Ga naar inhoud

tussen notebooks uitwisselen van HD met geïnstalleerde XP


Aanbevolen berichten

Ik overweeg een subnotebook aan te schaffen. Die dingen werken met Windows 7. Voor mijn huidige laptop (Toshiba Tecra 8100) heb ik een HD met een goed lopende XP-configuratie en nogal wat geínstalleerde programma's. Mijn idee, deze HD wisselen met de HD in bv een Acer Aspire One D, zodat ik door kan gaan met het gebruiken van deze configuratie. Probleem: de ene handelaar zegt dat dit wisselen van de HD geen probleem is, de andere zegt dat dit niet mogelijk is omdat 1. de HD nauwelijks fysiek te bereiken is en 2. dat, aangezien de hardware zo verschillend is en omdat de configuratie voor de Tecra is aangemaakt, deze niet door de Acer Aspire One zal worden herkend. Mijn eigen ervaring uit eerdere tijden is dat het uitwisselen van een HD met geïnstalleerde XP, bijna moeiteloos (eventueel schermgrootte aanpassen) uitgewisseld kon worden tussen een merkloze desktop en de laptop. Het geheel opnieuw installeren van een OS en alle programma's is een hele bende werk en zou ik het liefst willen vermijden. Graag advies.
Link naar reactie
Is dit een grap? Dit gaat niet werken zoals jij zou denken. Allereerst gaat het fout met de Toshiba Windows XP of heb je een eigen (niet Toshiba) licentie? De Windows installatie voor de Tecra is heel andere dan voor de Acer. In theorie kan de Windows terug gezet worden in een soort herinstallatie mode. Of dat verstandig is? Wanneer er voor bepaalde Acer hardware geen Windows XP drivers bestaan, dan loop je al vast. De Toshiba is vrij oud en heeft vrijwel zeker een IDE harde schijf. De Acer heeft vrijwel zeker een S-Ata harde schijf. Welke software wil je gaan hergebruiken?
Link naar reactie
Alleen al het feit dat de hardware van de nieuwe laptop op nagenoeg alle punten anders is als die van de oude zal er voor zorgen dat de activatie niet meer als geldig wordt gezien. Verder zullen de benodigde drivers voor de nieuwe hardware verschillen van de aanwezige drivers van de oude waardoor e.e.a. met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet (foutloos) zal werken. Bijv. het door Hans.Vosman aangehaalde verschil tussen IDE en SATA harddisk vormt de eerste hindernis: de IDE drive past niet in de SATA connector. Daarbij heeft XP geen standaard ondersteuning voor SATA. Je kunt een poging wagen dit te corrigeren maar loopt het grote risico met een kreupele XP-installatie te blijven zitten. Een verse installatie heeft als bijkomend voordeel dat je meteen verlost bent van een berg oude meuk die is blijven staan na verwijderen van software etc. De handelaar die je vertelt dat je de harddisk zonder problemen kunt overzetten om de XP te blijven gebruiken zou ik in ieder geval links, uiterst links laten liggen. Hij weet niet waar hij het over heeft....
Link naar reactie
[quote:7fb1b9bc82="ldej24"]Mijn eigen ervaring uit eerdere tijden is dat het uitwisselen van een HD met geïnstalleerde XP, bijna moeiteloos (eventueel schermgrootte aanpassen) uitgewisseld kon worden tussen een merkloze desktop en de laptop.[/quote:7fb1b9bc82]Dan mag je je zeer gelukkig prijzen. Ik heb zelf heel andere ervaringen. Mijn ervaring is dat de computer daarna niet meer opstart. Hoe je het ook gaat doen, ik zou altijd een proefinstallatie doen want dat weet je in ieder geval welke problemen je in ieder geval te wachten staan. Je kan eventueel virtual box + XP gebruiken om oude software op een modern W7 systeem te blijven gebruiken.
Link naar reactie
Dank voor het commentaar. Mijn overwegingen zijn vooral ingegeven, door 1. ik ben tevreden met XP 2. een subnotebook maakt, dankzij het formaat en het gewicht, het reizen met een computer heel wat aangenamer. Maar, wellicht moet ik denken aan een andere oplossing. Ik gebruik de computer voornamelijk voor tekstverwerking, wat relatief eenvoudige spreadsheets, en wat surfen op het web voor informatie. Suggesties daarvoor zal ik zeer op prijs stellen.
Link naar reactie
Het is handiger om de programma's te noemen als je die echt wil blijven gebruiken en niet de toepassingen. Open Office biedt alles wat je wilt, maar je moet het wel proberen te leren. Zover ik zelf heb kunnen nagaan, is het een goed produkt. De webbrowser moet je zelf nog wel kiezen, keuze genoeg. Ik heb Open Office bij iemand geinstalleerd als vervanging van een illegale Office installatie. Toen Open Office standaard Word formaat las en wegschreef, kon ze er wel uitkomen (het gebruik van 'opslaan als' was voor haar nog te moeilijk). Zelf zou ik op een moderne computer niet gaan klooien met een oude Windows versie. Dat levert vaak extra problemen op met modernere apparatuur of software. Afhankelijk van de computer die gekocht wordt, hoeft dat ook niet eens duurder te zijn. Ik ben wel verbaasd hoe langzaam sommige snelle computers zijn. Zelf ben ik heel tevreden met al wat oudere Intel E5200 systeem omdat die zo snel is. Dat kan natuurlijk aan mij liggen omdat ik erg kritisch ben in het installeren van software. Oh ja, voor de toepassingen die je noemt, hoef je niet perse een Windows computer te kopen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...