Ga naar inhoud

checksum


Aanbevolen berichten

In Krusader bevindt zich de optie "create/calculate checksum". Wanneer ik data laat checken krijg ik de melding : "Checksums were created succesfully" Nou ben ik niet zo'n kei op dit gebied, maar klopt het dat je met deze optie data kunt laten controleren op integriteit/corruptie? En dat wanneer je voornoemde melding krijgt dat dit betekent dat de gecontroleerde data integer/niet corrupt is? Kan iemand mij misschien ook in gewone mensentaal kort uitleggen wat "hash" en "md5" eigenlijk betekenen? Ik heb op verschillende sites er het nodige van trachten op te steken, maar dat gaat mij toch echt boven de pet.....Ik snap er de ballen van. Thx!
Link naar reactie
[quote:0b9a5c9519="jan13011965"][code:1:0b9a5c9519] Checksums were created succesfully[/code:1:0b9a5c9519] En dat wanneer je voornoemde melding krijgt dat dit betekent dat de gecontroleerde data integer/niet corrupt is? [/quote:0b9a5c9519] Nee, dat betekent dat je met succes een md5sum bestand hebt aangemaakt. Als je wilt weten of je download niet corrupt is, vergelijk je 'm met de md5sum die op de site staat van de download. [quote:0b9a5c9519="jan13011965"]Kan iemand mij misschien ook in gewone mensentaal kort uitleggen wat "hash" en "md5" eigenlijk betekenen? [/quote:0b9a5c9519] MD5? Of bedoel je MD5SUM? Had je al gecheckt op Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Md5sum Of check deze Nederlandstalige info over MD5SUM http://www.eislon.nl/Linux/MD5sum.html Over MD5 is er ook nog http://nl.wikipedia.org/wiki/MD5
Link naar reactie
  • 2 jaren later...
(Na ruim 2 jaar kom ik even terug op dit item ...) Het principe van de md5sum snap ik inmiddels. Ik heb Jolo's links doorgenomen, maar kan niet het antwoord vinden op de volgende vraag : Hoe kan ik (het liefst zo simpel mogelijk!) van ieder willekeurig bestand de md5sum-code achterhalen (wanneer deze nergens vermeld wordt)? Thx!
Link naar reactie
Pjotr, ik had dit ook al op je website gevonden. Thanx, heel duidelijk! Je schrijft o.a. : "Op een webstek waar u een bestand kunt binnenhalen, staat VAAK ook de correcte MD5sum van het desbetreffende bestand vermeld." Maar wat nu, wanneer de correcte MD5sum NIET op de website vermeld staat of wanneer ik b.v. zelf een bestand heb gemaakt en daar de MD5sum van wil achterhalen. Hoe doe ik dat (op eenvoudige wijze)? Of lees ik ergens compleet overheen???
Link naar reactie
[quote:1ed5ea9d81="jan13011965"] Maar wat nu, wanneer de correcte MD5sum NIET op de website vermeld staat of wanneer ik b.v. zelf een bestand heb gemaakt en daar de MD5sum van wil achterhalen. [/quote:1ed5ea9d81] Dat staat onder andere in die eerste Wikipedia hyperlink die ik postte. Namelijk [code:1:1ed5ea9d81] md5sum file > file.md5 [/code:1:1ed5ea9d81] Alleen heb je daar niets aan voor een gedownload bestand. En waarschijnlijk heb je ook niets aan de md5sum van je eigengemaakte bestanden. Of het zou moeten zijn om iets te testen.
Link naar reactie
Ik loop toch weer een beetje tegen mijn beperkte terminal-kennis aan. Ik moet regelmatig de nodige hoeveelheden formulieren inscannen bij een kennis en het is ondoenlijk om al die formulieren stuk voor stuk te gaan controleren op data-integriteit. Het gaat om belangrijke formulieren die gebackupt worden en waarvan ik niet wil, dat ze corrupt blijken te zijn, wanneer ik ze moet terugzetten op een andere pc in geval van een calamiteit. Vandaar dat ik software zoek die bestanden en mappen op data-integriteit kan controleren. Daarbij zit ik dus te denken aan md5sum-checks. Bestaat er ook een GUI onder Ubuntu voor md5sum-checks? Indien er een andere (eenvoudige) manier is om data-integriteit te checken, dan verneem ik dat graag. Voor mij is dit een nogal onontgonnen terrein.
Link naar reactie
[quote:bf3f107980="jan13011965"] Bestaat er ook een GUI onder Ubuntu voor md5sum-checks? [/quote:bf3f107980] In de Ubuntu documentation https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM wordt alleen voor Windows een grafische checksum applicatie genoemd. Echter in deze Ubuntu brainstorm [url=http://brainstorm.ubuntu.com/item/14549/]Idea #14549: Create GUI-frontend to md5sum and run it when opening *.md5 file[/url] wordt nog wel applicatie gtkhash genoemd, die je eventueel zou kunnen installeren via Synaptic. Overigens kun je alleen een checksum maken van een bestand. Dus niet van een map. Wat je dan wel kunt doen staat in die Wikipedia hyperlink over md5sum, die ik eerder gepost had.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Jolo, prima app dat 'gtkhash' (GUI!). Werkt! Ik leg hieronder even kort uit hoe een md5sum-check met deze app te doen: Installeer via Synaptic de app 'gtkhash' . Navigeer naar het gewenste bestand bij de optie “File: ” en klik op de knop 'Hash'. In het vak “MD5 : “ verschijnt nu de md5sum. (Deze heb je straks nodig om de vergelijking mee uit te voeren. Wanneer beide md5sums identiek zijn, heb je te maken met een integer bestand ; zo niet dan is het bestand corrupt.) Plaats het te controleren bestand in je gebruikersmap. Bijvoorbeeld in : home/jan/tecontrolerenbestand.odt Open een terminalvenster en typ in : md5sum tecontrolerenbestand.odt (waarbij je uiteraard de naam+extensie van het betreffende bestand opgeeft) en druk op Enter. De cijferreeks die hieruit voortkomt, moet exact overeenkomen met de MD5sum zoals je die hebt verkregen met de app 'gtkhash' zoals hierboven omschreven. Voor verdere info kun je op de onderstaande website kijken : http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Hoe-controleer-ik-de-integriteit-va
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...