt me een kwestie van kmix starten. Wat je login betreft: heb je een grafische login, of een tekstlogin (DOS-achtig)? Grafische login is op te lossen zoals jolo aangaf, tekstlogin kan komen doordat je bijvoorbeeld nu in init 3 opstart in plaats van init 5.
Link naar reactie
[quote:0359bca340="jolo"][ Op http://en.opensuse.org/SDB:Problems_with_Auto_Login staat hoe het automatisch inloggen uit te schakelen. Dus door optie "Auto Login" te selecteren, schakel je 'm weer in.[/quote:0359bca340] Dat gaat in de praktijk iets anders: Ga naar Yast->Systeem->/etc/sysconfig-editor Daarin ga je naar 'Desktop->Display manager->DISPLAYMANAGER_AUTOLOGIN Je ziet vervolgens in het rechter vensterdeel bovenin een tekstinvoerveld staan. Daarin typ je de gebruikersnaam van de gebruiker die automatisch moet inloggen.
Link naar reactie
Het ziet er "logisch" naar uit da Maximilaan gelijk zou moeten hebben maar: mijn naam stond reeds in dat vak. De regel vlak daaronder "displaymanager password-less" ook van Nee naar Ja gezet. Het helpt niet, ik denk dat "bhhm"-inlog iets aparts is en ik vrees dat ik echt moet gaan herbouwen, vooral met het oog op de overige afwijkingen (geluid en mix-dingen verdwenen; verdwenen KMix geïnstalleerd via yast maar komt niet in werking). Ik zal met deze ene nieuwe instelling nog eens factory-update erover jagen maar heb weinig hoop nog op herstel.
Link naar reactie
[quote:34d08626d9="willem1940"]Het ziet er "logisch" naar uit da Maximilaan gelijk zou moeten hebben maar: mijn naam stond reeds in dat vak.[/quote:34d08626d9] Da's vast een begin :) [quote:34d08626d9]Het helpt niet, ik denk dat "bhhm"-inlog iets aparts is[/quote:34d08626d9] Nou, het is nogal onduidelijk wat voor login je krijgt. Zit je in kdm? Je kunt dat nagaan aan de layout van het inlogscherm: links onderin heb je dan de knoppen [sessies] en [menu]. Bij [sessies] kun je kiezen voor de geinstalleerde desktops, zoals kde, kde4.x, icewm, fvwm, twm, etc. Verder spreek je van een half-grafisch scherm. Wat bedoel je daar precies mee? Kan bijv. zijn dat je KDE hebt gesloopt en dat je daardoor tijdens de start van het systeem wordt teruggeworpen naar het loginscherm (omdat kde niet wil initialiseren of doordat de X-server onmiddellijk crasht tijdens het opstarten).
Link naar reactie
Dat inlogscherm aan het begin leek dos-achtig en kreeg er bij geslaagde inlog een paar icoontjes bij waarin wat keuzemogelijkheden, o.a voor yast waarmee ik het KDE-bureaublad, meer geluk dan wijsheid, te voorschijn knutselde. Inmiddels echter is het "gebroken wit" met gekko er in, eerst met een fors naamveld voor inlog middenin en als ik dat goed heb ingevuld springt het om naar wachtwoord-input. Vervolgens kom ik dan binnen in het kde-scherm dat eruit ziet zoals ik het altijd al had met de extra icoontjes van mezelf in beeld, maar er blijft een bhhm-venstertje met een info-rolkrantje "netwerkbeheer", samba etc., links onderin actief tot ik het wegklik. Kmix is aanwezig maar vraagt "mixer kiezen", keuzeschermpje blanco ... Mijn poging om via Factory Opwaardering iets te bereiken door nadrukkelijk KDE aan te vinken in configuratievoorstel is weer gefaald: geen enkele verbetering, het rare inloggedoe blijft zo.
Link naar reactie
Als het zelfs niet wil lukken via YaST zou je inderdaad een schone openSUSE installatie kunnen overwegen. Hoewel ik heb zojuist openSUSE 11.1 opnieuw geïnstalleerd op één van mijn oude test PC's. (openSuSE stond er niet meer op.) Een AthlonXP 1700+ met 1,5 GB werkgeheugen en een nvidia 7600GS videokaart. Als voor de default opties wordt gekozen, behoort er automatisch te worden ingelogd. Toen de installatie voltooid was verscheen er een klein dialoog venster, dat ik nog nooit eerder heb gezien in openSUSE. Aanmelden bij jolo... De authenticatie is mislukt Waarna er op OK kan worden geklikt. Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien bij automatisch inloggen. Zelfs handmatig inloggen als user mislukte. Echter als ik bij het openSuSE bootmenu single typ, kon ik wel inloggen als root met het root wachtwoord. Ik had gekozen hetzelfde root wachtwoord te gebruiken, als de gewone user. Vreemd. Als ik passwd typ dan verschijnt (none):~ # passwd Changing password for root. Passwd: Authentication token manipulation error (none):~ # Of (none):~ # passwd jolo Changing password for jolo. Passwd: Authentication token manipulation error (none):~ # Dat wordt dus niks. Zo snel ben ik nog nooit toe geweest aan een nieuwe installatie. [quote:1cc13d4095="willem1940"]Het helpt niet, ik denk dat "bhhm"-inlog iets aparts is[/quote:1cc13d4095] Die "bhhm" bij de login is inderdaad zoals maximilaan zegt door yast tijdens de installatie van suse. Bij mij is dat als ik bij de mislukte grafische inlog druk op toetsen combinatie Ctrl Alt F1 linux-5mxy login:
Link naar reactie
die van mij geeft [b:a5c24b08df]laptop login:[/b:a5c24b08df] :) (ik heb tijdens de installatie de naam gewijzigd) Wat mixer betreft, blijkbaar kan die je geluidskaart-driver niet vinden. Als ik alles bij elkaar op tel heb je je systeem inderdaad om zeep geholpen. Herstellen vergt de nodige kennis, dus herinstallatie is wellicht de enige optie.
Link naar reactie
Ik heb intussen schone installatie gepleegd; poging tot saven van bestanden in/voor "home": vooraf via CD Gparted inhoud van sda2 gecopiëerd naar nog ongebruikte sdb2. Nu nog uitvinden hoe ik sdb2 kan mounten/lezen; ik wil die als "local". Edit: aankoppelen sdb2 uitgepuzzeld in Yast; backups in gebruik genomen.
Link naar reactie
Nee, over KDE4 lees ik alleen maar dingen waar ik geen trek in heb. Alles werkt zoals het hoort nu, vooral met (media-)hulp van een paar extra bronnen: [url]http://download.videolan.org/pub/videolan/vlc/SuSE/11.1/[/url] [url]http://suse.linuxin.dk/repo/11.1/[/url] [url]http://ftp.skynet.be/pub/packman/suse/11.1/[/url] Die waren aan/in-gedragen door de eerder op Net gevonden en gedownloade installatie-moduletjes (1-click-install): codecs-kde.ymp vlc.ymp Mozilla-plugin wel extra downloaden van die videolan-bron. TCL/Tk opgezocht in Yast/Software-beheer en zo hoog mogelijk ge-upgraded. Vervolgens nieuwste/hoogste aMSN rechtstreeks van de aMSN-site gedownload en geïnstalleerd; daarin geluids-optie "snack" aangevinkt. Ik gebruik SUSE-installatie via Internet en kennelijk zijn er veranderingen/verbeteringen doorgevoerd sinds december 2008 want het liep "flitsend" en zonder enig van de problemen/onderbrekingen die ik de vorige keer had en toen toeschreef aan mijn ietwat bizarre hardware (VIA). Ook de default-opties Bureaublad staan anders dan vroeger "gebracht" in installatie-scherm, keuze uit Gnome, KDE4 en "Overige" waaronder KDE3.5 Het terugcopiëren van mijn gebackupte bestanden, ongezipped 27GB, ging voor zo'n oude computer (AMD 950MHz) van sdb2 naar sda2 voor mijn gevoel erg snel; iets minder dan 27 minuten dus gemiddeld beter dan 1GB per minuut. Het tempo was in scherm te volgen, meest van de tijd rondom 10MB/s (600MB/min) met af en toe uitschieters tot rondom 30MB/s (1800MB/min) maar ook af en toe secondenlang "onderbroken", misschien omdat terwijl Yast-auto-update nog dingen aan het na-verwerken was en/of om geheugens te verschonen, dat kan ik allemaal moeilijk inschatten. Die betrekkelijk hoge snelheid heeft naar mijn ervaring, ook onder windows 95/98/ME/XP alles te maken met de prehistorische swap-truc [voor computers met zo weinig RAM(ondersteuning) dat een swap-op-schijf nodig blijft], door mij vele malen uitgetest met/zonder "truc": - 2 stuks HD - SWAP als 1e partitie op SLAAF-schijf Sda1 is Root (20GB), Sda2 Home(60GB), Sdb1 Swap(ruim3GB) en Sdb2 Local (77GB). Swap = 3x RAMwaarde òf (swap+RAM =4GB), welk van de 2 het kleinst is. Mobo ondersteunt slechts 1GB RAM. Ik ben nog wat aan het verfijnen, nalopen van alle progs zoals waar aanwezig, spellings-correctie PER STUK uitschakelen :) en ook al mijn "bladwijzers" in Firefox terug aan het verzamelen (terwijl een addon van Firefox gevonden en gedownload die zulke voortaan ergens op Net bewaart zodat ik ze op iedere compu weer tevoorschijn kan toveren). [url]http://www.foxmarks.com/[/url] Al met al lijk ik nu een beter werkend geheel te hebben dan vóór het rampje. 8)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...