Ga naar inhoud

Partitioneren


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik gebruik W7. Op dit moment heb ik om mijn HD C: 480 GB met alle programma's en data, D: 40GB (recovery) en 410 GB (niet toegewezen). Ik wil van deze laatste ruimte een partitie maken voor mijn data mbv. W7 Ook wil ik een image van C: op een andere HD (500GB) maken. Het partitioneren verloopt goed tot dat ik op het laatste moment de volgende waarschuwing krijg: [i:19b3004d7f]Door de geselecteerde bewerking worden de geselecteerde standaardschijven omgezet in dynamische schijven. Wanneer deze schijven eenmaal dynamisch zijn, is het niet meer mogelijk een geinstalleerd besturingssysteem vanaf een volume op deze schijven (behalve vanaf het huidige opstartvolume) op te starten. Weet U zeker dat u wilt doorgaan? [/i:19b3004d7f] Wat betekent deze waarschuwing en welke gevolgen heeft het als ik hem negeer? HansBer
Link naar reactie
Wanneer het niet je bedoeling is de standaard schijf-indeling om te zetten naar een dynamische indeling, dan moet je beslist [b:44be250d73][u:44be250d73]niet[/u:44be250d73][/b:44be250d73] bevestigend antwoorden op die vraag "Weet U zeker dat u wilt doorgaan?" betreffende het omzetten van de geselecteerde standaardschijven naar dynamische schijven. Ik hoop dat je dat dan ook niet gedaan hebt. Ik weet niet precies hoe je in die situatie geraakt bent. Heb je in Computerbeheer, Schijfbeheer bij het aanmaken van een nieuwe partitie mogelijk niet rechtsgeklikt op het blok met de de "niet-toegewezen" ruimte en gekozen voor "Nieuw eenvoudig volume", maar mogelijk rechtsgeklikt op het pictogram van de schijf, links, en gekozen voor "Schijf converteren naar dynamische schijf"? Probeer het opnieuw, maar nu door middel van rechtsklikken op het blok met de de "niet-toegewezen" ruimte en kiezen voor "Nieuw eenvoudig volume".
Link naar reactie
Het niet-toegewezen deel 410 GB wil ik in een partitie omzetten. Door rechtsklikken op dit deel kom ik bij de wizard "Nieuw eenvoudig volume maken". Vervolgens opent een een scherm met de volgende mogelijkheden: [i:4ee5e590d5]a. volumegrootte opgeven[/i:4ee5e590d5]. Ik kies voor 400 GB [i:4ee5e590d5]b. stationsletter of pad toevoegen[/i:4ee5e590d5] o[i:4ee5e590d5] deze stationsletter toewijzen[/i:4ee5e590d5]. (Ik accepteer de suggestie J: ) Als ik doorga volgens de aanwijzingen van de wizard krijg aan het eind de waarschuwing zoals ik hiervoor heb aangegeven. o [i:4ee5e590d5]dit volume aan lege NTFS map koppel[/i:4ee5e590d5]en. (Ik weet niet wat dit inhoudt. Als ik blader zie ik een lijst met volumes die stationspaden ondersteunen C: D: I: ) o [i:4ee5e590d5]Geen stationsletter of pad toevoegen[/i:4ee5e590d5] (Als ik dit doe eindigt het ook met de bovengenoemde waarschuwing.) PS. De volumeaanduiding I: is afkomstig van mijn eerste mislukte poging deze partitie aan te maken. HansBer
Link naar reactie
[quote:c8cc3a175a="HansBer"] o [i:c8cc3a175a]dit volume aan lege NTFS map koppelen[/i:c8cc3a175a]. (Ik weet niet wat dit inhoudt. Als ik blader zie ik een lijst met volumes die stationspaden ondersteunen C: D: I: )[/quote:c8cc3a175a]Dat wordt hier besproken: [url]http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/Mount-or-dismount-a-drive[/url] Dat zal wellicht niet zijn wat je wenst. [quote:c8cc3a175a="HansBer"]PS. De volumeaanduiding I: is afkomstig van mijn eerste mislukte poging deze partitie aan te maken.[/quote:c8cc3a175a]Mogelijk is dat blijkbaar aangemaakte volume I: er de oorzaak van dat je opnieuw een melding krijgt betreffende het omzetten van de geselecteerde standaardschijven naar dynamische schijven? Wat vind je in Computerbeheer, Schijfbeheer aan gegevens over dat volume I: ? Welke melding krijg je wanneer je dat volume I: probeert te [b:c8cc3a175a]verwijderen[/b:c8cc3a175a]? Levert het verwijderen van I: geen alarmerende meldingen of anderszins problemen op, dan is het verwijderen daarvan wellicht een goed idee. Vervolgens klik je in het lege gebied en kies je wanneer die mogelijkheid bestaat voor "[b:c8cc3a175a]Converteer naar standaard indeling[/b:c8cc3a175a]". (N.B. Ook dit uiteraard alleen uitvoeren wanneer het geen alarmerende meldingen oplevert.) Met dank aan dit: [url]http://computertotaal.nl/software/22328-helpdesk-geen-dynamische-disks.html[/url] Daarna dan voor alle zekerheid even herstarten, en vervolgens nog eens opnieuw uitproberen of je je gewenste partitie kunt maken. (Daarvoor zal dan nu wellicht stationsletter I: voorgesteld worden.) Mocht je onverhoopt [i:c8cc3a175a]opnieuw[/i:c8cc3a175a] die melding krijgen betreffende het omzetten van de geselecteerde standaardschijven naar dynamische schijven, dan moeten we even verder zoeken. Aanvullend, standaardinformatie over het aanmaken van een partitie: [url]http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/Create-and-format-a-hard-disk-partition[/url] en, gericht op Vista, maar practisch identiek onder Win7: [url]http://http.www.vista-helpdesk.nl/tips-a-tricks-windows-vista/185-extra-partitie-aanmaken-harde-schijf.html[/url]
Link naar reactie
Ik heb diverse verdere pogingen ondernomen, maar ik krijg geen beter resultaat. Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat in mijn geval het bezwaar zou zijn als de nieuwe partitie dynamisch zou zijn. Mijn eerste doel was C: te verkleinen zodat ik een image hiervan op een tweede interne HD van 500 GB kan maken. De vrijkomende ruimte wil ik uitsluitend voor het opslaan van data gebruiken. Ik ben niet van plan de PC dual-boot in te richten. Wat is wijsheid? Hans
Link naar reactie
[quote:8c0bc6bf87="HansBer"]Ik heb diverse verdere pogingen ondernomen, maar ik krijg geen beter resultaat. [/quote:8c0bc6bf87]Zonder dat je informatie geeft over wat je precies hebt gedaan en geprobeerd is het erg moeilijk om te kunnen beoordelen wat de situatie is. Gisteren vroeg ik een aantal dingen, waarop je nog geen antwoord hebt gegeven: - Wat vind je in Computerbeheer, Schijfbeheer aan gegevens over dat volume I: ? - Welke melding krijg je wanneer je dat volume I: probeert te verwijderen? - En lukt dat verwijderen, heb je dan vervolgens voor het lege gebied de mogelijkheid "Converteer naar standaard indeling"? Daarnaast, - Heb je eerder mogelijk bevestigend geantwoord (al dan niet per ongeluk, uit onwetenheid) op de vraag over het doorgaan met het omzetten van standaardschijven naar dynamische schijven? Ik sluit dan niet uit dat je mogelijk je gehele schijf al hebt omgezet naar dynamische schijfindeling. - Wat is de weergave voor je C: en D: partities? - Zijn dat nog wel standaard-partities, of mogelijk al dynamische volumes? Verder - Je uitgangssituatie was een Windows 7 installatie met drie partities: - de 100MB 'extra' Windows 7 systeempartitie, - C: - D: Alle drie primaire partities. Onder Vista was het nog zo dat bij het aanmaken van een vierde partitie dan automatisch een "uitgebreide partitie" werd aangemaakt, waarbinnen een "logisch station" (of meerdere logisch stations). Voor zover ik weet geldt hetzelfde voor Windows 7. Het wordt ook hier vermeld: [url]http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/Create-and-format-a-hard-disk-partition[/url] [i:8c0bc6bf87]" Wanneer u nieuwe partities maakt op een standaardschijf. worden de eerste drie geformatteerd als primaire partities. Vanaf de vierde partitie worden de partities geconfigureerd als een logisch station binnen een uitgebreide partitie."[/i:8c0bc6bf87] [b:8c0bc6bf87]Maar[/b:8c0bc6bf87].. ik vind ook vermeldingen van wat jij ervaart, dat onder Windows 7 het aanmaken van een vierde partitie resulteert in het omzetten naar een dynamische schijfindeling. Hier, bijvoorbeeld: [url]http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=58109[/url] Ik weet niet wat ik ervan moet denken... [quote:8c0bc6bf87="HansBer"]Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat in mijn geval het bezwaar zou zijn als de nieuwe partitie dynamisch zou zijn. [/quote:8c0bc6bf87]Één bezwaar dat ik ken, dat is dat conversie van standaardschijven naar dynamische schijven met zich meebrengt dat je vervolgens, als je dat zou willen, niet kunt terug-converteren naar de oude situatie zonder alle partities (en dus de installatie en alle gegevens) te verwijderen. Het is daarom belangrijk zeker te weten of je werkelijk wilt kiezen voor een dynamische schijfindeling. En hier wordt een opstart-probleem gemeld na het converteren naar dynamische schijfindeling: [url]http://www.computeridee.nl/faqman/hardware/opslag/dynamische-schijven[/url] Ik heb zelf geen ervaring met dynamische schijven, en ik heb tot nu toe nauwelijks informatie gevonden over de mogelijke nadelen ervan. Het zou prettig zijn wanneer anderen je hiermee verder zouden kunnen helpen. [b:8c0bc6bf87]Tip[/b:8c0bc6bf87]: Pas het onderwerp van deze thread aan van "Partitioneren" naar zoiets als "[b:8c0bc6bf87]Conversie naar dynamische schijven bij aanmaak 4e partitie?[/b:8c0bc6bf87]" Dat levert mogelijk meer respons.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...