Ga naar inhoud

Steeds opnieuw inloggen op shares


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb dit weekend mijn nieuwe NAS (Synology 212+) geïnstalleerd. Het 'drive-mappen' ging op alle pc's in huis goed, op één na. Een laptop waarop Windows XP draait blijft steeds om een wachtwoord vragen als ik één van de shares aanklik, terwijl dit op een andere pc waar ook Windows XP op draait probleemloos gaat. Als ik met de Synology Assistant de shares aanmaak, krijg ik bij de betreffende laptop ook niet de gelegenheid om aan te geven dat het wachtwoord onthouden moet worden, terwijl ik dat op de andere Windows XP PC wèl krijg. Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Alvast bedankt voor je reactie.
Link naar reactie
Ik zet inderdaad steeds een vinkje bij reconnect. Vervolgens ga ik verder met het aanmaken van de share, en moet dan de inloggegevens voor de NAS opgeven. En daar zit het verschil met de 2 XP pc's; bij de ene pc krijg ik dan de mogelijkheid om een vinkje te zetten bij `Wachtwoord onthouden` (o.i.d.) maar bij de andere pc (de laptop) krijg ik die mogelijkheid niet geboden. Het lijkt er (voor zover ik het kan doorzien) dus op dat het een registersetting van Windows is; de ene XP-pc geeft wel de mogelijkheid om het wachtwoord op te slaan, de andere XP-pc niet.
Link naar reactie
[quote:70155abbcf="joep d."]Ik zet inderdaad steeds een vinkje bij reconnect. Vervolgens ga ik verder met het aanmaken van de share, en moet dan de inloggegevens voor de NAS opgeven. En daar zit het verschil met de 2 XP pc's; bij de ene pc krijg ik dan de mogelijkheid om een vinkje te zetten bij `Wachtwoord onthouden` (o.i.d.) maar bij de andere pc (de laptop) krijg ik die mogelijkheid niet geboden. Het lijkt er (voor zover ik het kan doorzien) dus op dat het een registersetting van Windows is; de ene XP-pc geeft wel de mogelijkheid om het wachtwoord op te slaan, de andere XP-pc niet.[/quote:70155abbcf] Je kan het met 'net use' wel onthouden: Open cmd... net use /persistent:yes /savecred Meer opties voor 'net use': net use /help Hawkens
Link naar reactie
[quote:83cebc2f98="joep d."]Dank voor je snelle reactie! Kun je misschien iets uitgebreider toelichten? Als ik achter de command prompt "net use /persistant:yes /savecred" type, krijg ik de melding "Optie /persistant:yes is onbekend". Ben nl. niet zo thuis in deze materie ...[/quote:83cebc2f98] Je moet eerst cmd openen: Dan tik je in: net use /persistent:yes [enter] Dan tik je in: /savecred [enter] Dan zou het moeten werken... Je kan nog meer opties bekijken met de command: net use /help Ik hoor het wel. Hawkens
Link naar reactie
Daar was ik weer: Nadat ik "net use /persistant:yes" heb getypt, geeft de dos-box als reactie: "Optie /persistant:yes is onbekend". Met daarna nog enkele voorbeelden van de juiste syntaxis van deze opdracht. Die voorbeelden zijn voor mij echter niet begrijpelijk. Op het gevaar af vervelend te worden: kun je me wellicht nog wat uitgebreider aangeven wat ik hier voor gegevens moet intypen? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Ik wilde het net zeggen, dat ik het getst heb: Als ik hem uitvoer werkt het wel: Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600] (C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp. C:\Documents and Settings\Administrator>net use /persistent:yes The command completed successfully. C:\Documents and Settings\Administrator> Moest zijn net use /persistent:yes Hawkens
Link naar reactie
[quote:dc67ab99fb="joep d."]Het eerste deel van de opdracht gaat nu goed; ik krijg dan terug gemeld: "De opdracht is voltooid". Maar als ik vervolgens "net use /savecred" intyp, krijg ik weer opnieuw een uitleg over de syntaxiss; m.a.w: daar zit blijkbaar toch nog een typefout in. Zien jullie waar er nog iets mis zou kunnen gaan?[/quote:dc67ab99fb]Je moet het volgende commando intypen in cmd: net use * \\(server naam)\(sharenaam) /savecred Voorbeeld: net use * \\NAS1\share /savecred [enter] Nu word er om een user gevraagd, dit is de user van je NAS [enter] Nu word er om een wachtwoord gevraagd, dit is het wachtwoord van de user van je NAS [enter] Nu moet het wachtwoord zijn onthouden voor de netwerk schijf en je NAS account. Hawkens
Link naar reactie
Dit is wat ik te zien krijg als ik de help optie gebruik van net use: /SAVECRED Specifies that the username and password are to be saved. This switch is ignored unless the command prompts for username and password. This option is not available on Windows XP Home Edition and will be ignored. Ik weet niet of de /savecred echt nodig is..? Heb jij het nog wel getest tussendoor, werkt het nog steeds niet? Hawkens
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...