Ga naar inhoud

Herstelpunten die niet werken als je ze nodig hebt


anoniem

Aanbevolen berichten

Diegenen die ooit al eens een herstelpunt nodig gehad hebben of gebruikt hebben of willen gebruiken kunnen hetvolgende al eens ondervonden hebben: Een [b:028409eab0]bestaand[/b:028409eab0] herstelpunt dat niet werkt, of gewoonweg geen enkel van je bestaande herstelpunten die werken. Ik spreek dus wel van herstelpunten die automatisch zijn aangemaakt of diegenen die je handmatig zelf aangemaakt hebt. Nu de vraag: hoe kan ik weten of een bestaand herstelpunt OK is om te gebruiken in de toekomst op het ogenblik dat je het nodig hebt. Niet verwarren met het het feit of het herstelpunt je probleem waarvoor je het nodig zou kunnen hebben je probleem kan oplossen, maar gewoon dat de [b:028409eab0]herstelprocedure[/b:028409eab0] zelf zal werken, en dat je daarna dus niet het berichtje krijgt dat de herstelprocedure gefaald heeft en dat je een ander herstelpunt moet kiezen (dat dan ook volgens mijn ervaring in de meeste gevallen ook niet zal werken). Ik geloof zelfs niet helemaal dat die herstelpunten zelf niet goed zijn maar eerder dat er tijdens de herstelprocedure zelf iets is misgelopen en dat MS het dan voor de eenvoud en stiekem de fout maar op het herstelpunt zelf schuift. Indien ze hun werk beter deden bij MS zou je in het geval dat een herstelpunt later niet bruikbaar zou zijn daar wel een bericht mogen van krijgen vlak na het maken van dat herstelpunt en niet op het ogenblik dat je het nodig hebt. De foutmelding door de MS ontwikkelaars gemaakt raakt dus kant noch wal. In feite een [b:028409eab0]herstelpunt-tester[/b:028409eab0] is wat ik zoek. Maar ik besef dat als er iets aan de procedure zelf ligt dat een goed of slecht (=korrupt) herstelpunt beide dezelfde foutmelding zullen geven.
Link naar reactie
Dat is wel goede raad maar lost het probleem niet op. Een herstelpunt maken en gebruiken is bovendien wel 1000x eenvoudiger en veel sneller ook. En bovendien meer dan voldoende (als het goed werkt) in de meeste gevallen. Stel je voor dat je telkens een volledige BU moet maken als je even een progje wil installeren, of wat dacht je van een volledige BU telkens je een update van MS installeert. Ik maak trouwens regelmatig (alle 48h) backups met Acronis True Image.
Link naar reactie
@ JimBFB, Ik heb geen antwoord voor je op je vraag naar een herstelpunt-tester. Wel vraag ik me af of je tevens systeemherstel hebt geprobeerd in [b:83f3d0e5a6]Veilige Modus[/b:83f3d0e5a6]. Dat zou mogelijk wél kunnen werken. En daarnaast is er nog een [b:83f3d0e5a6]derde[/b:83f3d0e5a6] manier, systeemherstel [b:83f3d0e5a6]m.b.v. de Windows installatie-dvd of Systeemherstelschijf[/b:83f3d0e5a6]. Die derde mogelijkheid is eerder beschreven in [b:83f3d0e5a6]Tips & Trucs, 12-2008, pagina 72, tip 16.[/b:83f3d0e5a6] [b:83f3d0e5a6]" Systeemherstel werkt niet "[/b:83f3d0e5a6] Helaas werkt Systeemherstel niet altijd. Merkt u dat u de staat van de computer niet kunt terugzetten naar een punt in het verleden? U kunt Systeemherstel ook buiten Windows om gebruiken, via een speciale modus. De herstelprogramma’s zijn namelijk toegankelijk via de Windows installatie-dvd. Zorg ervoor dat de computer kan opstarten vanaf dvd en start het systeem op met de Windows-dvd. Druk op een toets zodra de melding "Druk op een toets als u de computer vanaf een cd of dvd wilt starten" verschijnt. (Mogelijk zijn de herstelopties al door uw computerleverancier voorgeïnstalleerd. Bij het starten van de computer drukt u dan op de F8-toets om het opstartmenu op te vragen en de geavanceerde opstartopties te kiezen.) Vervolgens geeft u enkele simpele instellingen op (welke taal, tijd). Nadat u heeft geklikt op Volgende, klikt u op de koppeling [u:83f3d0e5a6]Uw computer herstellen[/u:83f3d0e5a6] (in het venster Windows installeren). Er wordt getoond welke Windows-versies aanwezig zijn. In de meeste gevallen zal Opstartherstel na de controle aanbieden om de computer met behulp van Systeemherstel te herstellen naar een punt in het verleden. De werking van dit Systeemherstel is identiek aan de werking van het onderdeel in de normale Windows-omgeving. Er is echter één belangrijk verschil: als u Systeemherstel via deze modus gebruikt, kunt u de terugzetactie niet ongedaan maken. Probeer daarom altijd eerst of Systeemherstel binnen de normale Windows-omgeving kan worden uitgevoerd, desnoods in de Veilige modus. In het overzichtsvenster van Systeemherstel klikt u op het herstelpunt dat u wilt gebruiken. Klik op [u:83f3d0e5a6]Herstellen[/u:83f3d0e5a6]. [b:83f3d0e5a6]Kort: Systeemherstel 1. onder Windows, 2. zo nodig in Veilige Modus, 3. desnoods via de Windows-DVD of via de Systeemherstelschijf (niet ongedaan te maken).[/b:83f3d0e5a6] Opties 2 en 3 kosten de gebruiker uiteraard wel wat meer tijd dan manier 1.
Link naar reactie
Tim, dank je voor Erunt. Mijn systeemherstel deed het niet goed meer, het gewone viel altijd stil bij het terugzetten en via veilige modus viel het stil als windows werd afgesloten na het terugzetten. Erunt lijkt me dan ook een goede oplossing ervoor en gezien het dagelijks automatisch een backup maakt, is het ook iets wat je op de achtergrond kan laten draaien. Enig mogelijk nadeel (dat ik voorlopig zie) is dat het dus dagelijks een 75 mB van je schijf gaat vastleggen voor een backup - en dat je dàt zelf in de gaten dient te houden. (of kan je - als bij het systeemherstel - gaan bepalen hoe groot die backupmap is?) Het progje lijkt me iig op het eerste gezicht wel handig !
Link naar reactie
Een backup van het register is niet als hetzelfde als een herstel punt. Indien je software of updates installeert worden deze niet verwijdert tijdens het terug zetten van een registry backup. Erger nog, je kan je installatie volledig om zeep helpen omdat je delen van een programma wel verwijderd in het registry wel verwijdert maar niet van schijf. Een herstel punt verwijderd daadwerkelijk alle wijzigingen die gedaan zijn aan het systeem, met uitzondering van je persoonlijke data. Enige alternatieven zijn regelmatig een full backup met Windows backup of een volledige image maken met een alternatief programma. Enige manier om de garantie te krijgen dat een backup of herstel punt werkt is door dit eenvoudig weg te testen. Er zijn heel veel oorzaken waardoor een dergelijke oplossing niet kan werken. Er zijn geen tools die een dergelijke check kunnen uitvoeren. Bij een backup kan je wel vaak een check doen of de bestanden goed zijn overgekomen, dit heeft echter nog steeds geen garantie dat je backup werkt als je hem nodig hebt.
Link naar reactie
[quote:9dbd27e5df="Naibaf"]Een backup van het register is niet als hetzelfde als een herstel punt. Indien je software of updates installeert worden deze niet verwijdert tijdens het terug zetten van een registry backup. Erger nog, je kan je installatie volledig om zeep helpen omdat je delen van een programma wel verwijderd in het registry wel verwijdert maar niet van schijf. Een herstel punt verwijderd daadwerkelijk alle wijzigingen die gedaan zijn aan het systeem, met uitzondering van je persoonlijke data. [/quote:9dbd27e5df] Laat me toe van je stelling te betwijfelen: a. terugzetten van een herstelpunt herstelt wel je register maar zou volgens jou "Indien je software of updates installeert worden deze niet verwijdert tijdens het terug zetten van een registry backup. " - die wel verwijderen. Wel dit laatste is dus niet waar. De aangemaakte bestanden in de betreffende map worden meestal (herhaal: MEESTAL - ik wil hier niet 'steeds' zetten omdat ik geen systematische ervaring heb) NIET verwijderd bij het terugzetten van een herstelpunt (nota: ik spreek over mijn evaringen bij XP, win7 ken ik niet) "Een herstel punt verwijderd daadwerkelijk[i:9dbd27e5df][u:9dbd27e5df] alle wijzigingen[/i:9dbd27e5df][/u:9dbd27e5df] die gedaan zijn aan het systeem, met uitzondering van je persoonlijke data." is dus duidelijk niet waar ! Tevens: "Erger nog, je kan je installatie volledig om zeep helpen " : dit klopt helemaal niet. (of je moet omschrijven wat jij onder 'helemaal om zeep helpen' verstaat)
Link naar reactie
@Passer. Ik had het hier met name over windows 7, daar worden bestanden van drivers en programma's daadwerkelijk verwijderd op de windows manier. Minimaal de essentiële bestanden worden gecorrigeerd, dan wel verwijderd. Kan uiteraard zijn dat bepaalde zaken achter blijven. Met XP heb ik niet zoveel ervaring. Van de site van microsoft zelf : Voor XP : [url]http://support.microsoft.com/kb/306084/nl[/url] [quote:241af25942]Het hulpprogramma Systeemherstel maakt als het ware opnames van essentiële systeembestanden en enkele programmabestanden en registerinstellingen en slaat deze gegevens op als herstelpunten. Als uw computer niet correct werkt, kunt u deze herstelpunten gebruiken om Windows XP naar een vorige staat terug te zetten waarin de computer wel correct werkte. Het kan ook scripts, batchbestanden en andere soorten uitvoerbare bestanden op uw computer wijzigen.[/quote:241af25942] Voor Windows 7 : [url]http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/What-types-of-files-does-System-Restore-change[/url] [quote:241af25942]Systeemherstel brengt wijzigingen aan in Windows-systeembestanden, in registerinstellingen en in programma's die u op uw computer hebt geïnstalleerd. Daarnaast worden er mogelijk ook scripts, batchbestanden en andere typen uitvoerbare bestanden op uw computer gewijzigd. Persoonlijke bestanden, zoals documenten, e‑mailberichten, foto's en muziekbestanden worden niet gewijzigd. Als u bijvoorbeeld op een vrijdag een foto vanaf uw digitale camera hebt gedownload en als u vervolgens uw computer herstelt naar de staat waarin deze zich deze op de woensdag daarvoor bevond, wordt de desbetreffende foto niet van uw computer verwijderd. Als u echter op een vrijdag een programma voor het weergeven van foto's installeert en als u vervolgens uw computer herstelt naar de staat waarin deze zich op de woensdag daarvoor bevond, wordt het desbetreffende programma door Systeemherstel verwijderd, zodat u dit programma niet meer kunt gebruiken om uw foto's weer te geven[/quote:241af25942] Door alleen het register terug te zetten kan het zijn dat je essentiële bestanden niet corrigeert en het ook zo goed als onmogelijk word om deze te corrigeren via normale wegen. Denk hierbij aan gedeelde dll bestanden, etc. Verder kan het zijn dat door alleen het registry terug te zetten het niet meer mogelijk is het programma te verwijderen. De programma map verwijderen is niet het programma verwijderen, veel programma's voeren ook wijzigingen door in de windows systeem map en soms op andere plaatsen. Al deze wijzigingen kun je onmogelijk met de hand terug draaien, tenzij je precies weet wat een programma doet. Bij het installeren van drivers dringen wijzigingen vaak nog verder door. Als je problemen hebt en alleen het register terug zet kan het zijn dat je hierdoor dus je computer in zodanig stand brengt dat deze niet goed of helemaal niet meer start. zeker in het geval van driver problemen. Een backup van het register kan je alleen veilig uit de brand helpen als je puur en alleen registry wijzigingen doorvoert. Zodra je kritische systeem updates of drivers installeert en die gaan mis moet je veel geluk hebben als je dit puur wilt gaan herstellen met een registry backup. Systeemherstel werkt niet altijd, doordat er soms conflicten ontstaan . [quote:241af25942]Conflict In de praktijk kunt u problemen tegenkomen bij het teruglezen van een herstelpunt. Zo bent u bijvoorbeeld bezig met systeemherstel, het programma stopt en tegelijkertijd blijkt dat álle herstelpunten verdwenen zijn. Om na te gaan wat er gebeurd is raadpleegt u het event- logboek. In het logbestand treft u de volgende foutcode aan: 0xc0000040. Deze foutmelding kan zich voordoen wanneer één of meer programma's tegelijkertijd meerdere bestanden willen benaderen en aanpassen. Zo ontstaat een conflict met de functies van systeemherstel. Eén van de programma's die deze foutmelding kan veroorzaken is de RealOne Player van Real Networks. Het probleem is erin gelegen, dat de herstelpartitie, waarnaar wordt verwezen niet de plek is, waar Windows XP normaliter haar Systeemherstelpunten parkeert. De systeemherstelpunten die Windows geregeld zelf aanmaakt, worden opgeslagen in de map System Volume Information, die normaal gesproken op de C-schijf staat (of op de schijf, waarop Windows geïnstalleerd is). Dit is standaard een onzichtbare en beschermde map. Schakelt u Systeemherstel uit, dan worden automatisch alle herstelpunten verwijderd. Daarmee komt dus ook de hardeschijfruimte vrij die de herstelpunten tot dan toe innamen. Zoals eerder al hebt gezien, kunt u ervoor kiezen om alle herstelpunten op één na te verwijderen, waarbij alleen het meest recente punt bewaard wordt. [/quote:241af25942]
Link naar reactie
Om het verhaal te completeren: Er zijn diverse (goede) AV progjes welke het correct uitvoeren van een herstelprocedure kunnen (en zullen) verstoren. Reden is dat er diverse (systeem)bestanden zijn welke "bewaakt" worden door deze AV software. Ook het uitschakelen van de AutoProtect functie zal hier niet helpen. Eventuele resultaten zijn in een dergelijk geval wel vaak te boeken middels veilige modus (waarbij de AV software niet wordt gestart) en vervolgens middels de Command prompt een herstelpuntje terugschakelen. Hiervan heb ik in 7 al eens met succes gebruik gemaakt. Wat overigens ook nog wel eens voorkwam (ik weet niet of dat na XP ook nog speelt): niet ieder herstelpunt zal per definitie het systeem een stap terug zetten. Domweg omdat er geen wijziging van betekenis was tijdens het aanmaken van dat bewuste herstelpunt. Hierdoor werd aan de gebruiker na een voltooide herstelprocedure doodleuk gemeld dat er geen wijzigingen aangebracht zijn. Ik heb echter al gemerkt dat het aanmaken van systeemherstelpunten in 7 volgens andere normen verloopt dan bij XP. Een waarheid als een koe blijft echter dat het maken van een (b.v. 2 maandelijkse) image verreweg de voorkeur verdient boven het gebruik maken van herstelpunten. Als ik me niet vergis, heeft Windows7 zelf gereedschap aan boord voor het maken van een systeemkopie.
Link naar reactie
Naibat: dank je voor de toelichting, kan nuttig zijn als ik ook naar de 7 moet overschakelen. Euh.. heeft iemand hier zicht op? : [quote:14af4314e7="Passer"]Enig mogelijk nadeel (dat ik voorlopig zie) is dat het dus dagelijks een 75 mB van je schijf gaat vastleggen voor een backup - en dat je dàt zelf in de gaten dient te houden. (of kan je - als bij het systeemherstel - gaan bepalen hoe groot die backupmap is?)[/quote:14af4314e7]
Link naar reactie
Ik moet inderdaad toegeven dat ik ook "System State" backups maak met Windows backup, dat gebruikersonvriendelijke programma dat XP-Home bezitters uit de installatieschijf moeten peuteren (bij XP-prof staat het er standaard op). Deze is uitgebreider dan een Erunt-backup, neemt ook zaken als "user.dat" e.d mee. In het verleden heb ik wel eens gebreken weggepoetst met het terugzetten van een Erunt-backup, maar ook, toen dat eens mislukte, met de System State backup, die toen wel voldeed. Ik maak zo nu en dan ook backups van C: met ParagonDB.
Link naar reactie
Conclusie die ik hieraan overhoud. - Een systeemherstel dat niet werkt is niet abnormaal. Spijtig genoeg is in die gevallen dat ik het heb meegemaakt ook een ander of geen herstelpunt mogelijk. - Een controle of een herstelpunt werkt is het uittesten in de praktijk - ondoenbaar want dan ben je een halfuurtje bezig. - Een herstelpunt in veilige modus zou mogelijk zijn.
Link naar reactie
[quote:c8a120a47a="JimBFB"][...] Een herstelpunt in veilige modus zou mogelijk zijn. [/quote:c8a120a47a]Wanneer het terugzetten van een specifiek herstelpunt niet lukt, dan bestaat de kans dat het terugzetten van een ander (eerder) herstelpunt wel lukt. Lukt ook dat niet, dan bestaat inderdaad de kans dat het terugzetten van een herstelpunt in Veilige Modus wel lukt. Lukt ook dat niet, dan bestaat nog de mogelijkheid het te proberen via opstarten met de Windows DVD of Windows Systeemherstelschijf, zoals beschreven in mijn reactie van zaterdag 27 augustus.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...