Ga naar inhoud

PC valt te snel in slaap


anoniem

Aanbevolen berichten

Op mijn Windows 7 machine draait 's avonds automatisch een backup-taak. Die wordt door de taakplanner gestart. Als de PC in de slaapstand staat, wordt deze keurig wakker gemaakt. Echter na ca 7 minuten valt hij weer in slaap, meestal vóór einde van de backup. Die backup-taak gaat later verder als de PC weer eens wakker is. Ik heb me al rot gezocht op het web, en alle trucjes zoals, via register, verhogen van tijdsintervallen in de powersettings: geen effect (behalve dan dat i.p.v. de oorspronkelijke twee minuten wakker zijn, het er nu ca 7 zijn geworden (maar dat verandert niet als ik het interval op bijv. 30 minuten zet)). Iemand een idee?
Link naar reactie
Toch sterk :o Die "grap" haalt de PC alleen maar uit als je niet bij hem in de buurt bent? :D Ga eens kijken op het tijdstip van de taakbeheer-opdracht, hoe je PC wakker wordt gemaakt, doe Ctrl-Shift-Esc en kijk in taakbeheer welke onverlaat zich daar meldt na 6 minuten en 55 seconden. Ehh, is het tijdstip van de taakbeheer-opdracht erg laat in de nacht? Gooi dan die opdracht in Taakbeheer er uit en doe die backupopdracht handmatig en kijk wat er gebeurt in Taakbeheer.
Link naar reactie
tirm: Die "grap" gebeurt inderdaad alleen als ik niet in de buurt ben, uiteraard. Uit alle log-files heb ik nog niets kunnen halen wat me een tikje op weg zou kunnen brengen. Dat de pc wakker wordt gemaakt, en dat ie weer standby gaat, dat wel. Zo kom ik ook op die ca 7 minuten. Ik zal die tip van taakbeheer eens uitproberen. Vanavond niet, want dan ben ik echt niet in de buurt; misschien morgenavond als ik wat dichterbij ben. Bij de weg: je haalt "taakbeheer" en de "taakplanner" door elkaar. Maar ik snap wat je bedoelt.
Link naar reactie
Insomnia zorgt dat de pc niet in slaapstand gaat als het programma aanstaat: http://www.sevenforums.com/software/28125-msdn-blogger-releases-insomnia-keeping-windows-7-a.html Of je kan dit proberen: http://www.vistax64.com/general-discussion/222308-vista-goes-sleep-while-burning-dvd.html#post1022013 Onderaan de pagina. Zelf nog nooit geprobeerd, maar als het werkt hoef je zelf niet veel te doen.
Link naar reactie
Steef435: Dank. Ik had dit al wel gezien, maar nog niet goed naar gekeken. Het is jammer dat ik het niet goed in Win7 lijk te kunnen regelen. Eerst dat proberen op te lossen en dan, als het niet lijkt te lukken, pas een workaround gebruiken, is mijn methode. De laatste optie schijnt niet in Win7 te werken; Insomnia kennelijk wel. Ik ga dat maar eens proberen. Wordt vervolgd.
Link naar reactie
Ik heb Insomnia toegevoegd aan de batch file die de backup opstart. Het backup-progje overigens is een java dingetje die de inhoud van een paar mappen op mijn file server kopieert naar een plek in de 'cloud' (MyOtherDrive). Gisteravond werkte het niet, de backup werd zelfs niet gestart; Insomnia werd vrijwel onmiddellijk afgesloten en 7 minuten later stond mijn masjien weer te snurken. Vanochtend, bij wakkere pc, handmatig de batch file opgestart: zelfde liedje (behalve dat in slaap vallen dan). Tweede poging: succes. Dat is niet erg vertrouwenwekkend. Ik heb het probleem inmiddels ook voorgelegd aan de mensen van MyOtherDrive. Wie weet.
Link naar reactie
[quote:7915a14b7f="RiesG"] powersettings [/quote:7915a14b7f] Daar zou je het wel mee behoren te kunnen instellen. Zie bijvoorbeeld op de site van computer totaal, dit artikel [url=http://computertotaal.nl/software/23184-slaapstanden-in-windows-7.html]Slaapstanden in Windows 7.[/url] Omdat dit bij jou blijkbaar niet werkt, check je deze hyperlink [url=http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/dd537557.aspx]Troubleshoot Power Management Settings in Windows 7.[/url] Ook zou je op de site van computer totaal dit artikel nog kunnen checken [url=http://computertotaal.nl/software/22388-don-t-sleep-2-17.html]Don't Sleep 2.17.[/url]
Link naar reactie
Blijkt het systeem mij volledig op het verkeerde been te hebben gezet. Uit alle logs bleek dat de geplande taak werd uitgevoerd, maar dat de pc 7 min na wakker worden weer in slaap viel. Echter... de batch-file die in die taak moest draaien, startte NIET. Potver3. Dat bleek pas te gaan werken toen ik een aantal instellingen voor de taak in de Taakplanner had aangepast. Zo moest "Alleen uitvoeren als gebruiker is aangemeld" aangevinkt zijn, en niet de "Uitvoeren ongeacht....". Gebruiker moet volledig beheer hebben over de map waarin de batch-file staat, en uiteraard ook over de file (instellingen worden NIET geërfd), maar dat was al goed. Voor alle zekerheid ook het volledige pad naar de file (optioneel (?)) ingevoerd bij Acties, ook al leek dat er al te staan (niet dus!!). En toen werkte de taak eindelijk weer zoals vroeger. Nu moet ik weer gaan testen hoe het met de slaapstand gaat. Wat een gedoe. Wordt nog steeds vervolgd.
Link naar reactie
He, he... het werkt eindelijk. Wel met een forse, lelijke omweg, maar vooruit. En met een nieuw raadsel!! De pc bleef na 7 minuten in slaap vallen, ook toen de batch file eindelijk draaide. Dat is nu opgelost door Dontsleep met timer te gebruiken. Die start via de batch file op met een timer van 45 min, ruim voldoende om de backup uit te voeren. Als die backup klaar is, wordt Dontsleep 'gekilld', onmiddellijk gevolgd door een nieuwe start van Dontsleep, maar nu met een timer van 2 min. Na 2 min valt de pc keurig weer in slaap. Nieuw raadsel: volgens het log van de backuptaak is deze helemaal uitgevoerd en afgesloten, in de laatste test na 11 minuten. In het systeemlogboek staat nu echter dat na 7 (!) minuten het systeem in 'sluimerstand' is gezet, en na 13 minuten (11+2) in de 'slaapstand'. En toch heeft alles gewoon doorgedraaid. Ra, ra, politiepet. Ik zal wel gek zijn, maar de sluimerstand (hibernation) is nergens gedefinieerd, voor zover ik kan zien (wat zijn die nederlandse termen toch totaal verkeerd gekozen). Kortom: het initiële probleem is opgelost, zij het dan in het geheel niet netjes, en er is een nieuw 'probleem' bijgekomen. PS: De suggestie van Tirm om via Taakbeheer uit te zoeken welke onverlaat mogelijk de boel in de war stuurt, werkt niet. Het systeem gedraagt zich namelijk na aanraken van muis of toetsenbord qua energiebeheer geheel anders, namelijk zoals ingesteld: altijd aan.
Link naar reactie
Tirm: Met enig schaamrood op de kaken moet ik toegeven dat de FAQKerstman gelijk had. Er draaide inderdaad een progje dat iets met standby regelde. Dat is een zgn. "set it and forget it" ding, ooit eens geïnstalleerd om een reden die ik al ben vergeten ;-). En als je dan, zoals dat kan in Win7, instelt dat het pictogram niet hoeft te worden getoond in het Systeemvak, dan 'forget' je het inderdaad. Schaamrood omdat ik dit dus was vergeten, maar ook omdat ik die tip niet zelf ben tegengekomen. En ik dacht nog wel dat ik heel goed kon zoeken :-(. Na deactivering van het bewuste progje blijft de pc wakker tijdens de job en komt ook die vreemde 'sluimerstand' niet meer voor. Wat echter niet gebeurt, is weer terug in slaap vallen na voltooiing van de taak, maar dat is eenvoudig aan te sturen met een opdracht of met Dontsleep met timer. Dank allemaal. Ik beschouw het probleem als opgelost.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...