Ga naar inhoud

gebruikersaccountbeheer


anoniem

Aanbevolen berichten

Ook Computer!Totaal heeft hier een tijdje geleden informatie over gegeven. Zie het stuk "Waarschuwingen uitschakelen in Windows 7": [url]http://computertotaal.nl/article/21828/waarschuwingen-uitschakelen-in-windows-7.html[/url] In mijn reacties op dat stuk heb ik toen echter het volgende aangegeven (als Calvin's andere alter ego, Spiff): Het geheel uitschakelen van Gebruikersaccountbeheer (in Windows 7 de onderste stand) is niet verstandig. Beveiliging wordt het beste voorzien door een combinatie van maatregelen. Het uitschakelen van een daarvan maakt de beveiliging beslist zwakker. Het is zelfs zo dat de standaard-instelling van Gebruikersaccountbeheer onder Windows 7 (de een-na-hoogste stand) een systeem met die instelling duidelijk zwakker beveiligd maakt dan een systeem met de hoogste instelling van Gebruikersaccountbeheer. Gericht op beveiliging zou ik daarom eerder aanraden gebruikersaccountbeheer op de hoogste stand te zetten. Zie ook dit artikel op Security.nl: " 'Gecastreerde' Windows 7 kwetsbaar voor virussen" [url]http://www.security.nl/artikel/31363/%22Gecastreerde%22_Windows_7_kwetsbaar_voor_virussen.html[/url]
Link naar reactie
[quote:4ef279d74f="Stupendous Man"]Het geheel uitschakelen van Gebruikersaccountbeheer (in Windows 7 de onderste stand) is niet verstandig.[/quote:4ef279d74f] Pas ik inmiddels op meerdere 7 systemen al een jaar toe. In combinatie met een uitmuntend AV progje kan 't minder kwaad dan je denkt. De beveiliging van een computersysteem is voor een aanzienlijk deel afhankelijk van degene die erachter zit.... :wink:
Link naar reactie
Ja, uiteraard is de beveiliging van een systeem is voor een aanzienlijk deel afhankelijk van degene die ermee werkt. En uiteraard is een goede AV-toepassing een belangrijk element in de beveiliging. Maar dat neemt niet weg dat het uitschakelen of zwaar terugschakelen van gebruikersaccountbeheer (UAC) in Vista of Win 7 een zekere verzwakking van de beveiliging betreft. Een goeie AV-toepassing is niet zaligmakend. Zoals ik al zei, beveiliging wordt het beste voorzien door een combinatie van maatregelen. Elk element dat je uitschakelt betekent een zekere verzwakking van de beveiliging. Ik begrijp de opinie over de 'overlast' van UAC niet zo goed. Ja, het voegt een melding toe bij bepaalde handelingen, en de noodzaak toestemming te geven, maar ik begrijp niet dat dat nou als zo vreselijk ervaren wordt dat men daarom besluit een deel van de beveiligingslinie maar onklaar te maken. Ook een firewall zal af en toe toestemming vragen voor zus of zo, maar vrijwel niemand besluit dan maar de firewall uit te schakelen of de instelling daarvan terug te schroeven naar een lager niveau. Uiteraard is een firewall niet te vergelijken met de UAC, maar je begrijpt wellicht wat ik bedoel. Daarnaast valt het me regelmatig op dat niet alleen gebruikers die de risico's van het castreren van de UAC duidelijk voor ogen hebben, en die besluiten dat ze de risico's daarvan beperkt vinden en die willen aanvaarden, dat die de UAC uitschakelen of terugschroeven, maar dat ook gebruikers die maar beperkt notie hebben van waar UAC precies voor dient en van wat de potentiële risico's van het uitschakelen daarvan zijn desondanks toch de UAC uitschakelen. Omdat het 'zo hinderlijk is'. Ik kan niet anders dan dat, in ieder geval in zijn algemeenheid, als onverstandig zien. [Aanpassingen: enkele correcties van spelfoutjes.]
Link naar reactie
[quote:e4058b0a68="Stupendous Man"]Ik kan niet anders dan dat, in ieder geval in zijn algemeenheid, als onverstandig zien.[/quote:e4058b0a68] Tja, dan maar onverstandig zullen we maar zeggen.... Alles wat ik in een tamelijk "tumulteus" Internet bestaan van > 15 jaar en heel wat systemen heb "opgelopen" zijn 3 virussen (afgevangen door het AV progje, dat wel). En dat was mijn eigen stomme schuld. De soep wordt aanzienlijk minder heet gegeten dan-ie wordt opgediend. Als je nergens op let, alles maar binnenhaalt wat los en vast zit, dan is het inderdaad verstandig om alles wat ook maar riekt naar extra beveiliging te gebruiken.
Link naar reactie
Soms blijft mijn computer gewoon 'hangen' en dan zie ik in de taakbalk onderin een icoontje staan. Daar moet ik dan op klikken om iets te kunnen gaan doen. Dat gebeurt ook bij het minste geringste. Ik ben de enige gebruiker, ik zit niet constant op het internet. Alleen als ik er iets te zoeken heb. Gewoonlijk staat mijn computer gewoon uit of met een functietoets van het internet af. Ik heb een goede virusscanner en natuurlijk een flinke back-up en veel herstelpunten. Ik kan dus altijd terug naar een goed draaiend systeem. Mijn bestanden staan niet op de C:\windows partitie maar op een aparte partitie. Dus als de boel uitvalt, kan ik vrij snel weer aan het werk. Maar eerlijk gezegd heb ik dat nog niet echt meegemaakt. Maar ik blijf op mijn hoede, maak nu extra back-ups. Als het misgaat, zet ik de beveiliging weer omhoog. Allemaal heel erg bedankt voor de uitleg en de adviezen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee...... Gerda
Link naar reactie
Hai Gerda/ vxvk, Welk icoontje bedoel je dat je in de taakbalk ziet staan? De melding van Gebruikersaccountbeheer, "Uw machtiging wordt gevraagd"? Na het daarop klikken opent dan vervolgens het Gebruikersaccountbeheer-venstertje, met "Uw toestemming is nodig". Dat is de beveiliging door Gebruikersaccountbeheer die je toestemming vraagt om bepaalde handelingen uit te mogen voeren. Dit om ongeoorloofde installatie of uitvoering van (malware) programma's te voorkomen. Gebruikersaccountbeheer blokkeert uitvoering totdat je het proces toestemming geeft of dat weigert. Dit is dus een bedoelde tijdelijke blokkade ter beveiliging. Of ... bedoelde je mogelijk een heel ánder icoontje dan de melding van Gebruikersaccountbeheer? In dát geval is er iets anders aan de hand, en ben ik erg benieuwd welk icoontje je precies bedoelt. Kun je in dat geval dat icoontje voor ons beschrijven?
Link naar reactie
Het is een soort mijtertje, zoals de mijter van sint nicolaas. Iets met een kruis erop. Dat icoontje verschijnt op de taakbalk. Als ik daarop klik, komt het schermpje van accountbeheer tevoorschijn en dan moet ik toestemming geven om door te gaan. Soms staan er twee icoontjes. Dan moet ik twee keer toestemming geven. Dat irriteerde me dus geweldig. Misschien kan ik het weer oproepen door de beveiliging weer hoog te zetten en dan een schermprint te maken. Ik zal het proberen. Gerda
Link naar reactie
Hai Gerda/ vxvk, Een soort mijtertje van Sinterklaas met een kruis erop ... Een omgekeerd mijtertje, met een kruis met diagonale lijnen, wellicht? Dat is het icoontje van het Windows Beveiligingscentrum. Verschijnt dat symbooltje, dan betekent dat een waarschuwing van het Beveiligingscentrum. Bij aanklikken kom je in het Beveiligingscentrum, en kun je zien wat er mis is. Je hebt daar ook de gelegenheid om het probleem op te lossen door de betreffende instelling te corrigeren. Ik kan niet overzien hoe in jouw situatie het Beveiligingscentrum je een melding geeft dat Gebruikersaccountbeheer een bevestiging nodig heeft. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat het Beveiligingscentrum je een melding geeft dat Gebruikersaccountbeheer uitgeschakeld staat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...