Ga naar inhoud

Konqueror voor files in SUSE11.1


Aanbevolen berichten

Ik gebruik Konqueror als "verkenner" voor files, weet ook niet beter of dit staat goed ingesteld. Iets geks: klik ik icoon "Mijn Computer" aan dan gaat dit keurig in Konqueror open máár klik ik daarin vervolgens op "Mijn persoonlijke map" dan gaat een totaal ander model open waarvan ik de naam niet weet, met grotere symbolen, grijzig en .... met minder mogelijkheden voor diep-kijken/kiezen dan Konqueror, zo puur slecht dat ik niet begrijp voor welk doel het ooit erbij kan zijn bedacht. Als ik in plaats van enkel aanklikken de RECHTER muistoets op "Mijn persoonlijke map" zet en doorga met "openen met" .... door-zoeken naar Konqueror, dan komt het wel goed, alleen helpt het niet om daar in de tussen-keuze bij te vinken "voortaan altijd hiermee openen", ik moet omslachtig-handmatig konqueror hier blijven indwingen. Vooral raar, dat ik het een paar dagen lang wèl op orde heb gekregen/gehouden maar ik weet niet meer hoe me dat gelukt was .... ik zoek me wezenloos in 2 of 3 "configuratie"-achtige schermen onder de programma-knop, denk toch dat het daar ergens moet zitten maar het lukt mij niet dit terug te vinden. [b:3c94f67011]Edit:[/b:3c94f67011] die nep-browser heet in de kop [b:3c94f67011]"Bestandsbeheer"[/b:3c94f67011].
Link naar reactie
Kun je je nog herinneren dat je zo verbaasd was dat konqueror ook aan bestandsbeheer deed dat je het programma aanvankelijk niet durfde te gebruiken voor dat doeleinde? Om die reden is in kde4 konqueror filemanager vervangen door dolphin, een programma dat alleen aan bestandsbeheer doet (en dus niet aan browsen). Wil je liever toch konqueror gebruiken, ga dan naar [systeeminstellingen] en vervolgens naar de module [geavanceerd->bestandsassociaties]. Zoek daar bij [bekende typen] naar [inode->directory]. Bij [toepassingen voor dit bestandstype] zie nu [dolphin] bovenaan staan. Zet die een stapje lager zodat konqueror bovenaan komt.
Link naar reactie
En alweer bedankt. "Dolphin" is niet aan boord maar (misschien een schuilnaam) "map openen" stond boven Konqueror en nu dus eronder, Konqueror is weer baas. Het zijn bij mij totaal andere programma/rubriek-namen maar ik herinnerde mij gezien te hebben "bestandsassociaties" ergens drie-diep dus ik bleef zoeken en vond, nog dieper "inode" met daaronder een icoon "system-directory" en hebbes. Blij dat ik van dit vreselijke kijkding verlost ben; ik zou het willen de-installeren maar weet niet hoe/waar, geen bijkomende trefnaam gevonden in Yast/Software. Heel vreemd en eigenlijk misleidend vind ik, dat het ding niet zoals bijvoorbeeld Konqueror zijn naam laat zien, daarbij door een Gewone Gebruiker hoegenaamd niet (ter vernietiging) valt op te sporen maar wel opdringerig default voorrang staat. Misselijke grap van Suse. Ik weet nu ook weer waarom ik het even kwijt was geweest: ik had een keer alles wat Kde4 heet ge-uninstalled, even plezierig doorgespeeld omdat o.a dit map-openen ding weg was, maar moest weer een paar Kde4-gebaseerde dingen toelaten omdat er anders geen pictogram Automatische Update meer in de onderbalk was.
Link naar reactie
Gevonden! De plaaggeest was "Nautilus", waar ik meen ik eens mee had geëxperimenteerd en dacht allang te hebben verwijderd. Nu gecontroleerd weggegooid, naderhand weer in "inode" gekeken en ja, het raadselachtige dingetje "bestand openen" is nu echt weg. Misselijk om aan 1 ding meerdere namen te geven binnen 1 systeem.
Link naar reactie
[quote:327d8b8134="willem1940"] De plaaggeest was "Nautilus", waar ik meen ik eens mee had geëxperimenteerd en dacht allang te hebben verwijderd.[/quote:327d8b8134] Ah, dat verklaart dat het programma zich niet met eigen naam bekend maakte ;) Bij kde-programma's is dat namelijk wel gebruikelijk dat ze dat doen. [quote:327d8b8134] Misselijk om aan 1 ding meerdere namen te geven binnen 1 systeem.[/quote:327d8b8134] in feite is het niet 1 systeem, je hebt de verkenner van een concurrerend project (namelijk gnome, die concureert met kde) op je pc geinstalleerd. Dit kun je lichtelijk vergelijken met het onder windows installeren van norton commander, die concureert met de windows verkenner. Verschil met windows is dat microsoft een kaal systeem aflevert met alleen zijn eigen software, terwijl opensuse iets van 2000 softwarepakketten op een dvd perst en de gebruiker zelf laat kiezen wat hij wil gebruiken. En zoals je merkt kan keuze verwarrend werken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...