Ga naar inhoud

Workshop Ubuntu


anoniem

Aanbevolen berichten

[i:efa9d6eb0d]De maarteditie van C!T bevat een workshop over Ubuntu. De inzet van het artikel is om gevorderde computergebruikers aan de slag te laten gaan met de eenvoudige en zeer krachtige linuxdistributie Ubuntu. De workshop zoals in het blad verschenen, voorziet in de eerste opzet en laat in vogelvlucht zien wat de belangrijkste features zijn van Ubuntu. Bij uw eigen installatie zult u wellicht op specifieke problemen stuiten die in eerste instantie onoplosbaar lijken. Op dit forum zullen de auteurs, en mogelijke medegebruikers, uw vragen beantwoorden en u leiden naar de juiste oplossing. Voor geselecteerde standaardproblemen is een FAQ opgesteld; leest u deze eerst door voordat u een vraag post die mogelijk in de FAQ behandeld wordt. De FAQ zal de komende week worden uitgebreid. Voor algemene vragen over Linux kunt u [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=64018&sid=04dc9f37df6359d3f21e00ceb46f565a]hier[/url] terecht.[/i:efa9d6eb0d] [b:efa9d6eb0d]1. De installatie is gelukt, maar ik krijg CompizFusion niet werkend[/b:efa9d6eb0d] [i:efa9d6eb0d]a. Schakel de visuele effecten in voor Ubuntu[/i:efa9d6eb0d] - Start [i:efa9d6eb0d]Uiterlijk[/i:efa9d6eb0d] in menu Systeem/Voorkeuren - Op tabblad [i:efa9d6eb0d]Visuele Effecten[/i:efa9d6eb0d], selecteer optie [i:efa9d6eb0d]Normaal[/i:efa9d6eb0d] [i:efa9d6eb0d]b. Installeer de tool [b:efa9d6eb0d]CompizConfig[/b:efa9d6eb0d] om alle plugins eenvoudig te configureren.[/i:efa9d6eb0d] - Start de [i:efa9d6eb0d]Synaptec Pakketbeheer[/i:efa9d6eb0d] in menu Systeem/Beheer - Klik op zoeken en vul in: [i:efa9d6eb0d]compizconfig[/i:efa9d6eb0d]. Druk op OK - Klik in het vakje links naar het te verschijnen pakket en klik vervolgens op toepassen [i:efa9d6eb0d]c. Configureer de verschillende plugins onder CompizFusion[/i:efa9d6eb0d] - Start de [i:efa9d6eb0d]Advanced Desktop Settings Manager[/i:efa9d6eb0d] in menu Systeem/Voorkeuren - Klik op een in te stellen plugin. Als voorbeeld nemen we de [i:efa9d6eb0d]Cube[/i:efa9d6eb0d] - Kies voor [i:efa9d6eb0d]Desktop Cube[/i:efa9d6eb0d]. In het nieuwe scherm, klik op [i:efa9d6eb0d]Enable[/i:efa9d6eb0d]. Ga terug naar het vorige scherm. Herhaal deze actie voor [i:efa9d6eb0d]Rotate Cube[/i:efa9d6eb0d] - U kunt nu de cubus laten roteren door CTRL+ALT en de linker of rechter pijltjes toets in te houden. Ook kunt u met de muis slepen om hetzelfde effect te bereiken. - U kunt met de CompizConfig tool ook de sneltoetsen instellen. Dit doet u via het [i:efa9d6eb0d]Keyboard Shortcuts[/i:efa9d6eb0d] tabblad. Voor andere plugins kunt u een vergelijkbare procedure volgen. De meeste plugins hebben verschillende opties die kunnen worden aangezet. [img:efa9d6eb0d]http://blog.mypapit.net/wp-content/uploads/2007/10/compizconfig.png[/img:efa9d6eb0d]
Link naar reactie
[quote:8ca24dce44="Japie III"]Klopt het dat dit nog een Beta is? En zoja word je systeem daar dan niet veel instabieler van? Verder eindelijk weer eens een fatsoenlijk linux artikel... :P[/quote:8ca24dce44] Ubuntu 7.10 is beslist geen bèta. In april komt er een nieuwe versie, 8.04, en *daarvan* is op dit moment alleen een alfa-versie beschikbaar.
Link naar reactie
[quote:e25a8d6696="pjotr123"][quote:e25a8d6696="Japie III"]Klopt het dat dit nog een Beta is? En zoja word je systeem daar dan niet veel instabieler van? Verder eindelijk weer eens een fatsoenlijk linux artikel... :P[/quote:e25a8d6696] Ubuntu 7.10 is beslist geen bèta. In april komt er een nieuwe versie, 8.04, en *daarvan* is op dit moment alleen een alfa-versie beschikbaar.[/quote:e25a8d6696] Nee ik bedoel Compiz.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
toen ik mijn net gedownloade ubuntu en xubuntu had gebrand en mijn computer opnieuw opstarte met de cd(had ook cdboot laten lopen) er in kreeg ik alleen zwart beeld. ik hoorde de cd draaien mijn processor was bezig maar kreeg geen beeld, een half uur laten draaien en niks, daarna zonder de cd opgestart weer geen beeld tot het aanmeld scherm van windows xp. ik heb xubuntu en ubuntu geprobeerd maar beide geen beeld wat doe ik hier aan (probleem is sinds ik de xubuntu cd er in stopte en opnieuw opstarte) owja thnx beforehand xD greetz frank
Link naar reactie
[quote:e794b6cbd8="geotoxiz"]toen ik mijn net gedownloade ubuntu en xubuntu had gebrand en mijn computer opnieuw opstarte met de cd(had ook cdboot laten lopen) er in kreeg ik alleen zwart beeld. ik hoorde de cd draaien mijn processor was bezig maar kreeg geen beeld, een half uur laten draaien en niks, daarna zonder de cd opgestart weer geen beeld tot het aanmeld scherm van windows xp. ik heb xubuntu en ubuntu geprobeerd maar beide geen beeld wat doe ik hier aan (probleem is sinds ik de xubuntu cd er in stopte en opnieuw opstarte) owja thnx beforehand xD greetz frank[/quote:e794b6cbd8] Heb je wel genoeg RAM-geheugen? Minimaal 256 MB. Zo ja, probeer eens een installatie met de Alternate CD van Ubuntu: ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-alternate-i386.iso Of (indien je minimaal 160 MB RAM hebt) de Xubuntu Alternate: http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/7.10/release/xubuntu-7.10-alternate-i386.iso Groet, Pjotr.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Hallo! Ik heb de distributie van Ubuntu gedownload en op CD gezet. Om te proberen heb ik het via de install functie vanaf CD gestart. Zowel op Laptop (1.4 AMD/256MB) als PC (1.8AMD/768MB) Draait het erg traag. Is dit het gevolg van werken vanaf de CD? Tevens had ik het probleem dat het "bureaublad" (hoe heet het in Ubuntu?) groter was dan mijn scherm een dus scrollde. Ik kan de scherm instellingen niet vinden. Waar een configuratie-scherm?
Link naar reactie
[quote:2f3ddce2e8="barthol"]Hallo! Ik heb de distributie van Ubuntu gedownload en op CD gezet. Om te proberen heb ik het via de install functie vanaf CD gestart. Zowel op Laptop (1.4 AMD/256MB) als PC (1.8AMD/768MB) Draait het erg traag. Is dit het gevolg van werken vanaf de CD? Tevens had ik het probleem dat het "bureaublad" (hoe heet het in Ubuntu?) groter was dan mijn scherm een dus scrollde. Ik kan de scherm instellingen niet vinden. Waar een configuratie-scherm?[/quote:2f3ddce2e8] In de LiveCD-sessie gaat alles sloom, ja, dat klopt. Omdat alles vanuit sterk gecomprimeerde staat moet plaatsvinden. Het is ook maar, dat je het kan uitproberen, hè.... :-) Scherminstellingen: Systeem - Voorkeuren - Schermresolutie. Kijk ook hier eens: http://sites.google.com/site/computertip Groet, Pjotr.
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Gisteren is de laptop van mijn vrouw (traag fujitsu siemens geval) Van Vista naar Ubuntu 9.10 [32 bits] Grandioze vooruitgang: of je van een lelijke eend in een Citroën SM overstapt :D Er was een probleem met de wireless verbinding (met een linksys router): In de wpa-2 toegangscode had ik o.a het ¤ teken staan en dat zit niet in het het installatie tekenset. Hardwarematige reset router noodzakelijk om een wachtwoordwijziging door te voeren. Dit voor wie eventueel een dergelijk probleem kan verwachten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...