Ga naar inhoud

Windows 7, Fragmentatie


Aanbevolen berichten

Op een van mijn systemen blijkt na de maandelijkse opschoonbeurt een datapartitie ineens 1% gefragmenteerd. Defragmenteren lost niets op: het blijft 1%. Een uitstapje naar [i:9e1873acec]defrag I: /V[/i:9e1873acec] in de prompt geeft aan dat er 1 bestand gefragmenteerd is, en verder dat de MFT uit 2 fragmenten bestaat. A) Heeft de opgave van het (standaard Windows) defragmentatieprogramma betrekking op die MFT? B) Is het nodig/zinvol om dit op te lossen? Twee fragmenten is immers niet "indrukwekkend"). Zo ja: hoe? (Ik heb wel een image van de systeempartitie, maar niet van een datapartitie). C) Hoe kan iets dergelijks ontstaan op een partitie van 450 Gb, waarvan slechts 3 Gb (!) in gebruik is?
Link naar reactie
De MFT (master file table) kan niet gedefragmenteerd worden door windows zelf. Dit kan alleen met speciale tools, die buiten windows om werken. Verder zal prestatieverschil voor en na niet waarneembaar zijn. Als de mft nou uit 200 fragmenten zou bestaan, was dat mogelijk anders. De MFT wordt naar behoefte uitgebreid, blijkbaar was dat op een gegeven moment nodig. Als ie aan beide kanten opgesloten is, krijg je dus een nieuw fragment.
Link naar reactie
[quote:45814103f7="gerben"]De MFT (master file table) kan niet gedefragmenteerd worden door windows zelf. Dit kan alleen met speciale tools, die buiten windows om werken. Verder zal prestatieverschil voor en na niet waarneembaar zijn.[/quote:45814103f7] Dank voor de heldere uitleg. Ik heb geen flauw benul of (b.v.) Norton Ghost dit zou kunnen (buiten Windows om), maar ik begrijp uit jouw verhaal dat ik er geen energie in hoef te steken.... Het enige (irritante) is, dat het standaard Windows defraggertje (in de grafische interface) zo ver is uitgekleed dat absoluut niet duidelijk wordt voor de gebruiker dat (zoals in mijn geval) die 1% defragmentatie blijft bestaan. Domweg omdat het (tenminste, dat neem ik dan maar aan..... :? ) het in dit geval een bestand betreft waar Windows niet aan kan komen. Pas onder de prompt (cmd, defrag X: /V) wordt duidelijk waar de schoen wringt... Ik weet dat er nog een aantal goede defraggers zijn, maar die bouwen de boel dan weer anders op, dus of je daar nou iets mee opschiet.... :roll: Edit: Ik begin te twijfelen aan de juistheid van de opgave van Windows Defrag in de GUI. Zo geeft Defrag in de grafische weergave aan dat C: 0% gefragmenteerd is, terwijl een cmd, defrag C: /A /V aangeeft dat er 2 MFT fragmenten zijn. In de grafische weergave geeft Defrag aan dat I: (mijn datapartitie) 1% gefragmenteerd is (en dat blijft ook na defragmentatie), terwijl een cmd, defrag I: /A /V aangeeft dat er (net als bij C:) 2 MFT fragmenten bestaan. Lekker helder voor de gebruiker, Microsoft! :?
Link naar reactie
Het lijkt nog wat complexer: De weergegeven fragmentatie van 1 bestand heeft ook daadwerkelijk betrekking op een bestand en niet op die MFT. Op andere partities bestaan de MFT's ook uit 2 delen en toch geeft Windows hier aan dat er "0" gefragmenteerde bestanden zijn gevonden. In de goeie oude tijd was er middels de rapportage van defrag nog uit te vogelen [u:7c1893d859]welk[/u:7c1893d859] bestand gefragmenteerd is. Nu dus niet meer.... :cry: Als iemand nog suggesties heeft: wees welkom! Voorlopig kom ik niet verder dan de hele partitie-inhoud naar een externe schijf te verplatsen en terug te zetten. In de hoop dat dat ene gefragmenteerde bestand hierbij ook weer 1 geheel wordt.
Link naar reactie
[quote:afd9f2c92c="gerben"]Kijk hier eens mee: http://www.piriform.com/defraggler Hiermee kun je ook per bestand of map defragmenteren.[/quote:afd9f2c92c] Helaas gaat dat niet werken zolang je niet weet om welk bestand het gaat... Los hiervan: ik heb 't idee dat het een of ander bestand betreft waarvan Windows niet wil dat er mee gerommeld wordt. Kortom: jammer dat er tegenwoordig niet meer te achterhalen is om WELK bestand 't gaat. En niet omdat dat nou een enorme impact zal hebben op de performance van het systeem (niet, dus), maar domweg omdat het bij mij jeukt..... :x ) Edit: Is er overigens iemand die me kan vertellen waarom Windows defrag niet werkt in veilige modus? Bij het starten van de grafische interface gebeurt er totaal niets. Onder de prompt evenmin.......
Link naar reactie
[quote:897375afa5="gerben"]Als je defraggler laat analyseren, krijg je een overzicht van gefragmenteerde bestanden. Zolang het een normaal toegankelijk bestand is, zou het zichtbaar moeten worden.[/quote:897375afa5] Tja, dat kon Windows dus vroeger ook. Hoezo: "verbeteringen"....? Ik hoorde trouwens ook over "Smartdefrag" positieve verhalen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...