Ga naar inhoud

pc start niet door


anoniem

Aanbevolen berichten

nu heb ik een hele oude pc gekregen waar nog windows 98 op staat en het blijkt dat er ook nog gegevens opstaan die bewaard moeten worden maar de pc is van geen kant te benaderen hij start wel op tot het scherm windows 98 met het wuifende balkje onderin maar verder komt hij niet het start dus niet verder op wat kan ik doen zodat hij wel normaal opstart of hoe zou ik evt toch de schijf kunnen benaderen
Link naar reactie
[quote="vedion"]nu heb ik een hele oude pc gekregen waar nog windows 98 op staat en het blijkt dat er ook nog gegevens opstaan die bewaard moeten worden maar de pc is van geen kant te benaderen hij start wel op tot het scherm windows 98 met het wuifende balkje onderin maar verder komt hij niet het start dus niet verder op wat kan ik doen zodat hij wel normaal opstart of hoe zou ik evt toch de schijf kunnen benaderen[/quote] met een opstart diskette win 98 http://www.winboot.net/
Link naar reactie
Heb je toevallig een externe harde schijf (case). Zo ja, je schroeft de harde schijf van die win98 computer in die case en sluit deze via usb aan op je eigen computer en zet de bestanden over. Wat zijn je systeem specs, misschien dat je een wat oudere versie van ubuntu kan vinden, die dan vanaf de cd kan draaien en toch de hdd kan benaderen en dan via een usb stick of iets dergelijks de boel kan overzetten. Hier kan je de oudere releases van ubuntu vinden (http://old-releases.ubuntu.com/releases/). Als je meer uitleg nodig hebt, pb me even, ik kom niet zo vaak in dit forum. Succes!
Link naar reactie
helaas niks van dit alles werkt de schijf plaatsen in mijn externe case gaat niet lukken er is geen aansluiting voor die past ook de schijf in mijn pc plaatsen gaat niet mijn pc is een half jaar oud en de stekkers/kabels passen niet met die als aan de schijf horen er is niet eens een aansluiting voor op het moederbord ook kan ik in de bios van die oude pc niet instellen of hij nu van cdrom moet opstarten of schijf[kan dat niet vinden]misschien help daarmee wel weet ik dat als ik opstart en druk de shift toets dat ik dan een scherm krijg met een foutmelding en dat ik die dan kan laten repareren dan moet je of accepteren / niet accepteren of meer info aanklikken maar kan dus niks aanklikken , hij reageerd nergens op terwijl het toetsenbord wel werkt ook krijg ik bij opstarten en ctrl ingedrukt een scherm met vijf opties zoals van: windows opstarten 1]normaal of 2]veilige modus en nog een paar er knippert dan een 1tje die je dus kan veranderen van 1 tot 5 maar ook nu kan ik niks selecteren om evt op te kunnen starten in veilige modus dus als iemand nog meer suggesties weet of heeft hoe ik deze pc nu opgestart krijg ik heb de pc met opstart eens een poosje laten staan maar na anderhalf uur nog steeds het opstart logo van win98 tword nu wel heel erg moeilijk[of toch niet]
Link naar reactie
de harde schijf van je win98 pc heeft ide ansluitingen, je nieuwe pc heeft sata. daarom past het niet rechtstreeks. er bestaat gelukkig een adapter om iedere willekeurige harde schijf, (2,5"/3,5" ide en sata), via een usb-kabel op de pc aan te sluiten. [url=http://www.lowbudgetpc.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=1655&category_id=116&option=com_virtuemart&Itemid=26]deze heb ik zelf[/url]. maar er zijn natuurlijk ook andere modellen.
Link naar reactie
[quote:fdab07b58a="bsa100"] PepijnG wat heeft het OS te maken wat voor hdisk je bezit .[/quote:fdab07b58a] helemaal niks. [quote:fdab07b58a="bsa100"] als de TS een modern bord heeft . dan heeft hij een IDE aansluiting voor 2 kanalen . dus kan hij gewoon de disk als slave op het 2 kanaal zetten .[/quote:fdab07b58a] [quote:fdab07b58a="vedion"]ook de schijf in mijn pc plaatsen gaat niet mijn pc is een half jaar oud en de stekkers/kabels passen niet met die als aan de schijf horen er is niet eens een aansluiting voor op het moederbord [/quote:fdab07b58a] daarom geef ik als andere mogelijkheid om een adapter te gebruiken en de oude harde schijf via een usb-kabel, op de nieuwe pc aan te sluiten. dan kun je vanuit windows verkenner je bestanden direct op de harde schijf van je nieuwe pc zetten.
Link naar reactie
sorry andre maar zo werk ik niet en er geld insteken doe ik ook niet het is de pc van de buurman om even verder te gaan met mijn vraag: wat ik wel in mij eigen pc gezien heb is dat ik het ouderwetse stekkertje nog wel kwijt kan er zit 1 aansluiting op het moederbord mijn eigen schijf zit op het moederbord met hele kleine stekkertjes kan ik daar de kabel evt met die oude schijf op aansluiten hopelijk geeft dat geen problemen voor mijn eigen pc want die wil ik natuurlijk niet omzeep helpen zou dat mogelijk zijn en dat ik die schijf dan op slave zet ik heb dan toch kan aflezen
Link naar reactie
nou dat met die schijf is opgelost kheb hem in een andere pc gehangen en files veilig gesteld maar nu het volgende ik wil dus op die ouwe pc windows opnieuw opzetten maar kan in de bios niet de bootvolgorde veranderen niet met de pijltjes of -/+ er staat achter bij bootsequence f1 toets <bios><setup> en verder kan je niks ook niet via shift -/+ ik kan dus eigenlijk niks in het bios veranderen kan wel het item selecteren en via f1 benderen maar niet veranderen kwou cdrom als opstart hebben heeft iemand een tip.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...