Ga naar inhoud

Win7. PC steeds spontaan uit slaapstand.


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een PC gebouwd met een Asus P8Z68-GEN3 de Luxe moederbord, OCZ Vertex 3 SSD, en daarop Windows 7 HP 64-bits. In het UEFI-BIOS staan alle wake-up mogelijkheden uitgeschakeld. Toch start de PC steeds spontaan op vanuit slaapstand, soms al na een minuut, soms na en paar uur. Waar kan dit aan liggen? PS: wat een vooruitgang dat nieuwe BIOS! Werd wel tijd na zó lang die middeleeuwse DOS-achtige interface. En gewoon werken met een muis, zoals het hoort.
Link naar reactie
Zoals vermeld waren de settings in het BIOS OK. Ook in Taakbeheer geen problemen. In energiebeheer had ik de juiste instellingen ook al gevonden. Maar de energiebeheerinstellingen in apparaatbeheer was ik helemaal vergeten. Muis en toetsen nu ingesteld. Maar ook Blue Tooth, want ik verdenk mijn mobieltje ervan via die ingang de PC steeds te hebben opgestart. Nu al meer dan 24 uur rust, dus probleem opgelost. bedankt voor de tips.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Scheisse! Eigenlijk al vrij spoedig is het probleem weer teruggekeerd. Taakplanner doorzocht, maar ik kan niks vinden, voornamelijk doordat de gebruikte terminologie niet duidelijk is; van veel zaken begrijp ik niet wat ermee bedoeld wordt. In energiebeheer nog steeds het uit slaapstand halen door software en programma's uitgeschakeld. Als ik de PC op slaapstand zet gaat hij daar ook in. Als ik na een korte tijd terugkom staat hij weer vrolijk te draaien. Het HD-active LEDje knippert dan onophoudelijk. Dat doet hij overigens [i:759a7c9336]constant[/i:759a7c9336] als de PC aan staat. Waar is dat ding dan eigenlijk mee bezig. Heeft de TRIM-functie hier iets mee te maken? In Taakbeheer naar boosdoeners in de toepassingen, processen en services zoeken geeft hetzelfde probleem; veel zaken zijn abacadabra.
Link naar reactie
ik ga even mooi weer spelen met de kennis van iemand anders... maar ja.. zo is Bill Gates ook rijk geworden... Je PC in slaapstand zetten Als ie weer eens spontaan aangaat dan : voer het commando uit: cmd type : powercfg -lastwake in op de opdrachtregel en na de <enter> schijn je te weten wat e.e.a. veroorzaakt... als je er wat aan hebt zal ik de dank doorgeven .... :wink:
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Heeft even geduurd, maar intussen is een en ander gewijzigd. Powercfg gaf aan dat Marvell LAN de wake-up deed; die mogelijkheid dus uitgeschakeld. Daarna tóch weer spontaan uit slaapstand, soms meteen, soms na enkele uren. Powercfg gaf geen "schuldige" aan, als volgt; Aantal keren ontwaken - 1 Geschiedenis van ontwaken [0] Aantal oorzaken van ontwaken - 0 Onlangs de nieuwe BIOS-update uitgevoerd, en het lijkt erop dat het sterk verbeterd is, maar toch tweemaal uit slaapstand deze week. Volgens powercfg als volgt; Aantal keren ontwaken - 1 Geschiedenis van ontwaken [0] Aantal oorzaken van ontwaken - 1 Oorzaak van ontwaken [0] Type: apparaat Pad naar exemplaar: PCI\VEN_8086&DEV_1C1E&SUBSYS_844D1043&REV_B5\3&11583659&0&E7 Beschrijvende naam: Beschrijving: Intel<R> 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 8 – 1C1e Fabrikant: Intel Ik heb dat opgezocht in Apparaatbeheer; staat in Apparaatbeheer onder Systeemapparaten. Locatie: PCI-bus 0,apparaat 28, functie 7 Driver = pci.sys van Intel 20-11-2010 v. 9.2.0.1016 (MS = OK). Bronnen: o.a. IRQ = 0x00000013 (19) Welk systeemapparaat is dat, en hoe schakel ik uit dat dat een wake-up veroorzaakt? Want helemaal betrouwbaar is het nog steeds niet.
Link naar reactie
Ik had al gezegd dat ik de tip had vernomen hè.. niet zelf bedacht .. als ik het zo lees lijkt verkeer op de PCI bus me de schuldige... dan zou je toch gaan denken aan een apparaat op de usb bus... of een insteek kaartje in de pc ... de pci bus doet ook een aantal dingen met onderdelen van het moederbord maar verder houdt mijn kennis ook een beetje op... misschien iemand anders die iets weet nu... als ik in apparaatbeheer kijk onder systeemapparaten dan staat de pci bus bij mij op plaats 21 van boven af geteld... zou die bij jou op plek 28 staan? slaapstand is wel veel zuiniger dan alleen de monitor uit... nog wel dit gevonden... ff googlen: http://www.viaarena.com/forums/showthread.php?t=47566 zou je met AIDA 32 misschien kunnen uitvinden wat app 28 fout 7 is...
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Nog even over monitor uitzetten ipv slaapstand: uitzetten van de monitor slaat inderdaad nergens op; in de PC blijft alles gewoon doordraaien, dus slijtage en stroomverbruik. On topic: naast eerder genoemde maatregelen laat ik in ieder geval geen USB-sticks e.d. meer zitten, wellicht was dat een van de oorzaken. Nu al geruime tijd geen problemen meer, dus het lijkt opgelost.
Link naar reactie
Zeer herkenbaar probleem, met extreem simpele oplossing die niemand schijnt te weten. Dus negeer alles hierboven, luister en huiver. Even uitgaande van een Engelse Windows 7 pc, vertaalslag kan je zelf wel maken. Ga naar je power settings, change plan settings van je actieve powerplan, dan change advanced power settings, en dan bij sleep 'Allow wake timers' disabelen. Probleem opgelost. Kan niet makkelijker. Werkt altijd feilloos voor mij.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...