Ga naar inhoud

XP start niet meer op


anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn pc met XP Home start ineens niet meer op. De voortgangsbalk met het Windows logo blijft met veel horten en stoten doorgaan, blijft vaak stilstaan enz. Maar hij komt uiteindelijk niet verder. Bij het zoeken naar een oplossing in andere fora stuitte ik op deze mogelijkheid: Opstarten van de XP-SP2/3 CD, kiezen voor R(epareren), de herstelconsole gebruiken (http://support.microsoft.com/kb/307654/nl , scroll naar: de herstelconsole gebruiken). Trommel achter de prompt: chkdsk /r en klik op enter. Als dit proces klaar is trommel je: fixboot weer: enter. Dan: exit Je PC zal nu weer normaal opstarten. Maar hoe kom ik aan een XP-SP2/3 CD? en zou dit de oplossing kunnen zijn? Overigens , mijn pc is een Medion Titanium MD8008 (ik werk nu vanuit een laptop) Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Link naar reactie
Die SP2/3 CD is volgens mij niet perse nodig. Elke normale installatie CD kan beschikt over die software. Op zich zou ik eerst eens proberen computer, met name de harde schijf en het geheugen, te testen. Software kan meestal via diskette, CD of een USB stick worden gestart. Er zijn ook linux CD's waarmee je een en ander kan controleren. Heeft de computer de laatste tijd nog wat vreemds gedaan? Of ontstond het probleem echt heel plotseling?
Link naar reactie
Mijn pc is uit 2003. Ik kreeg er toen een recovery cd bij. Daar ben ik nu mee bezig bij de opstart. En dat komt weer doordat ik bij het proberen om op te starten, de melding kreeg NTDLR ontbreekt. Toen moest ik, volgens ergens op internet, deze instructie volgen Heeft u het wel eens gehad? Ineens met opstarten de melding: NTLDR ontbreekt.... De pc doet verder niets, een herstart helpt niet. Tja, en wat nu? Lees de tutorial hier en u heeft de oplossing! Het wil wel eens voorkomen dat u deze melding krijgt. In alle gevallen brengt fromateren de oplossing maar dat betekent, bij het niet maken van back-ups, dat je alle data kwijt bent. Maar er zijn ook andere manieren waaronder de volgende: Doe de cd van XP erin en start de pc opnieuw op. * Start op via de XP cd-rom * Ga met R naar de restore functie. * Kies de installatie van windows meestal C:windows Geef dan de volgende DOS opdrachten in: * CD .. (om te wisselen naar c:) * Dir * Copy D (= cd rom drive):I386NTLDR * Copy D:I386NTdetect.com * (Nogmaals) dir om te bevestigen dat de bestanden zijn gekopieerd. * EXIT en heropstarten HET probleem is nu dat ik bij 3 (Kies de installatie van windows meestal....enz) niet verder kom dan het ingeven van c Hij accepteert niet meer karakters. Einde rit dus dan.
Link naar reactie
[quote:1a35aeea2b]Had je overigens op die MD8008 XP' SP3 al geïnstalleerd?[/quote:1a35aeea2b] Nee, helaas... [quote:1a35aeea2b]Je bedoelt neem ik aan NTLDR[/quote:1a35aeea2b] Ja, sorry! Overigens, die melding zag ik één keer in het blauwe scherm staan. [quote:1a35aeea2b]Check hierover de site van Microsoft http://support.microsoft.com[/quote:1a35aeea2b] Gedaan! Maar daar kom ik zo niet uit...Ik kan geen opstartdiskette (?) maken. Ik kan niet eens in de computer komen... Hij blijft bezig met de voortgangsbalk en staat regelmatig stil.
Link naar reactie
Hallo Jolo, Allereerst dank voor je antwoorden. Stapje voor stapje, hoor... Wellicht raak ik in verwarring door de term floppy disks. Die stammen uit een vorig tijdperk, toch? Een CD branden op mijn laptop zal wel gaan. (dat is een Medion Akoya MD 96970 met Vista) maar door het technische Engels wordt het moeilijk om te bepalen wat er nu precies gebrand moet worden en waar ik dat vandaan haal. Ik stel me voor dat ik van die recovery cd (die dus nu in de pc zit) een bestand moet halen (NTLDR) waarmee ik de pc weer aan de praat zou kunnen krijgen. Met F8 kom ik wel in een blauw scherm met Windows setup waarbij eerst een aantal bestanden geverifieerd worden. Dan komt een blauw scherm met WELKOM bij SETUP. Daarbij zou ik de R moeten kiezen (voor herstellen van XP-installatie) Hierna een zwart scherm met: "XP Herstelconsole Deze biedt mogelijkheden voor systeemreparatie en -herstel." Vervolgens daaronder: 1: C:\Windows Bij welke Windows-installatie wilt u zich aanmelden? (Druk op ENTER om annuleren) Tja, en dan?
Link naar reactie
Hier de aanzet van de procedure uit [url]http://support.microsoft.com/kb/305595/[/url] Create a boot floppy disk by using a Windows XP-based computer 1. Format a floppy disk by using the Windows XP format utility. To do this follow these steps: 1. Insert the floppy disk that you want to use into the floppy disk drive. 2. Click Start, click Run, type format a:, and then click OK. # Copy the Ntldr and the Ntdetect.com files from the I386 folder on the Windows XP installation CD-ROM, from the Windows XP installation floppy disk, or from a computer that is running the same version of Windows XP as the computer that you want to access by using the boot floppy disk. To do this, follow these steps: Mijn laptop heeft echter Vista. Dat gaat toch niet zo?
Link naar reactie
Daarom staat er in die Microsoft artikel 305595 ook instructies "Create a boot floppy disk without a Windows XP-based computer", waarvoor je de Windows XP Setup boot disks zelf moet downloaden. Waarbij je erop let, dat je die voor het juiste Service Pack download. Omdat je XP' SP3 nog niet geïnstalleerd had, kun je het beste zodra je weer kunt opstarten in Windows XP, dit Service Pack installeren, en een volledige virusscan doen. [quote:c001a303c0="theplayer1"]Recovery cd bevindt (..) C:\Windows> F: Daar gaf ik in: F:\>copy NTLDR c:\Windows [/quote:c001a303c0] En als je achter die F: [code:1:c001a303c0] dir [/code:1:c001a303c0][Enter] typt, welke bestanden zie je dan staan?
Link naar reactie
Even een zijsprongetje Heb je toevallig nog de recoverypartitie op je schijf staan ? Bij opstarten op F11 toetsen. Medion heeft net als de meeste merkPC's een partitie vanaf fabriek geinstalleerd. Mocht die benaderbaar zijn , zet dit programma alles weer in default ( maar wel van 2003 ) terug. Je zult - als t een beetje tegenzit - al je data kwijt zijn , maar je OS zal weer werken suc6 anjo
Link naar reactie
Ik had de antwoorden nog niet gezien. Ik heb echter geen XP! Dat staat nu juist op de computer die niet wil starten. Ik heb nu alleen de beschikking over een laptop met Vista. Ik heb alleen een recovery XP cd (bijgeleverd bij die 8008 computer destijds) En het laatste wat ik wil, is al mijn data verliezen. Die data staan er nog op. Ik hoef alleen maar Windows op een of andere manier te repareren zodat ik er weer bijkan. Dan kan ik meteen de data saven en wellicht daarna een schone XP erop zetten. [quote:1bc635d8af]Omdat je XP' SP3 nog niet geïnstalleerd had, kun je het beste zodra je weer kunt opstarten in Windows XP, dit Service Pack installeren, en een volledige virusscan doen. [/quote:1bc635d8af] Ja, maar dan moet de computer het natuurlijk eerst doen...
Link naar reactie
Had je dan al gecheckt of er nog een boot.ini op je probleem PC staat? En heb je al gecheckt welke mogelijkheden je Recovery cd heeft? Dat deze behalve je PC terugbrengen naar de fabrieksinstellingen, de mogelijkheid heeft om XP alleen te repareren. Dus met behoud van data. Je data zou je eventueel kunnen proberen te redden via een [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Live_CD]Live CD,[/url] waarmee je data handmatig naar een externe harddisk kunt kopiëren.
Link naar reactie
[quote:449d7b8cda]Had je dan al gecheckt of er nog een boot.ini op je probleem PC staat?[/quote:449d7b8cda] Jolo, Ik kan toch niet in mijn pc....!! Die start toch niet op? Dat is toch het probleem!! Iemand is gisteren begonnen om met UBUNTU (zonder dat ik erbij was) data van de HD over te zetten naar een externe HD. Maar omdat hij weg moest is dat niet afgemaakt. Ik kan hem echter voorlopig niet bereiken (zijn geheime tel.nr. staat op de bewuste pc...!)en ik heb geen verstand van UBUNTU. Kan ik niet gewoon proberen om op een of andere manier weer in Windows XP te komen, zodat ik zelf daarna de data kan overzetten naar een externe HD en dan de recovery CD er helemaal overheen laten lopen voor een schone setup? Dat zou toch moeten kunnen met enkele bestandjes op een CD waarmee hij gedwongen wordt op te starten? Of denk ik nou te simpel?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...