Ga naar inhoud

[openSUSE 11.1 Gnome] NFS Server en Client


Aanbevolen berichten

Via een eerdere topic op dit forum kreeg ik Samba aan de praat, voor verbinding vanaf windows naar mijn 2 Linux notebooks. Nu probeer ik in Yast de NFS server en NFS Client in te stellen op beide notebooks zodat ik daarop bestanden kan delen en copieeren. De menu's in Yast lijken mij erg recht toe recht aan; toch lukt het niet. Bij het opzoeken van de andere machine op het netwerk wordt niet gevonden. Wat gaat er fout?
Link naar reactie
Dank voor de reactie, NFS server en client was in de firewall (FW) toegelaten. Ik heb de FW uitgeschakeld (eerst internetstekker losgehaald) Daarna weer op netwerken gekeken, daar staan als nieuwe servers SFTP getoond; deze werken en tonen de hele bestandsstructuur van de andere computer. Dit is dus een onverwachte extra mogelijkheid. Wat betreft NFS, deze is niet in staat andere (Linux) machines te vinden op het netwerk, dit zou in Yast gewoon mogelijk moeten zijn denk ik. Inmiddels is SFTP ingeschakeld in de FW, de FW is weer ingeschakeld SFTP blijft werken, NFS blijft ondanks de (reeds eerder) goed ingestelde FW niet werken. De vraag is nu:hoe krijg ik de andere computers zichtbaar bij NFS client.
Link naar reactie
Zoals je aangaf heb ik het IP-adres ingevuld. Bij het voltooien van de insteling van NFS client krijg ik de foutmelding "Kon de NFS-velden uit /etc/fstab niet aankoppelen" of een soortgelijke tekst. Werkt nog steeds niet. Begrijp ik het goed dat je de bestanden op de andere computer gewoon als map in de home partitie moet kunnen zien? Overigens: de onbedoeld SFTP mogelijkheid is net zo spontaan verdwenen als hij is opgekomen.
Link naar reactie
ok, dus even de stappen doornemen: nfs-clientconfiguratie, daar klik je op [toevoegen] in nieuw venster zet je bij [hostnaam van nfs-server] het ip-adres van de server bij [netwerkmap] klik je op [selecteren]. je krijgt dan een lijst met gevonden nfs-shares op het ip-adres. daar klik je degene aan die je wilt instellen. Dan kies je een aankoppelpunt: dit is een map die je voor dat doeleinde op je pc hebt aangemaakt. Bijv. /home/hws/nfs Dan je keuzes bevestigen, en dan zou het goed moeten gaan..
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...