Ga naar inhoud

C-schijf formateren


anoniem

Aanbevolen berichten

Zelf heb ik een gelijkaardig systeem (alleen op mijn twee schijven telkens 6 paritities- maar dit terzijde) Vergeet niet dat XP van 7 jaar geleden wel een stuk kleiner is dan de actuele XP (met erbij dus SP2 en SP3 en de volgende reeks updates). Dit alles inladen kost uiteraard meer tijd dan 7 jaar geleden. Ook bij mij, maar dit kan natuurlijk niet anders. Of een format aanzienlijke tijdswinst gaat opleveren?? Misschien spreken we maar van 10 of 20 seconden, 'k weet het niet. Mogelijk kunnen anderen hier soelaas brengen? (waar ook wel wat van afhangt is wat je nu - tegenover vroeger - ook allemaal gaat laten mee-opstarten met je systeem )
Link naar reactie
Het verschijnsel van alsmaar trager worden is heel bekend. Heel vaak is de oorzaak het geleidelijk toenemen van het aantal programma's dat automatisch wordt geladen bij het opstarten. Ik vermoed dat je zelf ook al op dat spoor zit, gezien je idee van formateren en opnieuw installeren. Geen slecht idee, ware het niet dat het een boel niet nader te noemen werk met zich meebrengt. Maar er zijn alternatieven. Wat bij ons dan heel veel ([i:5820976ece]en dat is echt aanzienlijk![/i:5820976ece]) helpt is het regelmatig laten lopen van msconfig, tabblad opstarten. Daarin staat een lijst met aangevinkte programma's die automatisch mee opgestart worden waar dat helemaal niet nodig is en alleen maar vertragend werken. Onze ondervinding is dat deze lijst geleidelijk aangroeit. Via het register kun je de programma's die je in dat opstarten kunt missen definitief uit de lijst verwijderen. Maar voorlopig veiliger is het om ze gewoon in die lijst van msconfig te "ontvinken".
Link naar reactie
[quote:c00fa6bc7e="tuurke"]7 jaar oude XP computer. 2 harde schijven, elke verdeeld in 4 partities en 120 gb Intel pentium IV processor Geen problemen. Wekelijks onderhoud. Lijkt wel trager te gaan bij het opstarten. Vraag: zou het opnieuw formateren van de C schijf de snelheid verhogen ?[/quote:c00fa6bc7e] Mijn ervaring is dat een nieuwe installatie van Windows de PC sneller maakt, Windows vreet zich vol en daar helpt geen opschoon programma aan. Bij elke Windows versie is dit het geval. Ik installeer elke 2 jaar als opnieuw. Het is wel veel werk je moet de programma's ook weer opnieuw installeren, zorg er wel voor dat je een Backup hebt van al je data, en vergeet niet je email met je adressen. Via CCleaner kun je ook je opstart progjes, herstel punten enz. beheren. Veel succes.
Link naar reactie
Mijn ervaring met XP is dat het ca 1,5 jaar goed kan draaien, daarna loopt de zaak in elkaar. Ik doe elk jaar a 1,5 jaar nieuw systeem zetten met XP. Ik doe dat doormiddel van een clone, gemaakt met acronis. Ik heb een kale XP clone schijf, dan hoef ik daarna alleen mijn backups terug te zetten en wat programma's te installeren. Scheelt een boel tijd en ellende. Regcleaners en andere programma's die zeggen de boel op te schonen neem ik als wasse neus. Kortom, bij mij heeft dat nooit enig effect gehad.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...