Ga naar inhoud

Windows 7 Traag met NAS Schijven


anoniem

Aanbevolen berichten

Bij een stichting waar ik wat ICT zaken voor regel heb ik een probleem met Windows 7 Laptops en aangekoppelde netwerkschijven op een NAS (een Conceptronic CH3SNAS Grab’n’GO Media Store NAS met 2 x 1 TB schijven in een RAID 1 configuratie). Als er verbinding wordt gemaakt met locaties op de NAS (direct of door er een drive letter aan toe te wijzen) middels geconfigureerde gebruikersnamen / passwords dan is dat in eerste instantie ok. Echter als de locatie daarna een of meerdere minuten niet wordt geraadpleegd dan is er niet direct toegang mogelijk.Meestal gaat dan de groene balk in de verkenner lopen en dit kan 20 tot 40 seconden duren. Soms is de verbinding zelfs helemaal weggevallen (rood kruis door drive in verkenner). Behalve het feit dat dit bijzonder irritant is, betekent het ook dat sommige applicaties niet werken, want als deze bij het opstarten tegen zo’n vertraging aanlopen volgt er een timeout en werkt het gewoon niet. In eerste instantie had ik dit probleem met een Windows 7 PC (een andere Windows 7 Laptop heeft er weinig last van en een Windows XP PC helemaal niet) en dacht ik dat het aan de NAS lag. Daarna is er een nieuwe Windows 7 Laptop aangeschaft en die heeft er zelfs extreem veel last van. Ik heb deze Laptop bij mij thuis ingericht en aan mijn NAS gekoppeld (een DS110j van Synology) en daar heb ik hetzelfde probleem. Het vreemde is dat ik er zelf op mijn Windows 7 Laptop geen last van heb. Mijn Laptop draait met Windows 7 Home Premium en de Laptops van de stichting met Windows 7 Home Premium en Windows 7 Professional. Ik heb al van alles geprobeerd en op Internet gezocht naar zinnige (en soms onzinnige) tips, maar nog geen oplossing gevonden. Voor de stichting heb ik het probleem voorlopig opgelost door NetDrive te installeren en de netwerkdrives aan te koppelen via FTP. Dus daarom deze vraag om hulp. Wie heeft dit probleem ook en belangrijker nog, wie heeft er een oplossing? Martin
Link naar reactie
@ martin, Hopelijk hebt je wat aan hoe ik thuis simpel hebt ingesteld <Win7 laptop + Win XP Pro pc en WD NAS>: IP-adres toekenen aan de NAS NAS opnemen in de router. Zelf gebruik ik Comodo firewall, en daar de NAS toegevoegd. <bij> Firewall / Netwerkbeveiligingsregels / <tabblad> Netwerkzones; net als mijn pc en laptop. groet, mericya
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...