Ga naar inhoud

dell dimension reinstall


anoniem

Aanbevolen berichten

goedendag, bij mij thuis hier staan een oude dell dimension 8400. deze pc deed het tot enkele tijd geleden prima, ondanks de leeftijd. tot enkele weken geleden deze opeens met de dag slomer werd, steeds meer programma's onbruikbaar maakte en virusscanners uitschakelde. geen verassing wat de reden tot dit alles is natuurlijk. er is op dit systeem een trojan gedetecteerd, maar wanneer deze gezien wordt loopt de virusscanner op de rotsen. ik dacht het beste is om windows te herinstalleren, en eventueel eerst formatteren. niet zoals de meeste systemen heeft dell zijn eigen windows software en wee degene die er een standaard xp cd induwt. dus ik start windows en steek de ''operating system cd'' erin die er bij aanschaf bij zat, met windows xp. de pc opent het venster met de opties, als ik op ''install windows'' klik krijg ik te zien dat ik niet door kan gaan omdat de versie van windows die op de pc staat nieuwer is dan die op de cd. als ik de cd via bios will booten krijg ik te zien dat er geen hardeschijfstations gevonden kunnen worden dus dat schiet ook niet op. verder heb ik deze acties herhaald met een cd van een oudere dell, en vanuit windows opstarten zegt ie hetzelfde. als ik hem vanuit bios wil booten doet deze het tot aan configureren van de cd, daar krijg ik blauw scherm.. ik dacht hierna gewoon helemaal formatteren en alles maar opnieuw installeren. alleen tot zover ik weet vershaft dell bios geen opties tot schijf formatteren. zelfs als ik alles voor het eerst sinds jaren weer eens met een manual nakijk kom ik niet verder dan wat ik net beschreven heb. is er iemand hier die een oplossing weet tot dit geheel vanaf welke stap dan ook? alvast bedankt.
Link naar reactie
[quote:dcdc7be8f3="sirenia"]dus ik start windows en steek de ''operating system cd'' erin die er bij aanschaf bij zat, met windows xp. de pc opent het venster met de opties, als ik op ''install windows'' klik krijg ik te zien dat ik niet door kan gaan omdat de versie van windows die op de pc staat nieuwer is dan die op de cd. [/quote:dcdc7be8f3] Als je dit doet als Windows al opstart is, dan heeft deze blijkbaar een nieuwer Service Pack, dan de originele XP cd. Je kunt eventueel XP' [url=http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=24]Service Pack 3[/url] slipstreamen via applicatie nlite met de originele XP cd. Echter kun je het beste XP installeren. Door de PC te rebooten en te laten opstarten vanaf de Windows XP cd. (Nadat je eventuele onmisbare date hebt gekopieerd naar een usb-stick en een externe harddisk.) Zie verder bijvoorbeeld deze handleiding http://www.computerfeeling.nl/pages/installwinXP.asp Als de XP setup na het booten vanaf de XP cd geen harddisk te zien krijgt, is dat vanwege de Serial ATA controller. Je zou de Serial ATA drivers kunnen downloaden en op een floppy kunnen zetten. Dan start je opnieuw op vanaf de XP cd, en zie je op een gegeven moment dat je op functietoets F6 kunt drukken. Daar krijg je de mogelijkheid de Serial ATA drivers te installeren. Eventueel zou je de Serial ATA drivers kunnen slipsteamen met de originele XP cd. Zie bijvoorbeel deze hyperlink http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...