Ga naar inhoud

tekenset 437 wijzigen in 850.


Aanbevolen berichten

Ik heb een Dosprogramma waarbij ik tekenset 850 moet gebruiken in plaats van 437. Dat heeft te maken met de Deense tekens. Het vreemde is dat ik die tekens wel op het scherm krijg, maar niet in het programma. Op mijn dos notebook kan ik gewoon tekenset 850 kiezen in de config.sys, maar kan dat ook onder windows? Ik heb windows 7, maar het programma werkt in xp in een virtual pc. In 437 hebben de 155 en 157 een dollar- en een yenteken. In 850 zijn dat de ø en de Ø. Hier kan ik ze wel krijgen, maar zodra ik in mijn programma zit, krijg ik de tekens van 437. Ik hoop dat dit stukje te begrijpen is. Gerda
Link naar reactie
Je kan het op twee manieren oplossen: elke keer aanpassen als je het programma draait of permanent aanpassen, dat het altijd op 850 staat. Als je het wil tijdelijk wil aanpassen, moet je het commando "CHCP 850" (+ ENTER toets) (CHange CodePage) intoetsen voordat je het dos programma start. Om het permanent te wijzigen moet je de register van de virtuele XP aanpassen. [code:1:0401938f8a]Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Nls\CodePage] "OEMCP"="850" [/code:1:0401938f8a] - Maak op je virtuele desktop een nieuw bestandje aan (rechtsklik, nieuw tekst document), en geef het de naam "codepage.reg" (Ja, je wilt het hernoemen) - Rechtsklik op dat bestandje en kies wijzigen (of edit) - Kopieer de drie regels uit het code blok hierboven, en plak dat in dat bestandje. - Sla het bestandje op, en dubbelklik erop. Op de vraag of je het zeker weet, klik ja, en daarna krijg je de bevestiging dat de toevoegen gelukt is. - Herstart nu de Virtuele XP. Als je alles goed gedaan hebt, staat nu je codepage permanent op 850. Dit kan je controleren door in een dos box "CHCP" in te tikken
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...