Ga naar inhoud

Pidgin lijkt op te starten maar gaat niet open


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb in SUSE 11.1 de messengers aMSN, Kopete en Pidgin. Pidgin heb ik ooit wel even open gehad om te bekijken, daarna echter aMSN geïnstalleerd dus Pidgin nooit echt gebruikt. Ik wilde Pidgin gisteren wat beter weer eens bekijken maar die liet bij aankiezen uit programma-menu alleen maar de verkleurde cursor een poosje dansen en stopte daarmee vanzelf, zonder open te gaan en zonder een pictogrammetje in de werkbalk te plaatsen. Pidgin via yast/software gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd .... geen verschil. Upgrade van versie 5.1 naar 5.4: geen verschil. Op een Ubuntu-forum hetzelfde probleem aangetroffen, met beweerde oplossing: spoor een map op die heet .purple en verwijder die ..... maar ook dit hielp niet.
Link naar reactie
Ik heb met vermoedelijk succes geprobeerd op te volgen wat je zei en kreeg dit: [quote:b21fe3d69e]Wachtwoord: linux-bhhm:~ # pidgin GConf Error: Failed to contact configuration server; some possible causes are that you need to enable TCP/IP networking for ORBit, or you have stale NFS locks due to a system crash. See http://www.gnome.org/projects/gconf/ for information. (Details - 1: Failed to get connection to session: Failed to execute dbus-launch to autolaunch D-Bus session) ERROR: Caught a segmentation fault while loading plugin file: /usr/lib/gstreamer-0.10/libgstladspa.so Please either: - remove it and restart. - run with --gst-disable-segtrap and debug. linux-bhhm:~ # [/quote:b21fe3d69e]
Link naar reactie
[quote:9e11dc434c="willem1940"]Ik heb met vermoedelijk succes geprobeerd op te volgen wat je zei en kreeg dit: [quote:9e11dc434c]Wachtwoord: linux-bhhm:~ # pidgin[/quote:9e11dc434c][/quote:9e11dc434c] Op de eerste regel staat [i:9e11dc434c]wachtwoord:[/i:9e11dc434c]. Wat heb je gedaan waardoor je een wachtwoord moest invoeren?
Link naar reactie
[quote:6af8d05e07="willem1940"]Gewoon, administrator-wachtwoord [/quote:6af8d05e07] Dat is in dit geval niet verstandig: je hebt problemen met het opstarten van pidgin als gebruiker willem, en als je gevraagd wordt wat er gebeurt als je het programma opstart vanuit een terminal start je het op als gebruiker root. Dat kan een totaal ander resultaat opleveren.
Link naar reactie
En had je die commando's uit je output dan al geprobeerd? En werkte pidgin ook niet toen je 'm voor het eerst had gestart? Had je toen wel Accounts toegevoegd? Je had pidgin dus via yast geïnstalleerd. Werd deze geïnstalleerd vanaf de openSuSE DVD? Ik heb 'm hier ook even geïnstalleerd onder openSuSE 11.1. Ik deed dat in een Terminal via commando [code:1:00bb5862fd] sudo zypper install pidgin [/code:1:00bb5862fd] Deze werd geïnstalleerd vanaf de openSuSE DVD. Als ik 'm start, verschijnt bij mij het Welkom bij pidgin venster. Via Toevoegen kan er dan een account worden toegevoegd.
Link naar reactie
De fout zit dus in gstreamer (die wellicht voor geluid in pidgin zorgt?) Kijk eens of een herinstallatie van gstreamer en bijhorende onderdelen in yast iets uithaalt, en/of probeer het bestand /usr/lib/gstreamer-0.10/libgstladspa.so eens een andere naam te geven en kijken of pidgin dan wel start en naar behoren werkt. Je kunt het bestand hernoemen door de bestandsbeheerder (in systeembeheermodus) in je startmenu op te zoeken en te starten. Blader daarmee naar de map /usr/lib/gstreamer-0.10/
Link naar reactie
Ja, ik piekerde reeds in vergelijkbare lijn. Ik heb 1 bijzonder (en nogal groot) enigszins omstreden pakket geïnstalleerd staan en alle onderdelen beschermd met "slot" tegen updating: MMP2009. In MMP2009 zit ook Gstreamer-installatie/modificatie. MMP2009 wil ik per se houden omdat alleen daarmee "multimedia" op een leefbaar peil kan functioneren, inclusief DVD en "streams"; zou dit niet samengaan met Pidgin, dan offer ik Pidgin op. Evengoed wil ik toch weten waar het conflict zit, dus zal ik later op de dag MMP2009 (tijdelijk) de-installeren en een factory-update (via Net) runnen zodat SUSE11.1 naar originele staat wordt gerecovered. Vervolgens kijk ik of Pidgin dan wèl kan werken; daarna MMP2009 terug toevoegen en herhaling van de Pidgin-proef. Wordt vervolgd.
Link naar reactie
Je zou het bestand /usr/lib/gstreamer-0.10/libgstladspa.so tijdelijk een andere naam kunnen geven om te kijken of pidgin dan wel laadt Is dat het geval, dan weet je waar de oorzaak zit. Verder zou je kunnen kijken of een van de softwarebronnen voor GNOME die opensuse aanbiedt soms met alternatieve versies van pidgin komt, wie weet werkt die versie wel met de gstreamer-versie van mmp
Link naar reactie
Plan uitgevoerd, MMP2009 ge-de-installeerd; dit haalde per consequentie/afhankelijkheid ook enorm veel andere bestanden weg alsmede .... Pidgin. Pidgin kwam niet terug middels "factory update", dus via yast opnieuw binnengeroepen en werkte meteen goed. Wel viel het mij op dat ik er geen microfoonfunctie in aantrof terwijl ik toch ergens had gelezen dat die er inmiddels wel in zou zitten. MMP2009 weer geïnstalleerd, opnieuw dodelijk voor Pidgin. Voor de goede orde een commentaar ingezonden, in wachtrij op de site van de ontwerper: [url]http://easgs.wordpress.com/2009/01/17/multimedia-pack-portable-for-opensuse-111/[/url]
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Opgelost .... máár ik weet niet echt een oorzaak. De MMP-ontwerper zag geen kans dezelfde fout te krijgen in zijn SUSE11.1 Ik heb nog enige malen MMP2009 weggehaald (pidgin weer o.k) en ge-her-installeerd (pidgin dood). MMP2009 weer weggehaald en een ander op Net gevonden SUSE-ding geïnstalleerd: [url]http://opensuse-community.org/Restricted_Formats[/url] [url]http://opensuse-community.org/Restricted_Formats/11.1[/url] codecs-kde.ymp Pidgin bleef nu o.k maar ik had te weinig (extra) media-mogelijkheden. MMP2009 weer eroverheen geïnstalleerd, alle bezwaren/afhankelijkheden overrulend en: BINGO, alles werkt inclusief Pidgin. Ik heb de MMP-man kort geïnformeerd, zelfde site als vorige keer [url]http://easgs.wordpress.com/2009/01/17/multimedia-pack-portable-for-opensuse-111/[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...