Ga naar inhoud

netwerkje maken (suse 11.1)


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:50e3866e90="maximilaan"]Tja, hier werkt het wel, met opensuse. [/quote:50e3866e90] Heb je dan wellicht nog iets andere gedaan om Samba werkend te krijgen, wat nog niet in dit topic is genoemd? Behalve commando smbpasswd -a gebruikersnaam, heb ik inmiddels ook gedaan: smbpasswd -e gebruikersnaam. Dit commando staat in mijn eerste link op bladzijde één van dit topic. Maar ook dan werkt Samba nog niet bij mij.
Link naar reactie
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:46d98ffa08="jolo"] Heb je dan wellicht nog iets andere gedaan om Samba werkend te krijgen, wat nog niet in dit topic is genoemd? [/quote:46d98ffa08] Nope. Maar lijkt erop dat de firewall dwars zit, wellicht helpt het als je handmatig in de firewall van opensuse de poorten van samba openzet. [quote:46d98ffa08] Behalve commando smbpasswd -a gebruikersnaam[/quote:46d98ffa08] Die heb ik in de huidige configuratie niet gedaan. Gevolg is dat ik lokaal wel met mijn gebruikersnaam/wachtwoord de shares op de computer kan openen, maar extern, dus vanaf de windows-laptop, niet. Krijg dan de foutmelding dat gebruikersnaam/wachtwoord onjuist zijn. Dat geldt echter niet voor de testmap die ik in kde heb ingesteld als deelbaar. Die map kan ik vanaf de windows-laptop zonder meer openen, zonder dat mij om logingegevens wordt gevraagd. Dus kortgezegd: als een login niet mogelijk is, dan is de server wel gewoon zichtbaar, zowel lokaal als remote. Is er geen server zichtbaar, dan moet dat met de firewall te maken hebben (of samba draait niet, maar da's makkelijk te achterhalen)
Link naar reactie
Checken of Samba draait. Dat is toch te checken in Yast > Diversen > Opstartlog. In mijn opstart log op de ene PC met openSuSE 11.1 die ik inmiddels heb opgewaardeerd naar KDE 4.2 zie ik: Starting Samba SMB deamon done. Op de andere PC met openSuSE 11.1 met KDE 4.1.3 kan ik die regel niet vinden. Wel Skipped service in runlevel 5: nfs smbfs. De eerst genoemde PC zie ik in Windows XP in Workgroup de computernaam. Als ik echter op het plusje klik, verdwijnt het. En de OK knop blijft licht-grijs. De tweede PC zie ik op dit moment niet in Windows XP. Ook in Ubuntu op mijn hoofd PC zie ik in Netwerk - Bestandsbeheer alleen de eerst genoemde PC. Ik heb even gecheckt of het inderdaad de firewall is, op de eerst genoemde PC. Als ik 'm tijdelijk uitzet, zie ik (na een reboot van XP) ineens wel in Windows XP in Workgroup de computernaam mappen verschijnen, als ik op het plusje klik. Er wordt dan wel om een wachtwoord gevraagd. Maar dan heb ik wel toegang tot de gedeelde mappen. //Edit Ik haalde even de twee PC's die beide op een KVM switch zitten door elkaar. Ik bedoelde de tweede PC. Maar voor alle zekerheid heb ik even op beide PC's de firewall uitgeschakeld. Dan zie ik in XP beide PC's in Workgroup. Daar staan dan beide computernamen. Dan zijn van beide PC's in openSuSE 11.1 de gedeelde mappen toegankelijk.
Link naar reactie
[quote:a3c4d9aa32="jolo"]Checken of Samba draait. Dat is toch te checken in Yast > Diversen > Opstartlog.[/quote:a3c4d9aa32] Nee, dat doe je vanaf de commandoregel met [b:a3c4d9aa32]ps ax | grep samba[/b:a3c4d9aa32] of door te kijken in een systeemmonitorprogramma, zoals ksysguard. [quote:a3c4d9aa32] Daar staan dan beide computernamen. Dan zijn van beide PC's in openSuSE 11.1 de gedeelde mappen toegankelijk.[/quote:a3c4d9aa32] ok, dus je ziet nu wel het smb-netwerk vanuit suse?
Link naar reactie
[quote:b7c13f848d="willem1940"] Achterhalen of samba draait .... geen idee hoe.[/quote:b7c13f848d] Tja, dat is wel basiskennis die je zou moeten hebben. Als je met kde werkt, druk op de toetsencombinatie Ctrl-Esc om de systeemmonitor te openen. Zet het filter rechtsboven op [alle processen] en zoek met [snelzoeken] naar [b:b7c13f848d]smb[/b:b7c13f848d].
Link naar reactie
Met Ctrl_Esc en smb zie ik regels: (constant in beeld) nmbd smbd smbd (Af en toe kort bijspringende regels): nog 1 extra "smbd" (en ook af en toe bijspringend, samen): chkconfig 21-smbs Computer met ander linux (pardus) doet niet meer mee want ging terziele, ziet de schijf niet meer, ook niet met GParted-live-CD. Nieuwe computer van mijn vrouw met windows Vista staat draadloos op Internet maar heeft nog geen netwerk ingesteld, moet ik nog uitvinden Andere 2 computers hebben resp W95 en W98, internet o.k maar sinds kort geen toegang meer tot netwerk, daar puzzel ik op.
Link naar reactie
[quote:ccbebae499="maximilaan"]ps ax | grep samba[/quote:ccbebae499] Inderdaad. Dat commando had ik enkele weken geleden nog gedaan om te zien of SSHD draait [code:1:ccbebae499] ps auxw | grep sshd [/code:1:ccbebae499] Maar echt vaak gebruik ik dit soort commando's niet. In ieder geval draait bij mij op beide PC's Samba. Ik heb die links die ikzelf postte op bladzijde één van deze topic nogmaals gecheckt. Mijn tweede links is hierin nog het duidelijkst http://www.swerdna.net.au/linhowtolanprimer.html#firewall [quote:ccbebae499] An additional service was introduced for Samba in version 11.1, called Netbios Server. Add Netbios Server to the list just as you did for Samba Server, for all versions commencing with 11.1. Ignore Netbios Server for 10.x and 11.0 because it doesn't exist in those versions. [/quote:ccbebae499] Welke services je moet toevoegen in je firewall is blijkbaar openSuSE versie afhankelijk. [quote:ccbebae499="maximilaan"]ok, dus je ziet nu wel het smb-netwerk vanuit suse?[/quote:ccbebae499] Ofschoon ik in Windows XP en Ubuntu de gedeelde Samba mappen kan zien, was dat vanuit openSuSE 11.1 nog niet het geval. Dan kreeg ik nog steeds dezelfde foutmelding als willem1940. Maar als ik echter stap 3 over Samba Browsing van mijn link uitvoer, dan zie ik wel het smb-netwerk vanuit suse.
Link naar reactie
Nu Samba bij mij ook werkt, post ik voor alle zekerheid nog even de uitleg over Samba van maximilaan en wat ik er aan toegevoegd heb voor openSuSE 11.1 Yast > Netwerkservices > Samba-server. Yast stelt dan voor samba en samba-client te installeren. Klik op Installeren. Dan bij Samba-installatie: Stap 1 van 2. Controleer of de werkgroepnaam hetzelfde is als in Windows. Verder. Stap 2 van 2. Samba-server type. Kies hier tussen Primaire domeincontroller en Geen domein controller. Bij tabblad Opstarten Servicestart "Tijdens opstarten" selecteren. En bij Firewall-instellingen "Poort in firewall openen" vinken. Daarna aanvinken dat de poort in de firewall open moet zijn. Bij tabblad Shares hoeft er niks te worden gewijzigd. OK. Open in Yast de module Beveiliging en gebruikers > Firewall. In Externe zone > Toegestane services, waar als het goed is Samba Server al staat. Toevoegen Netbios Server. Klik dan op Broadcast en klik op Toevoegen voor de Externe zone. Ikzelf heb hier gewoon het voorbeeld uit die [url=http://www.swerdna.net.au/linhowtolanprimer.html#firewall]hyperlink[/url] gebruikt. 192.168.1.0/24 Klik nogmaals op Toevoegen. Verder. Voltooien. Tenslotte typ in een Terminal venster [code:1:88b9295994] sudo smbpasswd -a gebruikersnaam sudo smbpasswd -e gebruikersnaam [/code:1:88b9295994] Waarin dezelfde gebruikersnaam wordt gebruikt, als die in Windows. Wellicht is dit iets voor in de Linux FAQ. Eventueel na enig modificatie. Overigens heeft de Linux FAQ sowieso een update nodig. Deze begint namelijk te verouderen.
Link naar reactie
[quote:fefaac74b8="jolo"]In openSuSE 11.1 KDE 4.x zit dat in Programma's > Systeem > Terminal waar je 5 terminals ziet. Ik denk dat je het beste de Terminal Konsole kunt gebruiken. Nadat je 'm gebruikt hebt, verschijnt deze bij de Favorieten. Dat is bij mij het geval. Ik heb 'm er in ieder geval zelf niet neergezet.[/quote:fefaac74b8]Ha, dank je; gevonden nu en in Kde3 bij mij zijn het er 3. Zo gauw mogelijk bekijk ik wat de middelste "in systeembeheermodus" mij aan mogelijkheden gaat bieden. Nog een vraagje: kan het ook zonder wachtwoord, zoals ik in windows gewend ben?
Link naar reactie
[quote:b16b21f663="willem1940"] Nog een vraagje: kan het ook zonder wachtwoord, zoals ik in windows gewend ben?[/quote:b16b21f663] Dat moet inderdaad kunnen, en gekke is dat de mappen die ik als test vanuit kde (via de eigenschappen onder de rechter muisknop) heb gedeeld geen wachtwoord vragen als ik ze vanaf de windows-laptop wil openen
Link naar reactie
[quote:0cad589146="maximilaan"]Dat moet inderdaad kunnen, en gekke is dat de mappen die ik als test vanuit kde (via de eigenschappen onder de rechter muisknop) heb gedeeld geen wachtwoord vragen als ik ze vanaf de windows-laptop wil openen [/quote:0cad589146] Mogelijk is dit afhankelijk van welke Windows versie. Onder Windows XP Professional, heb ik zo te zien alleen tot de gedeelde openSuSE 11.1 mappen, als ik ingelogd ben als Administrator. En er wordt om een wachtwoord gevraagd. Andersom kan ik wel vanuit openSuSE 11.1 zonder wachtwoord bij de gedeelde mappen van Windows XP Professional komen. Maar vanaf een andere PC met onder andere Windows Professional 2000 kan ik wel zonder wachtwoord met mijn beperkte rechten account bij de gedeelde mappen komen van openSuSE 11.1. Maar omdat Windows Professional 2000 (ingelogd met beperkte rechten account) andere regels heeft dan XP, kan openSuSE 11.1 nog niet komen bij de gedeelde mappen daarvan. Waarbij zowel de beperkte rechten account van beide Windows versie dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord hebben, als de aangemaakte Samba gebruiker in openSuSE 11.1. Dat zal wel de reden zijn dat het beperkte rechten account van Windows Professional 2000 zonder wachtwoord bij de gedeelde mappen van openSuSE 11.1 kan komen. Terwijl ik dan weer wel vanuit openSuSE 11.1 bij de gedeelde mappen kan komen van Windows 2000 Professional, ingelogd als systeembeheerder. Er zitten blijkbaar toch nog stekeligheden bij mappen delen via Samba.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Ik heb dit draadje heel vluchtig doorgekeken dus "correct me if I am wrong" :wink: Ik knutsel graag ook met verschillende systemen op een netwerk. Vooral dan met OSX en windhoos XP en Viesta. Een keertje heb ik dagenlang lopen zoeken waarom ik OSX en XP niet met elkaar kon laten praten. Na lang zoeken kwam ik er achter dat de zaak niet ging werken als ik op [b:6d9b3a6ff7]beide[/b:6d9b3a6ff7] computers [b:6d9b3a6ff7]geen[/b:6d9b3a6ff7] wachtwoord had ingesteld. Waarschijnlijk heeft dat te maken met allerlei ingebouwde beveiligingen. M.a.w. wil je met computers over een netwerk met elkaar laten communiceren? Dan altijd met wachtwoorden werken! Verder valt het me op dat jullie met ingebouwde softwarematige firewalls werken. Waarom? Ik kan het begrijpen als je de pc rechtstreeks op een wan aansluit. Maar waarom inschakelen als je router een firewall heeft? Probeer eerst eens een netwerk in te schakelen zonder die Firewall en als alles toppie werkt schakel dat ding dan eens in. Ik zal binnenkort eens kijken of ik openSuse 11.1 aan de praat krijg in een gecombineerd netwerkje. Grt, Arthur
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...