Ga naar inhoud

Log On to Windows probleem


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb van iemand een laptop gekregen met XP Pro. Bij het aanloggen komt er altijd een scherm met/voor een ‘bepaalde user’. Het heeft geen paswoord nodig dus door te klikken gaat het aanloggen gewoon door. Ik wil van dat extra scherm af. Dartoe ben ik in de ‘veilige mode’ als administrator aangelogged. Zeer verbazend kreeg ik daarbij hetzelfde (tussen)scherm met die eerder ‘bepaalde user’ ingevuld. Daarvoor in de plaats heb ik ‘administrator’ ingevuld en kwam verder. Toen op de gebruikelijke wijze die ‘bepaalde user’ verwijderd (via ‘configuratiescherm’ en ‘user accounts’). Netjes afgelogd maar bij opstarten kwam weer datzelfde scherm met die user te voorschijn en nu erger want ik kan niet verder omdat het niet meer geaccepteerd wordt. Hoe kom ik hier uit? Als ik (als administrator) via ‘My computer’ en ‘manage’ kijk in de map ‘Users’ onder ‘Local Users and Groups’ staat die user er ook niet meer in. Ra, ra. Ik meende toch dat ik e,.e.a. netjes op organieke wijze heb gedaan. Ik heb namelijk ook een hekel om zelf het register te gaan hacken of met Tweak UI aan de gang te gaan. Daarenboven heb ik die user graag definitief verwijderd. Graag enige hulp/hint/tip.
Link naar reactie
Hier spelen twee verschillende dingen: [1] De inlognaam is verkeerd. Dat is gemakkelijk opgelost: ga naar het configuratiescherm en maak een nieuwe gebruiker aan met administrator rechten. Log in als die gebruiker, en ga opnieuw naar het configuratiescherm en verwijder de oude gebruiker. [2] Je wilt het welkomscherm met de inlognaam niet meer zien: download 'tweakui xp' van de site van Microsoft (http://windows.microsoft.com/en-US/windows/downloads/windows-xp), installeer het en voer het programma uit. Er zit een tabblad in waar je kunt aangeven dat het welkomscherm mag worden overgeslagen. Let op: dit werkt alleen als de gebruiker ook een wachtwoord heeft! (Waarom een hekel aan tweakui? Het werkt prima...)
Link naar reactie
[quote:5f90325aec="bavel"]Hier spelen twee verschillende dingen: [1] De inlognaam is verkeerd. Dat is gemakkelijk opgelost: ga naar het configuratiescherm en maak een nieuwe gebruiker aan met administrator rechten. Log in als die gebruiker, en ga opnieuw naar het configuratiescherm en verwijder de oude gebruiker.[/quote:5f90325aec]Begrijp ik niet: De inlognaam kan toch niet verkeerd zijn? Die komt automatisch in het betreffende veld te staan. Voor uw oplossing hoef ik toch ook geen 'dummy' andere user aan te maken om de oude te deleten? Als administrator kan ik dat toch doen en zoals gezegd, dat heb ik ook gedaan. [quote:5f90325aec] [2] Je wilt het welkomscherm met de inlognaam niet meer zien: download 'tweakui xp' van de site van Microsoft (http://windows.microsoft.com/en-US/windows/downloads/windows-xp), installeer het en voer het programma uit. Er zit een tabblad in waar je kunt aangeven dat het welkomscherm mag worden overgeslagen. Let op: dit werkt alleen als de gebruiker ook een wachtwoord heeft! (Waarom een hekel aan tweakui? Het werkt prima...)[/quote:5f90325aec]Zoals gezegd, die oude gebruiker had geen paswoord. Moet ik het dan toch proberen? Mijn grootste probleem is dat ik niet begrijp dat mijn 'oude gebruiker' niet overal verdwenen is nadat ik hem als administrator heb verwijderd. Hij komt ook nergens meer voor ALLEEN dat vermaledijde aanlogscherm en waar ik dus niet meer verder door kom.
Link naar reactie
[quote:7b5209bc54="Marc H"]Dat schermpje bewaart het laatste wat ingevoerd is. Meer niet.[/quote:7b5209bc54]IK heb nooit iets ingevoerd. Dat komt altijd vanzelf te voorschijn. Nog van de vorige gebruiker van de laptop? [quote:7b5209bc54]Ik vraag mij trouwens af waarom je de gebruiker verwijderd hebt? Wat was het idee erachter[/quote:7b5209bc54]Omdat ik de enige gebruiker van die laptop zal zijn en niet door een extra scherm hoef te gaan bij inloggen, maar meteen in Windows wil geraken. Dat is dan toch nergens voor nodig? Heb ik ook op andere computers niet
Link naar reactie
Ik heb het vermoeden dat de laptop vroeger in een bedrijf gebruikt is, met een domein. Vandaar dat je dat schermpje altijd krijgt. De gebruiker verwijderen heeft geen invloed op dat schermpje. Dat schermpje bewaart alleen wat is ingevuld. Dat jij het niet ingevuld hebt is een andere zaak, iemand heeft ooit die gebruikersnaam ingetikt. Dat jij daarna de gebruiker verwijderd hebt, heeft daar geen invloed op. Hoe herstellen we dit? Zoals al gezegd: 1. Maak een nieuwe gebruiker aan. met administrator rechten en MET wachtwoord. 2. Of je installeert powertoys, zie link hieronder+ beschrijving. of je gaat naar start, uitvoeren, en typ daarin "control userpasswords2", en klik op OK. Jr haalt het vinkje weg bij "gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken. klik op ok In het venstertje wat verschijnt vul je de gebruikersnaam en het wachtwoord in wat je net aangemaakt hebt. klik op OK om het venster te sluiten. Als je alles goed gedaan hebt, start je computer nu door naar de desktop.
Link naar reactie
[quote:f07144edc5="bavel"][2] Je wilt het welkomscherm met de inlognaam niet meer zien: download 'tweakui xp' van de site van Microsoft (http://windows.microsoft.com/en-US/windows/downloads/windows-xp), installeer het en voer het programma uit. Er zit een tabblad in waar je kunt aangeven dat het welkomscherm mag worden overgeslagen.[/quote:f07144edc5]Ik heb het toch maar eens geïnstalleerd en uitgevoerd. Ik vind niet helemaal wat je hier aangeeft, maar ik heb 'autologon' ingesteld voor administrator en nu ben ik van dat vervelende eerdere scherm af. Er floepen bij logon nog wel twee schermpjes voorbij, maar omdat ik 'auto logon' heb ingesteld houdt dat mij niet meer op. Ik vind dit echter wel een 'artificiële bypass' en begrijp niet waarom de reguliere 'administrator'-mogelijkheid niet werkt(e).
Link naar reactie
Doe dit niet voor administrator! Maak een gebruiker aan, en stel die gebruiker in. Als er namelijk wat fout gaat met je profiel, en je kan niet meer inloggen, heb je niets meer, en kan je windows opnieuw installeren. Doe je dit met een andere gebruiker, en er gaat iets fout, kan je nog steeds inloggen als administrator, en zo de boel rechtzetten.
Link naar reactie
[quote:49942a4e4a="Marc H"]Doe dit niet voor administrator! Maak een gebruiker aan, en stel die gebruiker in.[/quote:49942a4e4a]Ik was net met je andere tip bezig, maar liep daar al spoedig vast want... ik was dus 'administrator' maar kan geen nieuwe user toevoegen. Als ik een naam invoer is er ook een veld voor 'domein'. Als ik daar niets invul en op het volgende scherm ga voor 'other': administrator rechten, komt het terug met de fout: DOMEIN/new user kan niet worden toegevoegd omdat DOMEIN/new user niet bestaat. N.B. bij domein staat hier automatisch ingevuld het domeinnaam van de vorige gebruiker. Hoe kom ik daar nu omheen?
Link naar reactie
[quote:fcb8d8357e="Marc H"]Ik gebruik een US xp, dus vertalingen niet letterlijk nemen ;)[/quote:fcb8d8357e]Ik heb ook de US versie[quote:fcb8d8357e]Bij lid van: "werkgroep" kiezen, in plaats van "domein". werkgroep ongewijzigd laten, tenzij je al een werkgroep hebt, die anders heet. Klik op OK. en reboot.[/quote:fcb8d8357e]En dan?? Ik vink werkgroep aan (waar dus niets staat) in plaats van domein waar dus wel wat staat maar daarmee gebeurt er niets. Moet ik daar wat invullen?? En WAT dan?? De computernaam is: "Computernaam" met een Full Computer name als: "Computernaam.domeinnaam". Met dus Member of: "domeinnaam" als hiervoor. Wat moet ik waar invullen?
Link naar reactie
[quote:a5fbe1622b="Marc H"] Hoe herstellen we dit? Zoals al gezegd: 1. Maak een nieuwe gebruiker aan. met administrator rechten en MET wachtwoord. 2. Of je installeert powertoys, zie link hieronder+ beschrijving. of je gaat naar start, uitvoeren, en typ daarin "control userpasswords2", en klik op OK. Jr haalt het vinkje weg bij "gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken. klik op ok In het venstertje wat verschijnt vul je de gebruikersnaam en het wachtwoord in wat je net aangemaakt hebt. klik op OK om het venster te sluiten. Als je alles goed gedaan hebt, start je computer nu door naar de desktop.[/quote:a5fbe1622b]Ik heb inmiddels e.e.a. tot een goed einde kunnen brengen (geloof ik): Ik heb een nieuwe user 'temp' aangemaakt in WORKGROUP, het vinkje van paswoord gebruiken weggehaald en opnieuw opgestart. Wat ik nu zie is: 1. Inderdaad wordt er niet om een paswoord gevraagd (net zo min als bij mij als 'administrator') en word ik aangelogd als gebruiker 'temp'. 2. Die twee (tussen)schermpjes komen nog steeds langs en bij het tweede kost dat een hele tijd want er worden allerlei personalized settings aangemaakt. 3. Ik zie dus onder Users ook een map met vele ondermappen voor 'temp'; Daar zit ik niet op te wachten; kan dat weer weg of ben ik dan weer bij het begin? N.B. Ik zie ook 4. dat de 'oude user' die ik eerder als administrator had verwijderd nog steeds voorkomt ook met een rits mappen onder USER, 5. Ik zie daar zelfs nog andere 'users' waarvan ik niet eerder het bestaan kende en ook nooit had gezien bij 'user accounts'. Kortom, hoe krijg ik e.e.a. scho(o)n(er)?
Link naar reactie
[quote:f6d748b235="jawtje"]Ik heb inmiddels e.e.a. tot een goed einde kunnen brengen (geloof ik): Ik heb een nieuwe user 'temp' aangemaakt in WORKGROUP, het vinkje van paswoord gebruiken weggehaald en opnieuw opgestart. Wat ik nu zie is: 1. Inderdaad wordt er niet om een paswoord gevraagd (net zo min als bij mij als 'administrator') en word ik aangelogd als gebruiker 'temp'. 2. Die twee (tussen)schermpjes komen nog steeds langs en bij het tweede kost dat een hele tijd want er worden allerlei personalized settings aangemaakt. [/quote:f6d748b235] Herstart nog eens een keer ;) De eerste keer duuurt het wat langer, omdat hij diverse instellingen, bestanden en folders moet maken. [quote:f6d748b235] 3. Ik zie dus onder Users ook een map met vele ondermappen voor 'temp'; Daar zit ik niet op te wachten; kan dat weer weg of ben ik dan weer bij het begin? [/quote:f6d748b235]Daar moet je maar aan wennen, zo werkt windows nu eenmaal[quote:f6d748b235] N.B. Ik zie ook 4. dat de 'oude user' die ik eerder als administrator had verwijderd nog steeds voorkomt ook met een rits mappen onder USER, [/quote:f6d748b235]Dat klopt, als je de user verwijderd, blijven de bestanden bestaan, die moet je met de hand verwijderen [quote:f6d748b235] 5. Ik zie daar zelfs nog andere 'users' waarvan ik niet eerder het bestaan kende en ook nooit had gezien bij 'user accounts'. Kortom, hoe krijg ik e.e.a. scho(o)n(er)?[/quote:f6d748b235] Alle folders, onder users, behalve "administrator", "All users" en de door jezelf gemaakte "temp", mogen verwijderd worden. Er is trouwens een goede kans dat je een foutmelding krijgt, en dat je ze niet mag verwijderen. Dit komt, omdat die users waarschijnlijk zijn aangemaakt, terwijl de computer onderdeel van een domein was. De rechten van het domein zijn "hoger" als jouw lokale administrator rechten, ondanks dat jouw computer niet meer onderdeel is van een domein.
Link naar reactie
[quote:868d6f4b78="Marc H"]Herstart nog eens een keer ;)[/quote:868d6f4b78]Natuurlijk nu sneller. Het blijft me echter wel verbazen dat er die twee (tussen)schermen bij het opstarten/aanloggen voorbij schieten: Dat zie ik bij geen enkel ander systeem gebeuren.[quote:868d6f4b78] De eerste keer duurt het wat langer, omdat hij diverse instellingen, bestanden en folders moet maken.[/quote:868d6f4b78]Dat begreep ik al, meldde het alleen om mijn frustratie uit te drukken dat deze bestanden überhaupt werden aangemaakt, maar zoals je al zei : "Dat is des Windows". [quote:868d6f4b78]Alle folders, onder users, behalve "administrator", "All users" en de door jezelf gemaakte "temp", mogen verwijderd worden. Er is trouwens een goede kans dat je een foutmelding krijgt, en dat je ze niet mag verwijderen. Dit komt, omdat die users waarschijnlijk zijn aangemaakt, terwijl de computer onderdeel van een domein was. De rechten van het domein zijn "hoger" als jouw lokale administrator rechten, ondanks dat jouw computer niet meer onderdeel is van een domein.[/quote:868d6f4b78]Dat viel gelukkig mee, alles liet zich zonder problemen verwijderen.
Link naar reactie
[quote="Marc H"][quote:90f2bdceac="jawtje"]Ik heb inmiddels e.e.a. tot een goed einde kunnen brengen (geloof ik)[/quote:90f2bdceac]Ik loop nog eens door deze thread en hoewel mijn oorspronkelijke ‘probleem’ in beginsel opgelost is en ik hierbij weer wat geleerd heb, blijf ik toch met nog wat vragen zitten. a. De tijdelijke gebruiker (‘temp’) die ik op advies heb opgevoerd met wachtwoord (en administrator bevoegdheden) wilde ik toch liever maar weer kwijt. Zeker het wachtwoord, want ik merkte dat 1. Ik automatisch werd aangelogged als gebruiker ‘temp’ (een minder gelukkige naam natuurlijk, zie ook verder) en 2. als de computer uit de slaapstand gewekt moest worden ik het wachtwoord moest opgeven.Als ik ooit de computer weer wegdoe, moet ik ook dat paswoord meeleveren anders raakt de nieuwe eigenaar ooit een keer in moeilijkheden. b. Daarom in veilige mode aangelogged als ‘administrator’ om veranderingen aan te brengen aan mijn ‘temp’-gebruiker; eigenlijk het liefst deleten, maar die keuze kreeg ik niet. Het blijkt nu dat ik ik slechts twee accounts heb: ‘temp’ (met administrator bevoegdheden) en ‘guest’. Er is dus geen [b:90f2bdceac]echte[/b:90f2bdceac] ‘administrator’ account meer?? Kan ik niet meerdere accounts met administrator bevoegdheden hebben?? Waar is mijn ‘eerste’ administrator account gebleven? c. Zoals gezegd kon ik ‘temp’ niet deleten en heb er alleen maar het wachtwoord van afgehaald. En de naam gewijzigd naar ‘Gebruiker’. d. Nu verwachtte ik dat ik onder “Documents and Settings” ook de user ‘Gebruiker’ zou aantreffen en dat ik ‘temp’ met onderliggende mappen zou kunnen verwijderen. Niet dus: ‘Gebruiker’ komt er (nog) niet in voor hoewel ik als Gebruiker ben aangelogged (alleen ‘Administrator’, ‘All Users’ en nog ‘temp’). ‘Temp’ laat zich niet verwijderern ook omdat ik dan de boodschap krijg dat ‘temp’ een ‘Windows system folder’ is en dus vereist blijft. Stom van me natuurlijk om zo’n naam te kiezen. Als er nog iets zinnigs te zeggen valt; ik blijf nieuwsgierig. Bedankt.
Link naar reactie
Je maakt er wel een puinhoop van he? :) Als je de computer weg doet, is het simpeler, en beter, om even een nieuwe gebruiker te maken, zonder wachtwoord, maar met admin rechten. Daarna verwijder je je eigen account, en de folder in c:\documents and settings. Dat vragen om een wachtwoord na een slaapstand is met EEN vinkje zetten op de juiste plaats uit te schakelen. Klusje dat je binnen een minuut kan doen. De puinhoop die jij nu gemaakt hebt is niet gemakkelijk recht te zetten. Als je in veilige mode als administrator aanlogt, Bestaat administrator wel. Anders kom je er niet in ;) Start de computer in normaal op. Als je nog bestanden hebt staan in de Temp user folder, kopieer die dan naar een andere plaats, want deze folder wordt verwijderd. Klik op start/log off. Log in als administrator. Ga naar control panel, kies user accounts. Verwijder de Temp user(of hoe die ook heet ;) ) Maak een nieuwe gebruiker aan, geef hem je eigen naam, en geef hem administrator rechten, en zet er een wachtwoord op. Ga naar de documents and settings folder op je c:\ schijf. Verwijder daar de Temp folder. log uit als administrator, en login als de nieuwe gebruiker. Start tweakUI op, en ga naar de autologon tab, vul daar de gegevens in van de nieuwe gebruiker. klik op ok, en sluit het venster. Doe het volgende om het vragen van het password na de slaapstand uit te zetten: 1. Click "Start", choosing "Control Panel". 2. Select the "Power Options" control panel. 3. When the "Power Options Properties" multi-tabbed dialog box appears, click the "Advanced" tab. 4. Uncheck "Prompt for password when computer resumes from standby". 5. Click "OK" to close the dialog box. (zie je hoe simpel dat was ;) ) Nog een tip, vraag de volgende keer eerst hier hoe je iets het handigste oplost, scheelt ons (en jou) een hoop werk. ;)
Link naar reactie
[quote:0c34a59978="Marc H"]Je maakt er wel een puinhoop van he? :)[/quote:0c34a59978]Ik zal later vanavond eens dit gehele advies doornemen en uitvoeren. Ik heb het idee dat ik juist dit gisteren allemaal al heb gedaan, maar ik ga er mee aan de slag. Ik hou - op dit moment - mijn reserve over de mogelijkheid binnen Windows een 'temp'-bestand te kunnen verwijderen want 'ergens' is dat ook een systeembestand. Maar ik zal er minutieus doorheen gaan en rapporteer hier terug. Bedankt.
Link naar reactie
[quote:cbce917165="Marc H"] Log in als administrator. Ga naar control panel, kies user accounts. Verwijder de Temp user(of hoe die ook heet ;) )[/quote:cbce917165] OK, eerste probleempje: Ben als adminstrator aangelogged, ging naar User Accounts, daar zie ik ze allemaal (Admin, Guest en mijn eerder aangemaakte), naar eerder aangemaakte en krijg daar vier (Change the name, Create a password, Change the picture en Change the account type) dus.... helaas niet de verwachte optie 'Delete the account'. Merkwaardig toch?? En nu?
Link naar reactie
[quote:f30b49e0cb="jawtje"][quote:f30b49e0cb="Marc H"] Log in als administrator. Ga naar control panel, kies user accounts. Verwijder de Temp user(of hoe die ook heet ;) )[/quote:f30b49e0cb] OK, eerste probleempje: Ben als adminstrator aangelogged, ging naar User Accounts, daar zie ik ze allemaal (Admin, Guest en mijn eerder aangemaakte), naar eerder aangemaakte en krijg daar vier (Change the name, Create a password, Change the picture en Change the account type) dus.... helaas niet de verwachte optie 'Delete the account'. Merkwaardig toch?? En nu?[/quote:f30b49e0cb]INMIDDELS dit probleempje opgelost. Ik heb in dezelfde sessie een nieuw account aangemaakt met admin rechten en toen ik weer keek bij alle accounts kon ik mijn 'eerdere account' WEL verwijderen. Het zij zo! Ik ga nu verder met de rest
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...