Ga naar inhoud

OEM dvd maken van Windows 7 Home Premium 64bit?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe Asus laptop gekocht en daar staat Windows 7 Home Premium 64 bit op geïnstalleerd. Er zat echter geen dvd waar Windows 7 op staat; alleen een verborgen partitie met recovery software. Ik heb ondertussen al de recovery dvd`s gemaakt (5 stuks in totaal), maar ik zou graag ook een dvd willen hebben met de OEM versie van Windows 7 Home Premium 64 bit, omdat ik nog wel eens experimenteer en dan uiteindelijk een complete schone installatie van Windows 7 wil doen. Ik heb uiteindelijk wel betaald voor de licentie van Windows 7 en ik wil daar dan wel een dvd bij hebben. Hoe kan ik dat het beste voor elkaar krijgen?
Link naar reactie
Correctie Je hebt GEEN OEM. Wat jij hebt is een licentie voor de op jouw machine geinstalleerde, door ASUS aangepaste versie van MS Home Pr versie. Als je - heel verstandig- al die 5 recovery CD's hebt moet je in staat zijn t bestaande OS weer werkend te krijgen. L*llig, maar zo is t. BTW hoezo 5 dvd's? Acer en ander merken , neem aan ASUS ook, hebben toch een optie om die recovery DVD te maken, maar worden dat er 5??? Bij mijn Acertje waren t 2 CD's, en niet alleen om de hidden partitie aan te spreken
Link naar reactie
Het beste is, denk ik, de door Asus voor-geïnstalleerde laptop te ontdoen van bloatware. Daarover is onlangs een artikel verschenen op de site van computer totaal [url=http://computertotaal.nl/software/23332-workshop-bloatware-verwijderen.html]Workshop: bloatware verwijderen.[/url] Als dat is gelukt, dan kun je een [url=http://computertotaal.nl/software/22817-altijd-een-back-up/4.html]image[/url] daarvan maken. Deze zou je kunnen zetten op een externe harddisk, en zou je kunnen branden op (een) DVD-R(W)('s).
Link naar reactie
[quote:db1717e240="Anjo"]Correctie Je hebt GEEN OEM. Wat jij hebt is een licentie voor de op jouw machine geinstalleerde, door ASUS aangepaste versie van MS Home Pr versie.[/quote:db1717e240] Correctie: Dit is juist wel een OEM licentie... Deze mogen namelijk alleen maar verkocht worden, samen met een een nieuwe PC en zijn dan ook gebonden aan die ene PC.
Link naar reactie
I stand corrected. Net Wiki nageplozen. Ik meende dat een OEM schijf een volledige versie van Windows ( of ander SWpakket ) was die je eenmalig op één apparaat mag zetten. Als je oude PC weggaat mag je dan je OEM daarop zetten. Meende dus dat een versie voorzien van allerlei bloatware technisch gesproken een retailler versie was, aangepast door , in dit geval, ASUS
Link naar reactie
[quote:09c5c06f5e="gerben"]Je kunt van de huidige installatie een image maken. Terugzetten gaat dan veel sneller en makkelijker dan opnieuw installeren. Kun je doen met bijvoorbeeld paragon backup & recovery, freeware voor prive gebruik. Je kunt van een reeds geïnstalleerde windows GEEN gewone windows installatie dvd maken.[/quote:09c5c06f5e] Als ik een image van de huidige installatie maak, moet ik dan niet eerst een versie van Windows installeren voordat ik de image kan installeren? Krijg je dan geen problemen als je bv eerst Windows XP installeer om vervolgens de image van Windows 7 te installeren?
Link naar reactie
[quote:bcd1fd5021="gerben"]Een image overschrijft een bestaande partitie. Je kunt zelfs een image op een nieuwe lege harddisk zetten, rebooten, en je pc draait weer als op het moment dat je het image maakte.[/quote:bcd1fd5021] Ik kan dus een image van Windows 7 maken op een dvd en van die dvd de PC laten booten? Zo`n image is toch veel groter dan de 4GB die op een dvd past?
Link naar reactie
Nee, want een image wordt zwaar gecomprimeerd, en is bedoeld als backup. Je kan wel een image maken met een boot functie. Echter is het handiger om een image op een andere HD te zetten. Ik gebruik zelf acronis, daarmee maak ik een clone van mijn HD op een andere HD. Altijd een werkend systeem bij de hand zonder poeha.
Link naar reactie
Ik zet images inderdaad ook op een externe harddisk. Werkt sneller en is betrouwbaarder. Maar de meeste van dit soort programma's hebben ook geen problemen met dvd's. Je kunt het image splitten in willekeurige groottes, dus ook passend op een dvd. Images worden inderdaad gecomprimeerd, en overbodige bestanden zoals de page- en hibernate files worden standaard overgeslagen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...